DESIGN ON/OFF - tudósítás Finnországból, '2005 - a Design Éve' alkalmából
Mint Észak-Európa többi országában, Finnországban is a design éve 2005:
a különböző szakmai szervezetek, múzeumok, oktatási intézmények által létrehívott rendezvénysorozat célja felfrissíteni a társadalom és a design kapcsolatát.
Van mit felfrissíteni, hiszen kevés népnek lehet olyan irigylésre méltó design-kultúrája, mint a finneknek. Mégis, a ma fiatal formatervezői, grafikusai csipkerózsika-álmot, porlepte sztártervezőket, berögződött elképzeléseket, a nemzetközi érdeklődés lanyhulását emlegetik. Arra emlékeztetnek, hogy az 1930-as, majd főleg az 1950-es, és '60-as évek csodált design-aranykora nemcsak a szép formák és tárgyak öncélú, felhőtlen ünneplését jelentette, hanem óriási szerepe volt a háború utáni újjáépítésben mind gazdaságilag, mind "érzelmileg." A tematikus év erre irányítja a figyelmet: a design ma is a versenyképesség, ezáltal a jóléti társadalom fontos építőeleme. A kampánynak minden érintett csoport felé pontosan megfogalmazott üzenete van:
- a fogyasztó legyen nyitott az újra, ismerkedjen meg a ma formatervezőinek munkáival, őket tudatosan támogassa vásárlási szokásaival, és vegye észre, hogy a formatervezés mindennapjainak szerves része, hiszen ami körülveszi őt, abból szinten minden "designolt."
- gazdaság szereplői ismerjék fel a formatervezés, a grafika jelentőségét, és áldozzanak is rá. A formatervezőket fogadják el egyenrangú partnerként.
- a döntéshozók támogassák a formatervezést oktatató intézményeket, ösztöndíjakkal és egyéb programokkal karolják fel a fiatal tehetségeket.
A design "csinálói" pedig feszegessék a határokat!
Ezekkel a nagy általánosságban elmondható üzenetekkel az év folyamán kiállítások, fesztiválok, szemináriumok, pályázatok, könyvek foglalkoznak részletesen. Éppen májusban, Meet the new faces of Finnish design címmel, New Yorkban egy szeminárium mutatja be a ma designer-generacióját. A finn utcán pedig óriásplakátok hirdetik a design évének beköszöntét, és amit meg a legérdektelenebb városlakó is észre kell, hogy vegyen: az utcai szemetesek is átöltöztek, hasukon most felirat díszlik, hogy ők a formatervezés begyűjtőközpontjai. Ha az ember ilyenkor megáll, vet egy pillantást és áldoz egy gondolatfoszlányt az áfonyalé dobozára vagy a csokipapírra, ami a kezében van, már nyert ügye van a design évének.
A www.finnishdesign.fi/mvetusivu címen barangolva rengeteg olvasnivaló, és egyéb információ található angolul is a finn formatervezésről és grafikáról, valamint linkek a többi Észak-Európai ország hasonló programjának honlapjaihoz.