| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

10 éve tették le a budapesti Holokauszt Emlékközpont alapkövét

1/6

Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum

A helyreállított zsinagóga belső tere, forrás: Építészfórum

Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum

A Holokauszt Emlékközpont udvara, forrás: Építészfórum

Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum

Holokauszt Emlékközpont, fotó: Sáros László, forrás: Építészfórum

?>
Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum
?>
A helyreállított zsinagóga belső tere, forrás: Építészfórum
?>
Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum
?>
A Holokauszt Emlékközpont udvara, forrás: Építészfórum
?>
Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum
?>
Holokauszt Emlékközpont, fotó: Sáros László, forrás: Építészfórum
1/6

Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum

A helyreállított zsinagóga belső tere, forrás: Építészfórum

Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum

A Holokauszt Emlékközpont udvara, forrás: Építészfórum

Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum

Holokauszt Emlékközpont, fotó: Sáros László, forrás: Építészfórum

10 éve tették le a budapesti Holokauszt Emlékközpont alapkövét
Közélet, hírek

10 éve tették le a budapesti Holokauszt Emlékközpont alapkövét

2012.12.17. 11:14

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Mányi István

2002. december 16-án, az alapkő letételével kezdődtek meg a kivitelezési munkálatok a IX. kerületben. Mányi István Ybl-díjas építész tervei alapján az 1923-ban épült, akkoriban már romos állapotú Páva utcai zsinagógát egy új épületszárnnyal egészítették ki, amelynek eredményeként a kortárs és a történeti építészetet szervesen ötvöző együttes született.

Történelmi múltunk feldolgozásának egyre sürgetőbb igénye, a nyugati országokban már folyó, nálunk a 90’-es években kibontakozó holokauszt-kutatások hatására Magyarország Kormánya 1999-ben határozott egy nemzeti holokauszt intézmény megalapításáról. A helyszín kiválasztását hosszas társadalmi és szakmai vita előzte meg, míg végül 2002. december 16-án, az alapkő letételével megkezdődtek a kivitelezési munkálatok a IX. kerületben. Mányi István Ybl-díjas építész tervei alapján az 1923-ban épült, akkoriban már romos állapotban lévő Páva utcai zsinagógát egy új épületszárnnyal egészítették ki, melynek eredményeként a kortárs és a történeti építészetet szervesen ötvöző együttes született. A kontúrok töredezettsége, a súlypontokból kimozdult falszerkezetek, burkolatok, a kiállítótér rámpái, szűkületei mind a sarkából kifordult és eltorzult világra, a XX. század egyik nagy magyar traumájára emlékeztetnek. Frank O. Gehry, a  világ talán leghíresebb kortárs építésze (a bilbaói Guggenheim Múzeum tervezője) magyarországi látogatásakor  Budapest panorámája mellett az Emlékközpontot nevezte meg a rá leginkább mély hatást gyakorló építészeti alkotásként.

Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum
1/6
Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum



A Holokauszt Emlékközpontot 2004. április 16-án, a holokauszt áldozatainak magyarországi emléknapján avatták fel, majd 2006-ban nyílt meg a magyar holokauszt történetét bemutató, Jogfosztástól népirtásig című állandó kiállítása. Az épületkomplexum 2005-ben építőipari-, 2006-ban ingatlanfejlesztési nívódíjat kapott.

Az intézmény mára évi közel 30.000 látogatót fogadó tudományos, oktatási központ interaktív állandó és különleges időszaki kiállításokkal, múzeumpedagógiai programokkal, kulturális rendezvényekkel. A külföldi látogatók elismerését jelzi, hogy 2012-ben a világ egyik legnagyobb független, utazók véleményeit és értékeléseit publikáló honlapjától, a TripAdvisortól elnyerte a legmagasabbra értékelt budapesti múzeum oklevelet.

Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum
3/6
Holokauszt Emlékközpont, forrás: Építészfórum



A következő 10 évben fontos célkitűzése az intézménynek, hogy itthon is elérje, egyetlen generáció sem kerülhessen ki úgy az iskolapadból, hogy ellátogatva a Páva utcai emlékközpontba a tragikus múlt tényeivel, történéseivel, fájó tapasztalataival meg ne ismerkedjék.

forrás: sajtóközlemény

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.