A MÉK elnökségének ajánlása az új törvény kapcsán
A Magyar Építész Kamara elnöksége folyamatos és reményteljes egyeztetést folytat a Miniszterelnökség építészeti és építésügyi helyettes államtitkárságával a 300 nm-es törvény kapcsán, hogy a nyilatkozatban megfogalmazott alábbi kamarai javaslatok alapján a jogszabályokat módosítsák, ill. kiegészítsék.
A Magyar Építész Kamara elnöksége 2016. 01. 08-án közleményt adott ki, amely szerint a 2015 decemberében kivételes eljárásban elfogadott 2015. évi CCXII. törvényben, valamint a 456/2015 (XII. 29.) Korm. rendeletben foglalt, a legfeljebb 300 m2 összes hasznos alapterületű lakóépület építésének egyszerű bejelentési eljárását nem tartja szakmailag elfogadhatónak.
A Magyar Építész Kamara elnöksége folyamatos és reményteljes egyeztetést folytat a Miniszterelnökség építészeti és építésügyi helyettes államtitkárságával, hogy a nyilatkozatban megfogalmazott alábbi kamarai javaslatok alapján a jogszabályok módosításra, ill. kiegészítésre kerüljenek:
- az építési, kivitelezési tevékenység szakmailag megfelelő műszaki tervdokumentáció alapján történjen,
- a tervező kövesse végig felelősséggel a megvalósítás teljes folyamatát,
- a tervezett és megvalósult épület feleljen meg a helyi építési szabályzat illeszkedésre, védelemre, karakterre és a közműellátottságra vonatkozó előírásainak,
- a bejelentés során az eljáró illetékes jegyző hívhassa fel az építtető figyelmét olyan hiányosságokra vagy hibákra, amelyek a megvalósulás során kárt okoznak és anyagi veszteséggel járnak,
- a tervezési és megvalósítási folyamat konzekvencia-rendszere legyen egyértelmű.
A Magyar Építész Kamara elnöksége – a Területi Elnökök Testületének egyetértésével – javasolja tagjainak, hogy az épített környezet védelme érdekében a jogszabályok szakmailag megfelelő megváltoztatásáig a legfeljebb 300 m2 összes hasznos alapterületű, csak egyszerű bejelentési eljáráshoz kötött lakóépületek tervezésekor is, - a beláthatatlan későbbi építésjogi kockázatok miatt – a továbbiakban is tartsák be a 191/2009 (IX.15.) az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló kormányrendelet és a helyi építési szabályzat rendelkezéseit, vagy a tervezést függesszék fel.
Budapest, 2016. január 30.
a MÉK elnöksége
08:32
Továbbra is a Brit módszert tartom jónak... ott a helyi beépítési szabályok (Local Plans) betartásának ellenőrzése és a kiviteli tervezés ELVÁLIK!
Először TERVEZÉSI engedélyt kérnek a HELYI hatóságtól egy 1:200-as terevre... a helyhatóság ezen ellenőrizheti, hogy a terv megfelel-e a helyi előírásoknak...
ezután az ÉPÍTÉSZ az általa szükségesnek ítélt teammel elkezdi a kiviteli tervezést... egy másik (Építési szakmai) hatóság fogadja el a kiviteli tervet (Approved Documents) szakaszokban...
így az alapozási és szigetelési kiviteli tervcsomag elkészítése és elfogadása után az építés megkezdhető... az ÉPÍTÉSZ így végig ellenőrzése alatt tartja a folyamatot (persze felelős is érte, de VANNAK ESZKÖZÖK is a kezében... nálunk CSAK felelős, de eszközei nincsenek, vagy alig vannak...)
