építészet : környezet : innováció

infrastruktúra [épületek] [87]

közlekedési és infrastrukturális létesítmények

4-es metró - a legek metrója

Évtizedes munka után elkészült Budapest negyedik metróvonala. Egy ilyen hosszú, elhúzódó folyamat komoly erőpróbának teszi ki az építészt is, olyan kihívásokkal kell szembenéznie, melyekre korábban aligha gondolt. Azonban ha a történet vége jó - márpedig esetünkben az -...

Keleti pályaudvar: a betonbemutató

A Baross tér a főváros egyik legösszetettebb közlekedési tere. A metróépítéssel és a tér megújulásával esély rajzolódott ki egy integrált, többfunkciós, jól működő térség kialakítására. Ami azonban Kelenföldön jó irányban indult el, a Keleti pályaudvarnál...

II. János Pál pápa tér: az ipari

A főváros egyik legnagyobb terének sarkában árválkodó állomás leginkább a környező utcák kiszolgálásra létesült.  A felszín alatti hatalmas, háromdimenziós négyzethálós terét az ipari jelleg és a funkcionalizmus uralja. Megnéztük, mennyire. Bán Dávid írása.

Rákóczi tér: az enigmatikus

A nyüzsgő Nagykörút mellett elterülő Rákóczi téren, a fák árnyékában csendesen bújik meg egy metróállomás. A felszínen optikai játszótérrel indul, de alább ereszkedve sem árt nyitva tartani a szemünket és egy kicsit elmerengenünk az apró részleteken. Bán Dávid írása.

Kálvin tér: az időalagút

A Belváros délkeleti sarkában különös időkapszula került a föld alá. A 3-as és a 4-es metró állomásainak közel 40 évnyi építészeti kontrasztja néz farkasszemet egymással. Az 1976-os metróátadáskor már tervezték a folytatást, de szalagot csak most vághattak újra a...

Fővám tér: a rejtőzködő

A Dunát jó 30 méteres mélységben átszelő 4-es metróvonal pesti hídfője a Fővám téri állomás. A Duna közelsége miatt nagy építési kockázatot rejtő, vitatott pozíciójú állomás építészetileg mindenképpen izgalmas megoldásokat mutat. Bán Dávid következő írása a...