Épületek/Középület

A fogaskerék is lehet épület - Debreceni Nemzetközi Iskola

1/20

Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György

Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
1/20

Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György

A fogaskerék is lehet épület - Debreceni Nemzetközi Iskola
Épületek/Középület

A fogaskerék is lehet épület - Debreceni Nemzetközi Iskola

2019.11.15. 02:07

Projektinfó

Szerzők:
Fürdős Zsanett

Földrajzi hely:
Debrecen

Építészek, alkotók:
Bordás Péter

Címkék:
iskola, oktatás

Debreceni Nemzetközi Iskola

URL:
BORD Építész Stúdió

Tervezés éve:
2017

Építés éve:
2019

Bruttó szintterület:
7400 m2

Stáblista

Megbízó: Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata

Felelős tervező: Bordás Péter
Koordináló építész: Püspöki Györgyi, Zih Kata
Építész csapat: Illés Anna, Gulyás Róbert, Kéki András, Kracker Csilla, Kulcsár Emese, Móser Balázs, Mezey Tamás, Ulmann István

Kert- és tájtervezés: Waldmann Andrea / BORD Építész Stúdió 

Gépészeti tervezés: Hollókövi Zoltán / BORD Építész Stúdió
Tartószerkezeti tervezés: Dezső Zsigmond
Látványtervek: Ölbey Zoltán
Makett: Csizmazia Géza
 

Letölthető dokumentumok:

Egyszerűnek látszik, de összetett szimbolika rejlik a BORD Építész Stúdió tervei alapján megvalósult oktatási intézményben. A fogaskerékként összeálló épület koncepciója a kör, amely sokrétű jelentéssel bír: az egység, a közösség és a védelem jelképe. 

Kisgyerekként egészen más iskolai élményeket szereztem, mint amilyeneket ma a diákok. Az emlékeimbe bevésődött a sorba rendezett, zsúfolt tanterem képe, a lebetonozott nagy udvar, a térd horzsolások és napszúrások otthona, és persze a nagy aula, ami belmagasságával, szellősségével és a sok növénnyel mindig lenyűgözött. Az általános iskolát elhagyva a helyzet a gimnáziumban sem javult: sötét, szűk és rideg folyosók. Akkor, annyi idősen még nem értettem, nem tudatosult bennem, hogy mennyire fontos és meghatározó az a tér, ami körülvesz. Hogy mennyire befolyásolja, emeli vagy épp csökkenti az oktatás minőségét és a diákok koncentrációját az épített környezet. A fent említett emlékképek ellentétével találkozom ma: az oktatásban paradigmaváltás ment végbe. A gyermekközpontúság, a felfedezés, a kreativitás, a szociális kompetenciák fejlesztése kap ma nagy hangsúlyt, és ez már nem működik a régi, folyosós, cellás iskolarendszerben. A megváltozott igényekre az építészet is reagál, az új modellek új téri helyzeteket követelnek. Az elmúlt 60-70 évben számtalan iskolaépítészeti kísérletezés zajlik a világban, a folyosós, cellás iskolától elindulva a tanulótömbökön át eljutott a tanulási tájig és a hatalmas, áramló térig. És erre ma már rengeteg megvalósult, szép példával találkozunk, nemcsak külföldön, hanem itthon is. 

Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
2/20
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György

Ilyen a Debreceni Nemzetközi Iskola is, ahol az építészeti koncepció megfogalmazásakor az iskola pedagógiai programjának figyelembe vétele alap volt: a felfedezésre, a folyamatos fejlődésre és az élethosszig tartó tanulásra ösztönzik a diákokat. Ez egy teljeskörű oktatási intézmény, az alapképzéstől a gimnáziumig végig kíséri a diákokat: óvodai, általános iskolai és középiskolai szakaszban, emellett nemzetközi rendszerű képzést biztosít. Az iskola megtervezésére 2017-ben kiírt építészeti tervpályázatot a BORD Építész Stúdió nyerte, így az ő koncepciójuk valósult meg Debrecen-Pallag területén, a Natura2000-es Nagyerdő szomszédságában. Ez egyszerre gyorsan fejlődő lakóövezet és csendes természeti környezet - ebbe kellett belesimulnia és ma ennek vált szerves részévé az épület. Ezt erősíti a kinti tanulótér, a sportpálya és az ösvények is, amik az erdő, és vele együtt a természet felfedezésre buzdítják a diákokat. Az erdő és az épület közötti sávra facsemetéket telepítettek, hogy mérsékeljék az iskola esetleges káros hatásait. 