11:55
Tisztelettel szeretném felhívni a MÉK elnökségének a figyelmét, hogy a vonatkozó jogszabályok kapcsán nem csak a tervdokumentáció és az tervező státuszát kellene megerősíteni, hanem a szakmai kamarának arra is fel kell hívni a jogalkotók figyelmét, hogy ez a pusztán új építésű családi házakra ráhúzott támogatás- és rendeletcunami mérhetetlen károkat okoz nemzetgazdasági, urbanisztikai, táji szempontból is, ami vastagon érinti a városaink gazdálkodását, közlekedését, rehabilitációját, agglomerálódási folyamatait, valamint az épületenergetikai nemzetközi kötelezettségeinket is. A támogatási rendszernek és az ezzel kapcsolatos jogszabályoknak ilyen értelemben is a sürgős korrekciójára van szükség. A zárkertben és a zöldmezős beruházásként építkezés a 30 évvel ezelőtti épületenergetikai színvonalon 2016-ban még Magyarországon sem cool. (Amúgy Ibizán sem az.)
11:04
Itt az idő az önkéntes kamarára is.
A tagok a közös érdekképviselt érdekében fizetnek...Munkánként egy "biztosítáési díjat". Cserébe a közös, önkéntes kamara ráüt a tervre egy pecsétet, hogy:
"a tervet a kamara jogi és szakmai szempontból átvizsgálta, azért helyt áll"
13:25
@egy-fo-epitesz: A kamara helytállna az egyes tervekért? Ez mennyibe kerülne, főépítész úr, a teljes károkozás - az épület felépítésével már végbevitt, okozott kár - értékével együtt?
Ha jól értem, a törvény azt az angolszász jogszolgáltatási logikát vezetné be, hogy tedd, amit akarsz, de ha baj lesz, állj érte jót. Ezzel szemben a kontinentális, így az eddigi magyar jogszolgáltatási logika megpróbálja elejét venni a bajnak (előzetes vizsgálatot, engedélyezést ír elő), és ha mégis gond van, hát eljár, a törvény szerint.
Érzésem szerint ez az utóbbi, nálunk dívó rend a célravezető. Egy egyszerű példa: itthon főszabályként tilos a lőfegyver birtoklása, Amerikában engedélyezett. Amerikában tehát az a logika, hogy lehet fegyvered, de ha lelősz valakit, állj jót a tettedért a törvény előtt. (A halottakon a törvény sajnos nem segít.) Itthon inkább megpróbálják megakadályozni, hogy lőhess, talán pont azért, hogy ne lehessenek halottak (amelyeken a törvény sajnos nem segít). Melyik a jobb rendszer? Persze, a sok előzetes eljárás, vizsgálat, fellebbezés idővel és gonddal jár, de mégis, azt gondolom, könnyűszerrel belátható az eddigi magyaros rendszer előnye. Amelyben a jogrendszer célja elsősorban a kár elkerülése és csak másodsorban a megfizettetése és megtorlása.
01:02
@Pákozdi Imre: Puskát tényleg nem akarnék a családi házakba.De fegyvernek minősül a nagy kontinentális elővigyázatosság is, amivel súlyos sebeket ejtenek:A családi ház tervek hibáit megelőzendő - a kamara agyontovábbképzi a tervezőket, - az építéshatóság a tervek ellenőrzését hónapokig húzza. - a polgármester a főépítészével a településképet vizsgál- építésfelügyelet vigyázza a családi ház építőket.Többen akadályozzák az építést, mint ahányan dolgoznak rajta.
Ha a családi ház építését elhúzza a hatóság 3 hónappal és emiatt belefut a télbe az építkezés, akkor további három hónap csúszás jön hozzá. Ez 6 havi bérleti díj többletet okoz az építettőnek. Télen fűtheti is az építkezését. Így könnyen összejön 1 milliós kár. Mindez a károkozás elkerülése érdekében.És mennyibe kerül ez az adófizetőknek?- irodák- fűtés- bérek- utazásokA rengeteg hatóság többe kerül, mint az egy-két elrontott ház értéke.==========================
A fegyvertartás nem rossz példa, de sokkal jobb a sebész példája:
A sebész minden féle hatóság nélkül saját felelősségére megygógyítja az eltört kezemet.Ha elrontja, akkor felel érte.Jelentem meggyógyultam. Működik hatóság nélkül is.Nyilván követnek el hibát a sebészek, de az még mindig kisebb baj, mintha mindent hatóságok sora ellenőriz.