Épületek/Középület

Kápolna a fák között

1/12

Ravatalozó Aalenben - Karzat Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

?>
Ravatalozó Aalenben - Karzat Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
?>
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
?>
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
?>
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
?>
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
?>
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
?>
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
?>
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
?>
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
?>
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
?>
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
?>
1/12

Ravatalozó Aalenben - Karzat Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Kápolna a fák között
Épületek/Középület

Kápolna a fák között

2010.06.21. 14:06

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Marcus Kaestle, Andreas Ocker, Michel Roeder

Földrajzi hely:
Aalen, Németország

Az aaleni erdő temetőjébe 1954-ben épített kápolnát érzékeny, finom beavatkozásokkal újította meg a stuttgarti C18 Architekten iroda. A hangsúlyos dongaboltozat a korábbi sötét faburkolat helyett világos fűz fonatot kapott - így egy kis gesztustól az egész hely átlényegült.

Az Aaleni Erdei Temető kápolnáját, a terület képét meghatározó nagyobb épületegyüttes részeként, 1954-ben építették Karl Gonser professzor vezetésével. A kápolna és a ravatalozó egységeit burkolt gyalogút köti össze, mely egyben egy térbeli küszöböt is formál, így alkot átmenetet a temető területe felé. 
 

Ravatalozó Aalenben - Karzat Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
1/12
Ravatalozó Aalenben - Karzat Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
2/12
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
3/12
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

 
A ravatalozó 1954-es állapotát a felújítás tervezői nagymértékben megőrizték. Külső kialakításában változatlan maradt, az egyszerű, cserépfedéses magastető természetesen olvad az épületegyüttesbe, ugyanakkor homlokzati síkjának kiugrása utal különleges funkciójára. Ha az észak-nyugtai sarokban található főbejáraton át lépünk a ravatalozóba, meglepődve tapasztaljuk, hogy várakozásunkkal ellentétben nem nyitott fedélszéket találunk bent, mint azt a korszak sátortetős templomainál  megszokhattuk. A belső teret négy széles, félkör alakú vasbeton ív hangsúlyozza, míg a belmagasságot álmennyezet csökkenti le. Most válik láthatóvá a tér hármas osztása, melyeket különböző építészeti megoldások jellemeznek: bejárati tér karzattal, „csarnok" és „oltár". 
 

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
4/12
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
5/12
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
6/12
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

 
Annak érdekében, hogy a külső és belső forma között eleve meglévő kontrasztot hangsúlyozzák, a tervezők a vasbeton ívek geometriáját ismételték meg, és a csarnokteret íves héjjal látták el, ami a gyászolók számára egyfajta óvó baldachinként szolgál. Az alacsonyabb belmagasság is ezt a meghitt, befelé forduló hangulatot kívánja elősegíteni. Az iroda szép gesztussal értelmezte újra a lenyűgöző mennyezeti bordákat (a korábbi megoldásban sötét faburkolat szerepelt), ami tiszta és világos környezetet biztosított, illetve megteremtette a nyugalom légkörét. A fonott fűz betétek lágy kontrasztban állnak a fehér falakkal, és teljesen megnyitják a teret. A fűzfavesszők tökéletes átmenetet jelentenek a kápolna enteriőrje és az épületet körülölelő erdő között. 
 

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
7/12
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
8/12
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
9/12
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
10/12
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:
11/12
Ravatalozó Aalenben Építészek: C18 Architekten Fotó: Brigida Gonzalez:

 

 
Az építészek szándéka szerint a fonott fűzfa panelek alkalmazása a hely és funkciója analógiájaként értelmezhető: érzékenysége, tapinthatósága és archaizmusa az élet körforgására utal, a születés és halál egyidejűségére. A kosárfonás mint az egyik legősibb kézműves mesterség az egész világon fellelhető, mind földrajzi, mind történeti értelemben. Az emberiség hajnaláig visszaeredeztethető, és bölcsőtől a sírig elkísér. A kosárfonás egyszerre a textilszövet szimbóluma, és az építészet fonott eredeteire is utal. Baldachin, mely az aaleni Erdei Temető számára készült hajlékony faágakból.
 
fordította: Gaschler-Gyeviki Nóra
 

Projekt neve: Aussegnungshalle - Kápolna, Aalen
Vezető tervezők: Marcus Kaestle, Andreas Ocker, Michel Roeder
Generáltervező: C18 Architekten
URL (honlap): http://www.c18architekten.de
Kivitelezés éve: 2009
Bruttó szintterület: 234 m2
Építtető/megbízó: Aalen városa 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.