Az épület formájában rejlő filozófia erős szimbolikán alapul, mégis egyszerű, kör alakzatban öltött testet. A kör sokrétű tartalommal bír, kifejezi a védelmet, egységet és közösséget is. Ez az iskola a forma és a tartalom harmóniájának eredménye, ahol a térképzés a gyerekek életkorával és a tanórák típusával változik. Az építészeti koncepciót meghatározó kör nemcsak az intézmény formáját adja, erre a gyűrűre szerveződik minden: a tantermek füzérként fűződnek egymásra és e koncepcionális kör vonala mentén, külső térként az erdő irányában, a tankertek is. Ezek képeznek átmenetet a mesterséges és a természetes, erdei élővilág között. Az épület tömege védelmezőn öleli körbe a külső közösségi tereket és sportpályákat, valamint a félig földbe süllyesztett tornatermet. Ennek a tetején található a terepszint felett lebegő kosárlabdapálya is, amit a tantermek szintjéről hidakon keresztül közelíthetünk meg. 

Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
13/20
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György

Ebben az épületben minden a tanulást és a gyerekek jól létét segíti: a szellős, világos, természetes fénnyel elárasztott terekben jó lenni. A közösségi tereken túl az előadóterem és a művészeti képzés is a földszinten kapott helyet, ezeket egy félköríves folyosó fogja össze, ami a különböző korosztályok közötti átjárást is elősegíti. A két aulából jutunk fel az eltérő korcsoportok által használt, pavilonszerű tantermek zónájába, melyek öblösödő teresedéseket hoznal létre maguk között. Míg kívül-belül a fehér szín dominál, addig a termek falát színes szőnyegek borítják. Ez barátságos, kuckós, kényelmes helyet biztosít a tanulóknak, amit akusztikailag is kellemessé tesz. Az osztálytermekben a bútorok színben harmonizálnak és az igényeknek megfelelően szabadon variálhatók: kiscsoportos, egész osztályos vagy egyéni munkára rendezve. Jelenleg egy óvodai és két általános iskolai csoport tanul az intézményben, ők azok, aki élettel töltik meg és színezik ki a néhol még steril falakat. Megjegyzendő, hogy a tanulás nemcsak az osztálytermekben zajlik, hanem az iskola egész területén: a folyosó hullámzó architektúrájában megbújó tanuló hubokban, a főbejáratnál lévő piramison ülve, az udvaron vagy akár az erdő szélén. 

Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György
17/20
Debreceni Nemzetközi Iskola. Építészet: BORD Stúdió. Fotó: Palkó György

A BORD Építész Stúdió tervei alapján megvalósult iskola lényege nem a luxus anyag, hanem a tér minősége és a mögöttes gondolat. A fogaskerékként, egymástól ellebegtetett korongokból összeálló épületben egyelőre 60 diák tanul, de a hosszú távú tervekben egy szép kerek szám szerepel: 500. Ez még 4-5 év, addig a ma még steril falak megtelnek színekkel, az üres folyosók zsivalygó gyerektömeggel és a kosárlabdapálya - ami egyelőre a tűző nap otthona - árnyékkal. De gesztusaival, megjelenésével ez az épület már most is ”túlmutat saját épített határain.” Mennyivel könnyebb, vidámabb és szerethetőbb lett volna ilyen iskolába járni!


Fürdős Zsanett

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk