Nézőpontok/Kritika

Dr. Iványosi Szabó András: Gondolatok a régiókról

1/2

Magyarország földtani térképe

orgoványi rét

Hirdetés
?>
Magyarország földtani térképe
?>
orgoványi rét
1/2

Magyarország földtani térképe

orgoványi rét

Dr. Iványosi Szabó András: Gondolatok a régiókról
Nézőpontok/Kritika

Dr. Iványosi Szabó András: Gondolatok a régiókról

2006.05.31. 09:08

Tanulmány a tartományok lehető legjobb felrajzolása ügyében.

A rendszerváltás óta eltelt másfél évtizedben rendre visszatérő gondolat az ország területszervezésének átformálása, részben a közigazgatás korszerűsítésének részeként, részben EU- hivatkozásokkal. A 2006-os választások után, a kormányalakítás előtt ismét napirendre került ez a szándék.

Írásom nem átfogó igényű. Az esetleges regionális átalakításnak kizárólag a területi lehatárolási vonatkozásaira kívánom fölhívni a figyelmet. Ezért itt nem térek ki olyan – egyébként döntő fontosságú – kérdésekre, mint a régiók önkormányzatisága, közigazgatási, területfejlesztési, intézményfenntartó szerepe. Hiszen a makrogazdasági folyamatok kutatói, vagy az államigazgatás szervezésével foglalkozó jogászok és a politikusok úgyis ezekre a kérdésekre koncentrálnak, míg a területi vonatkozásokat rendre alábecsülik és leegyszerűsített megoldásokra törekednek.

De épp emiatt az aránytévesztés miatt hadd idézzem Laczkó László közgazdász egy mondatát 1997-ből: „Modern közigazgatás nem építhető föl tisztán politikai alapelvek szerint." Magam is ezt vallom. Kezdeményezésem célja annak tudatosítása, hogy meghatározó fontosságú: milyen földrajzi alkatúak, lehatároltságúak a leendő régiók? A jó döntés már csak azért is alapkérdés, mert átfogó, országos léptékű területszervezési intézkedésekre meglehetősen ritkán kerül sor.

Kiindulópontként azt kívánom tudatosítani, hogy a jelenlegi hét régiós elképzelés figyelmen kívül hagyja a területi szempontokat. Márpedig az állam után következő területszervezési egység nem lehet mesterséges tákolmány, hanem olyan jogintézmény, amely(nek)
- természeti–táji egységet alkot,
- vannak történelmi előzményei, közös gyökerei,
- van erre épülő közösségi tudata az ott élő lakosságban,
- vannak tehát pregnáns megkülönböztető jegyei,
- vannak belső, egyirányba mutató (nem pedig egymást kioltó) gazdasági hatóerői.

Vagyis, ahogy Csatári Bálint az MTA RKK Alföldi Intézetének igazgatója írja: elvárás, hogy a homogenitás, a funkcionalitás és az identitás pozitív fogalmai jellemezzék azt. (...)

KÖVETKEZTETÉSEK

Az ezévi választások után ismét hangsúlyosan jelen van a politikai gondolkodásban a közigazgatás korszerűsítésének igénye. Hogy ez a folyamat ténylegesen milyen sebességű lesz, milyen változásokat hoz, mikor éri el a területi igazgatás szintjét is, egyelőre nem látható. Az azonban bizonyos: a regionalizáció kérdésével nem foglalkozni struccpolitika.

Én magam alkotmányosan rögzített, önkormányzatisággal, erős átruházott szerepkörökkel és költségvetéssel bíró funkcionális régiókat látnék szívesen. Kijelenthető ugyanakkor, hogy a régiók egy része a jelenlegi lehatárolással akkor sem életképes, ha valódi tartalommal töltjük föl azokat, mert térbeli rendjük nem erősíti, hanem ellenkezőleg: hátráltatja organikus működésüket.

Ezért úgy vélem, és ezt kezdeményezem: a mai határok közötti régiók alkotmányba emelését minden törvényes eszközt felhasználva meg kell akadályozni!


A hét régiós vízió nem kőbe vésett, nem mozdíthatatlan. Anakronizmus, hogy miközben már jó évtizede a megyék kiüresedéséről hallunk ismétlődő sirámokat, nos, eközben az új, a vélelmezetten korszerűbb, hatékonyabb régiókat mindenáron a megyék kényszeresen kialakult határaihoz igazítottan kívánnánk kezelni.

130 év alatt mindössze öt alkalommal került sor az ország területi államszervezési rendjének újraalkotására. Elháríthatatlan politikai felelősség tehát e vonatkozás megfontolt átgondolása. Aki(k) más feszültségek okozta gyors lépéskényszerre hivatkozva, vagy a területi különbségek nem kellő ismeretéből, azok jelentőségének alábecsüléséből, vagy éppen pozícióféltésből, esetleg kényelmi megfontolásból elhárítják maguktól ezt a kérdést, azok felelős hozzáállása joggal kérdőjelezhető meg!

Másodjára azt gondolom: bőségesen elegendő előtanulmány áll rendelkezésre kezelhető lehatárolási javaslat megfogalmazásához. Ez a politikai eltökéltség mellett a döntéselőkészítés következő, de rendelkezésre álló kelléke.
Harmadikként a népakarat kinyilvánításának szükségességét említeném. Elkerülhetetlen a helyi közösségek véleményének összegzése, népszavazás megtartása a települések, kistérségek hovatartozásáról – de csak tárgyilagos, felelős tájékoztatás után! Ellenkező esetben olyan európai normákat dobunk sutba, mint a nyilvánosság és a partnerség elve. Olyan kényszerközösségekre szabnánk önkormányzatiságot, úgy bontakoztatnánk ki a szubszidiaritást, hogy előtte a közösségekre húznánk a végiggondolatlan lehatárolású régió kényszerzubbonyát.

Azért, hogy valódi, funkcionális régióink legyenek, itt a Duna-Tisza közén (miként bizonyára az ország más, vitatható regionális konfigurációjú térségeiben is) sokak kemény, elszánt munkáját tételezi föl. Mire gondolok? Arra, hogy
- helyi politikusainknak éppúgy, mint országgyűlési képviselőinknek föl kell ismerni: csakis, jó lehatárolású régiók szolgálják kistérségeik, és lakóik érdekeit,
- olyan stratégiai, országformáló kérdésről van tehát szó, amelyben elvárható, hogy a pártok emelkedjenek felül szembenállásaikon, s vállalják föl egységesen e gondolatok képviseletét,
- az önkormányzatok között induljon meg eszmecsere, párbeszéd a régiós hovatartozásról,
- éljenek megnyilvánulási lehetőségeikkel a szakmai, a vállalkozói, a civil szervezetek és intézmények a térségben élők jobb tájékoztatottsága érdekében,
- szükséges, hogy a lakosság átérezze: ez nem tőlünk távolálló és érdektelen kérdés, mert állásfoglalásának, akaratnyilvánításának több évtizedre kiható tétje van.

Zárszóként jegyzem meg: a régió elnevezés elindult ugyan azon az úton, hogy meggyökeresedjen nyelvünkben, én azonban változatlanul idegennek érzem. Történelmileg megalapozottabbnak gondolom például a tartomány elnevezést. A régiós vitának ez is lehet egy (mégha kevéssé fajsúlyos), nyelvünk tisztaságát szolgáló eleme.

Dr. Iványosi Szabó András
Kecskemét, 2006. május 13-14.




Magyarország földtani térképe

 

A tanulmány teljes szövege a csatolt iratban olvasható.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.