Épülettervek

A Király utca átépítése

1/7

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/7

A Király utca átépítése
Épülettervek

A Király utca átépítése

2004.11.10. 11:14

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Letölthető dokumentumok:

Budapest VI. és VII. ker. Király utca átépítése (Bajcsy Zs. út - Nagymező utca között) útépítés, forgalomtechnika, zöldfelületrendezés, környezetrendezés és közműépítés. A 1735 tervszámú engedélyezési terv alapján készült korszerűsített egyesített terv

Budapest VI. és VII. ker. Király utca átépítése (Bajcsy Zs. út - Nagymező utca között) útépítés, forgalomtechnika, zöldfelületrendezés, környezetrendezés és közműépítés. A 1735 tervszámú engedélyezési terv alapján készült korszerűsített egyesített terv

Készítette: Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft.

Útépítés és zöldfelületrendezés:
Kriskáné Boda Ilona felelős tervező
Csuport Judit (SOLTAIRE Kft.) felelős tervező
Magyar Cecília tervező
Irodavezető: Borsós Ferenc

Forgalomtechnika:
Dr. Maklári Jenő vezető tervező
Sipos Balázs tervező
Irodavezető: Dr. Maklári Jenő

Ügyvezető igazgató: Várady Tamás

Műszaki leírás

Megbízó: Budapest Főváros VII. ker. Erzsébetváros Önkormányzata (1073 Budapest, Erzsébet krt. 6.)

1. Forgalmi vizsgálat
A négyszög rendszerű egyirányú utcák miatt erős a mellékirányú forgalom. A Király utcába a Nagymező utca felől 5700 egységjármű nagyságú forgalom lép be naponta. Az utca forgalma a Vasvári Pál utca és a Kazinczy utca közötti szakaszon éri el a maximumát: az ÁNF értéke 7200 E/nap.

A Székely Mihály utca és a Káldy Gyula utca közötti szakasz forgalma meghaladja az 5000 E/nap-ot. A Káldy Gyula utca felől a Király utcába torkolló 1550 E/nap járműnagyság miatt a főirány forgalma második legnagyobb értéket éri el; az ÁNF értéke 6800 E/nap. A Rumbach Sebestyén utcába 2400 E/nap forgalom kanyarodik, az Anker közön keresztül a Bajcsy-Zsilinszky útra 1500 E/nap járműmennyiség halad. A Király utca Deák téri torkolatában a jelzőlámpás csomópontban 3500 E/nap forgalmat regisztráltunk.

A Király utca forgalom nagysága funkciójához, valamint a környező utcákhoz viszonyítva jelentős, emiatt nem javasolt a vegyes forgalmú utca kialakítása. A gyalogosok biztonsága érdekében szükséges a kiemelt szegély beépítése az útpálya és a járda elválasztására.

A térségbe tervezett parkolási létesítmények (kb. 700 férőhely) kiszolgálása, megközelítése a Király utcán keresztül biztosítható. A térség jelenleg is parkolóhely-hiányban szenved, ezért ezeket elsősorban a jelenlegi forgalom fogja igénybe venni.

 

2/7

3/7

 

 

2. A Király utca távlati közúti szerepének meghatározása
A Király utca jelenleg gyűjtőút, főútvonalként került kijelölésre. Az utca kedvező elhelyezkedése, valamint az itt található kereskedelmi létesítmények miatt jelentős gyalogosforgalommal rendelkezik. A gyalogos-, valamint a zöldfelületek növelése csak az útpálya rovására történhet.

A forgalom nagysága, valamint a kereskedelmi létesítmények kiszolgálás-igénye miatt nem javasolt vegyes forgalmi funkció. Továbbra is megtartandó a kiemelt szegély, azonban biztosítani kell a gyalogosközlekedés biztonságát, valamint az átmenőforgalom csökkentése érdekében forgalomcsillapítási eszközöket kell alkalmazni: pl. sebességcsökkentő küszöbök, elhúzott úttengely, keskenyebb útpálya.

Az Andrássy út - Nagymező utca - Dob utca - Csányi utca - Dob utca - Károly körút - Bajcsy Zsilinszky út által határolt tömbben véleményünk szerint korlátozott sebességű övezet kialakítása indokolt. A belépési pontokon sebességcsökkentő küszöbök alakítandók ki. A korlátozott sebességű övezet kialakításának tervezése nem a jelen dokumentáció része. Az erre vonatkozó tervezés előkészítés alatt van.

A Király utca jelenleg 8,0-5,0 m között változó burkolat szélességű kockakő pályaszerkezetű út. Az út mindkét oldalán gránit szegélyből épült kiemelt útszegély van. A gépkocsival járható udvarokhoz döntött szegélyes kapubehajtók épültek.
Az út jelenlegi nyomvonala követi a beépítési vonalat, a kétoldali járda 2,5-2,0 m között változik. A meglévő útburkolat szélessége lehetővé teszi a szegély melletti parkolást. Az összevont vizsgálatok helyszínrajzán a jelenlegi parkolóhelyeket bejelöltük. A vizsgálatok szerint a Király utca tervezéssel érintett szakaszán jelenleg 145 db parkolóhely van, melynek megoszlása
VI. kerület 46 db
VII. kerület 99 db

 

 

4/7

5/7

 

3. Forgalomtechnika
Véleményünk szerint az Andrássy út - Nagymező utca - Csányi utca - Dob utca - Károly körút - Bajcsy Zsilinszky út által határolt tömbben a 30 km/h korlátozott sebességű övezet kialakítása lenne indokolt. Ez a terület a VI., és a VII. kerületet érinti, így megvalósításáról a két kerület illetékesei között további egyeztetés szükséges. Az övezet bevezetéséig a Király utca tervezett átépítése során forgalomcsillapító eszközként csak vonali szabályozás alkalmazható, ezért a tervezési szakaszon 30 km/h sebességkorlátozást terveztünk. Ezzel a sebességgel a tervezett küszöbök járhatóak. Amennyiben a javasolt korlátozott sebességű övezet a Király utca kivitelezésének megkezdése előtt még nem kerül bevezetésre - akkor javasolt egy kisebb övezet kialakításnak vizsgálata a jelenlegi vonali szabályozás helyett.

A Király utca tervezett átépítésével, a sebességcsökkentés és parkolásszabályozás bevezetésével az utca korábbi védett jellege megszűnik. A tervezési szakaszon a csomópontokban az elsőbbséget a "jobb-kéz szabály" határozza meg. Mivel a Káldy Gyula utcánál a Király utcán haladó járműnek elsőbbséget kell adnia, ezért "Egyenrangú utak kereszteződése" (KRESZ 88. ábra) veszélyt jelző tábla helyezendő ki.

Gyalogátkelőhelyet nem jelöltünk ki. A csomópontokban a gyalogosmozgások biztonságosabbá tétele érdekében a burkolat járdaszintre kerül, így sebességcsökkentő küszöbök alakulnak ki. A küszöbök előtt figyelmeztetésül "Egyenetlen úttest" veszélyt jelző táblák helyezendők ki (KRESZ 76. ábra).

A csatlakozó mellékutcák felöli behajtási pontok előtt (Holló utca, Káldy Gyula utca, Asbóth utca) sebességkorlátozó tiltó, valamint a sebességcsökkentő küszöbre uraló veszélyt jelző tábla helyezendő ki.

A Deák tér - Király utca csomópontban a jelző a jelzőtáblákat Diamond Grade VIP fóliával ellátva kell kihelyezni.

A Király utca Deák téri csomóponti szakaszán a meglévő burkolati jelek eltávolítandók. Az új burkolati jelek tartós kivitelben készülnek.

A kapubehajtókra való beállás tiltásának jelölésére sárga színű "X-jel"-et kell létesíteni azokon a helyeken, ahol a kapubehajtó közvetlenül a kijelölt parkolóhelyek mellett van. A járda, illetve parkolófelületek térkőből készülnek, így célszerű a burkolati jelet sárga színű térkő elemekből készíteni.

 

6/7

7/7

 

 

A Király utca forgalomcsillapítása miatt a Király utca - Nagymező utca lesz a főirány. A csomópontban ezt úttest szélét jelző vonallal jelölni kell.

A Deák tér - Király utca csomópontban az útpálya keskenyebb lett, ezért vizsgáltuk a csomópont jelzőlámpás szabályozásának alakulását. A közbenső időket a gyalogosok biztonsága érdekében nem módosítottuk, csomópont fázisterveit változatlanul hagytuk A gyalogosok gyakran szaladnak be az átmeneti jelzéskép ellenére. Ekkor a járművek számára nem adható ki a szabad jelzés. A jelenlegi állapotban a nagy gyalogos igény miatt sok esetben a tilos jelzésen is áthaladnak.

A Közúti közlekedés szabályai szerint megállási tilalom lép életbe abban az esetben, ha a közlekedés céljára nem áll rendelkezésre legalább 3 m. A tervezett állapotban a folyópálya 3,50 m széles, ezért a kijelölt helyek kivételével tilos megállni az ide vonatkozó tiltó tábla kihelyezése nélkül.

A Király utca tervezési szakaszán - a járdaszintre emelt útpályát kivéve - parkolásgátló oszlopokat nem terveztünk, mert a kialakuló, megszépülő utcaképbe nem illeszkedik. A szabályok betartását más módszerrel (pl. szankcionálással) javasoljuk megoldani. Amennyiben az utólagos felülvizsgálat a pollerek szükségességét igazolja, úgy ezek utólagos kihelyezése lehetséges.
A Deák tér - Király utca csomópontban a tervezett szegélyt "követő" pollersor építendő.

A Király utca átépítése során a tervezett parkolóhelyek
VI. kerület 34 db
VII. kerület 83 db

Budapest, 2004. június

A teljes műszaki leírás a csatolt pdf-ben olvasható. 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.