| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Mi a pálya?

1/22

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/22

Mi a pálya?
Épületek/Középület

Mi a pálya?

2006.05.22. 10:27

Projektinfó

Szerzők:
Török Tamás

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Május 6-án biciklis majálist tartottak a száz éves Millenáris kerékpárstadionban. Lenyűgöző helyszín, szépséges bringák és egy alulról szerveződő kultúrmisszió.

A rejtőzködő Millenáris-pálya a Népstadion-komplexum területén található. Igazi Objektum, jóformán csak akkor veszi észre az ember, amikor már bent van, ami sokat hozzátesz a hely nyújtotta élményhez. A hivatalos megközelítési útvonal a Szabó József utcáról nyílik, mi a Stefánia út felől, egy nyitva hagyott kapun keresztül jutottunk be. Erről az oldalról végképp nem látni a „Milcsit", csak sejthető, hogy a vad növényzet ott hátul, a villák mögött, valami nagyot, régit és izgalmasat rejt.

Kívülről ugyanis belepte a vegetáció a lelátókat és a pályát támasztó töltést, aminek a tetejére érkezve egyszerre feltárul a teknő látványa az erotikusan ívelő, döntött kanyarú oválpályával, amin éppen minimalista bicikliket hajtanak néhányan.



Építészet

Az időnek és a térnek ettől a meghökkentő zárványától, amihez az enyészet is hozzátette a magáét, könnyen libabőrös lesz az ember (főleg, ha biciklikre is gerjed). Nincs mese, a Millenáris katartikus mint építészet és land art, ilyen helyekre és terekre van szüksége a városnak és a városlakóknak. Éppen ezért ezt az atmoszférát, ezeket az arányokat és formákat, ezt a viszonyrendszert jó lesz megőrizni, mert csinálni ilyet mostanában nem nagyon sikerül. A különleges és patinás helyek eltüntetése ugyanakkor elég jól halad, gondoljunk csak az Ügetőre, a Ráckertre, a Kopaszi-gátra vagy a beígért Hajógyári-szigeti laszvegaszra. Ha így haladunk, Budapest jóvátehetetlenül elszegényedik, úgyhogy ideje kitekerni a beteges tabula rasa-elvű „fejlesztés" nyakát.

Nyilvánvalóan a Milcsi is felújításra szorul, mindenképpen hozzá kell nyúlni, csak lehetőleg nem az alapból adott érzéketlenséggel (lásd a Rudas fürdő kipreparálását), hanem finoman, megőrizve az apró részleteket, az idő nyomait, és persze bátran, vagyis nagyvonalúan, határozottan, fantáziával. A helyzet nívós nemzetközi pályázatért kiált.

A pálya megőrzése a városvezetés részéről puszta szándék kérdése, csak a hüvelykujját kell fölfelé tartania. Ehhez viszont annak felismerése szükséges, hogy a Millenáris-pálya egy minimum harminckétezres kisebbség potenciális érdeklődésére számíthat, továbbá hogy esztétikai és eszmei értéke kiemelkedő, ma Magyarországon nem nagyon fogunk jobbat csinálni. A civilek ezennel elkezdték az értékmentő munkát, most már csak mellé kell állni fentről.

Építészek

A majálison kiállították Horváth Balázs és Németh Balázs kerékpárgyűjteményét, aminek egyébként állandó kiállítóhelyet keresnek. A kétkerekű műtárgyak a lelátón csillognak, mindegyik mellett rövid szöveges leírás. A gyűjtemény egyik darabja Anthony Gall építész pályakerékpárja, egy kék színű Rapallo, és maga H.B., az egyik gyűjtő is építész. Ahogy Madarász Gábor szervező elmondta, a kerékpároskultúra lehetséges jövőbeli központját látják a létesítményben, ahol adott esetben ez a gyűjtemény is otthonra találna. Az erősen rokonszenves megmozdulás hátterében egyébként ott motoszkál Yasec, a formatervezési nívódíjas, kézműves soproni kerékpárépítész.



Ha van bármi értelme a „kulturális alapú városfejlesztés" kifejezésnek, az elsősorban valami ilyesmit jelenthet: a már létező értékeket gondozzuk, a meglévő infrastruktúrán támogatjuk a kultúra létrejöttét – nem pedig megalapozatlan, szemfényvesztő atomprojektek által döntjük hanyatt szeretett városunkat.

A Millenáris ügyét különösen aktuálissá teszi, hogy most zajlott a Népstadion és intézményei területére kiírt építészeti ötletpályázat, amelynek kiírásában a kerékpárstadion bontható épületként szerepelt. Mi inkább további száz, prosperáló évet kívánunk neki.

Török Tamás

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.