építészet : környezet : innováció
Bán Ferenc rajza

Engedély nélkül kezdtek bontásba a Kelenföldi pályaudvaron

Lakossági bejelentés érkezett a KÖH Közép-magyarországi Irodához, hogy a MÁV kezelésében álló, Budapest, Kelenföld pályaudvar, Kelenföldi u. 53. sz alatti ingatlant, a Pécsi volt Vasúti Felvételi Épületet engedély nélkül bontani kezdték. A KÖH a bontást azonnali hatállyal leállíttatta, a bontás miatti bírság, a büntetőjogi feljelentés, illetve a lehetséges visszaépítés kérdéséről a helyszíni szemle után dönt.
A mai napon, 2008. december 12-én lakossági bejelentés érkezett a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) Közép-magyarországi Irodához, hogy a MÁV kezelésében álló, Budapest, Kelenföld pályaudvar, Kelenföldi u. 53. sz alatti ingatlant, a Pécsi volt Vasúti Felvételi Épületet engedély nélkül bontani kezdték.
Az egykori indóház ideiglenes műemléki védelmet élvez, az ideiglenes védelem 2008. december 21-ig érvényes, további egy évre szóló meghosszabbításáról 2008. december 10-én hozott határozatot a Hivatal.
A KÖH a bontást azonnali hatállyal leállíttatta, a bontás miatti bírság, a büntetőjogi feljelentés, illetve a lehetséges visszaépítés kérdéséről a helyszíni szemle után dönt.

Az épületről – részletek az épület értékleltárából, a műemlékvédelmi javaslatból

Történet
A Budapest-Pécs Vasút Rt. az egyike volt azon magántársaságoknak, melyek a kiegyezést követően vasútvonalakat építettek. A társaság elnöke az 1885-1891 között végrehajtott államosításáig Pallavicini Ede volt.
A vasútvonal kiépítéséről az 1881. évi XLVI törvénycikk rendelkezett. „A m. kir. államvasutak budapest-kelenföldi állomásától kiinduló, s Dombováron át a Pécs melletti Szent-Lőrinczig vezető I. rendü gőzmozdonyu vasut kiépitése tárgyában előterjesztett engedélyokmány, a törvényhozás által jóváhagyatván, beczikkelyeztetik.” (sic) A vonal a Magyar Királyi Államvasutak kelenföldi indóházából indult, de a vasútvonalat a Magyar Általános Hitelbank és a Cs. kir. szab. Osztrák Kereskedelmi és Iparhitelintézet építette ki, illetve működtette.
Az épület a Budapest-Pécsi Vasút Rt. ezen vonalának felvételi épületeként épült. A 206 km hosszú Budapest-Pécs vonal Kelenföld-Baranyaszentlőrinc közötti szakaszát 1882. november 16-án avatták fel. A felvételi épület építési ideje 1882.

Épület
A Kelenföldi pályaudvar felvételi épületétől mintegy 150 méterre szabadon álló, téglány alaprajzú, nyeregtetős épület. Emeletes középrizalitjához földszintes oldalszárnyak csatlakoznak. A téglaarchitektúrás homlokzatokat farkasfogas osztó- és koronázópárkány tagolja, a középrizalit nyílásai keretezettek. Az oldalszárnyak padlásajtajaihoz külső falépcsők vezetnek.
Az épület évek óta használaton kívül, elhagyatottan áll. Közvetlen környezete gazzal, bokrokkal, fákkal sűrűn benőtt. Az épületen statikai károk, süllyedésből adódó repedések nem láthatók. Talajnedvességből adódó vizesedés nem tapasztalható. A tetőhéjalás az eresz menti sávban hosszan hiányzik,  emiatt az emeleti szinten a mennyezeten beázás nyomai láthatók, azonban az érintett épületszerkezetekben keletkezett kár egyelőre nem kritikus.
Az egyik épületszárny oromfala – feltehetően szándékos bontás miatt – hiányzik. Ettől eltekintve a homlokzatok károsodást nem mutatnak. A rongálás leginkább a nyílászárókat érintette. Mindazonáltal a meglévő nyílászárók alapján a hiányzó, vagy menthetetlen szerkezetek újragyárthatók.

Hasznosítási lehetőség
Műemléki védettség esetén a régi felvételi épület jelenlétét a leendő beépítésnek figyelembe kell vennie. Az épületet a jövőben övező mall beépítés léptéke miatt a régi, nyerstégla felvételi épület pavilonszerűvé váló architektúrája a terület múltjára való utalás, az új beépítés színfoltja, érdekessége lehet. Az épület kor- és szerkezethű felújítás után, jelentősebb átalakítás nélkül tölthet be új funkciót. A leendő irodaházak közötti parkosított környezetben az indóház tökéletesen alkalmas étterem, kávézó, exkluzív boltok és ehhez hasonló rendeltetés betöltésére. A régi épület az új építéssel szemben sajátos hangulatát épp patinájának, régi épületszerkezeteinek köszönheti.

forrás: KÖH sajtóközlemény

7 vélemény | vélemény írásához jelentkezzen be »