A fogaskerék is lehet épület - Debreceni Nemzetközi Iskola
Egyszerűnek látszik, de összetett szimbolika rejlik a BORD Építész Stúdió tervei alapján megvalósult oktatási intézményben. A fogaskerékként összeálló épület koncepciója a kör, amely sokrétű jelentéssel bír: az egység, a közösség és a védelem jelképe.
Kisgyerekként egészen más iskolai élményeket szereztem, mint amilyeneket ma a diákok. Az emlékeimbe bevésődött a sorba rendezett, zsúfolt tanterem képe, a lebetonozott nagy udvar, a térd horzsolások és napszúrások otthona, és persze a nagy aula, ami belmagasságával, szellősségével és a sok növénnyel mindig lenyűgözött. Az általános iskolát elhagyva a helyzet a gimnáziumban sem javult: sötét, szűk és rideg folyosók. Akkor, annyi idősen még nem értettem, nem tudatosult bennem, hogy mennyire fontos és meghatározó az a tér, ami körülvesz. Hogy mennyire befolyásolja, emeli vagy épp csökkenti az oktatás minőségét és a diákok koncentrációját az épített környezet. A fent említett emlékképek ellentétével találkozom ma: az oktatásban paradigmaváltás ment végbe. A gyermekközpontúság, a felfedezés, a kreativitás, a szociális kompetenciák fejlesztése kap ma nagy hangsúlyt, és ez már nem működik a régi, folyosós, cellás iskolarendszerben. A megváltozott igényekre az építészet is reagál, az új modellek új téri helyzeteket követelnek. Az elmúlt 60-70 évben számtalan iskolaépítészeti kísérletezés zajlik a világban, a folyosós, cellás iskolától elindulva a tanulótömbökön át eljutott a tanulási tájig és a hatalmas, áramló térig. És erre ma már rengeteg megvalósult, szép példával találkozunk, nemcsak külföldön, hanem itthon is.
Ilyen a Debreceni Nemzetközi Iskola is, ahol az építészeti koncepció megfogalmazásakor az iskola pedagógiai programjának figyelembe vétele alap volt: a felfedezésre, a folyamatos fejlődésre és az élethosszig tartó tanulásra ösztönzik a diákokat. Ez egy teljeskörű oktatási intézmény, az alapképzéstől a gimnáziumig végig kíséri a diákokat: óvodai, általános iskolai és középiskolai szakaszban, emellett nemzetközi rendszerű képzést biztosít. Az iskola megtervezésére 2017-ben kiírt építészeti tervpályázatot a BORD Építész Stúdió nyerte, így az ő koncepciójuk valósult meg Debrecen-Pallag területén, a Natura2000-es Nagyerdő szomszédságában. Ez egyszerre gyorsan fejlődő lakóövezet és csendes természeti környezet - ebbe kellett belesimulnia és ma ennek vált szerves részévé az épület. Ezt erősíti a kinti tanulótér, a sportpálya és az ösvények is, amik az erdő, és vele együtt a természet felfedezésre buzdítják a diákokat. Az erdő és az épület közötti sávra facsemetéket telepítettek, hogy mérsékeljék az iskola esetleges káros hatásait.
Az épület formájában rejlő filozófia erős szimbolikán alapul, mégis egyszerű, kör alakzatban öltött testet. A kör sokrétű tartalommal bír, kifejezi a védelmet, egységet és közösséget is. Ez az iskola a forma és a tartalom harmóniájának eredménye, ahol a térképzés a gyerekek életkorával és a tanórák típusával változik. Az építészeti koncepciót meghatározó kör nemcsak az intézmény formáját adja, erre a gyűrűre szerveződik minden: a tantermek füzérként fűződnek egymásra és e koncepcionális kör vonala mentén, külső térként az erdő irányában, a tankertek is. Ezek képeznek átmenetet a mesterséges és a természetes, erdei élővilág között. Az épület tömege védelmezőn öleli körbe a külső közösségi tereket és sportpályákat, valamint a félig földbe süllyesztett tornatermet. Ennek a tetején található a terepszint felett lebegő kosárlabdapálya is, amit a t
Debreceni Nemzetközi Iskola létrehozásának tervpályázata
antermek szintjéről hidakon keresztül közelíthetünk meg.
Ebben az épületben minden a tanulást és a gyerekek jól létét segíti: a szellős, világos, természetes fénnyel elárasztott terekben jó lenni. A közösségi tereken túl az előadóterem és a művészeti képzés is a földszinten kapott helyet, ezeket egy félköríves folyosó fogja össze, ami a különböző korosztályok közötti átjárást is elősegíti. A két aulából jutunk fel az eltérő korcsoportok által használt, pavilonszerű tantermek zónájába, melyek öblösödő teresedéseket hoznal létre maguk között. Míg kívül-belül a fehér szín dominál, addig a termek falát színes szőnyegek borítják. Ez barátságos, kuckós, kényelmes helyet biztosít a tanulóknak, amit akusztikailag is kellemessé tesz. Az osztálytermekben a bútorok színben harmonizálnak és az igényeknek megfelelően szabadon variálhatók: kiscsoportos, egész osztályos vagy egyéni munkára rendezve. Jelenleg egy óvodai és két általános iskolai csoport tanul az intézményben, ők azok, aki élettel töltik meg és színezik ki a néhol még steril falakat. Megjegyzendő, hogy a tanulás nemcsak az osztálytermekben zajlik, hanem az iskola egész területén: a folyosó hullámzó architektúrájában megbújó tanuló hubokban, a főbejáratnál lévő piramison ülve, az udvaron vagy akár az erdő szélén.
A BORD Építész Stúdió tervei alapján megvalósult iskola lényege nem a luxus anyag, hanem a tér minősége és a mögöttes gondolat. A fogaskerékként, egymástól ellebegtetett korongokból összeálló épületben egyelőre 60 diák tanul, de a hosszú távú tervekben egy szép kerek szám szerepel: 500. Ez még 4-5 év, addig a ma még steril falak megtelnek színekkel, az üres folyosók zsivalygó gyerektömeggel és a kosárlabdapálya - ami egyelőre a tűző nap otthona - árnyékkal. De gesztusaival, megjelenésével ez az épület már most is "túlmutat saját épített határain." Mennyivel könnyebb, vidámabb és szerethetőbb lett volna ilyen iskolába járni!
Fürdős Zsanett
Többek között a Debreceni Nemzetközi Iskola is megtalálható az Építészfórum kortárs építészeti térképén, melyet itt lehet böngészni további munkákért és cikkekért.