Bemutatkozik a Színdinamika Szakmérnöki Műhely

A Budapesti Műszaki Egyetem Rajzi és Formaismereti Tanszékén több évtizedes múlttal működő Színdinamika Szakmérnöki Műhely legújabb saját színharmónia-kutatási eredményei alapján próbál meg segítséget nyújtani azoknak, akiket érdekel a színek világa.

Még egy szűk évtizede is gyakran lehetett olyan hangokat hallani –főleg idősebb kollégáktól, hogy egy építésznek bőven elegendő az anyagok természetes színe –a fehér mész, a natúr cserép, kő, vagy kezelt fafelület, a nyers beton, krómacél és üveg. Az illemtudó tört fehéreknél, óvatos halvány barnáknál, vagy álszerénységből semmitmondóvá váló egérszürkéknél több színerő már sallangnak, cicomának lett nyilvánítva. Aztán jött a posztmodern az extravagáns „fagylalt-színeivel” most meg a minimalista trendek mellett már-már a reklámgrafika harsogó színei köszönnek ránk különféle új burkolati rendszerekről. Ekkora szemléletváltás ilyen viszonylag rövid időn belül akár el is bizonytalaníthatja a szakma középgenerációját a színekkel kapcsolatban, a frissen végzett kollégák meg túllőhetnek a célon. A szín az épület teljes vizuális hatásának, az építészeti gondolatnak  fontos része, élni kell vele –de megfelelően! Csak az tudja megtalálni a helyes irányt a szélsőségek között, aki a színek összefüggéseit, törvényszerűségeit behatóan ismeri.

A Budapesti Műszaki Egyetem Rajzi és Formaismereti Tanszékén több évtizedes múlttal működő Színdinamika Szakmérnöki Műhely legújabb saját színharmónia-kutatási eredményei alapján próbál meg segítséget nyújtani azoknak, akiket érdekel a színek világa.

Még mindig hatalmas építészeti látvány -minőség van függőben a szigetelésre váró panelépületeknél, a színezés alatt álló több ezer négyzetméter esztétikai színvonala is finoman fogalmazva változó, ahogy a szabályozás sem egységes. Műhelyünk majdnem félszáz panelépületet színezett már meg egyéni módon, pontos kutatási program alapján.

Nagyon sok a vitás kérdés a műemlékek színkutatása, mai igényeknek megfelelő, az azóta épült környezettel harmóniában történő újraszínezése terén is. Ebben a tematikában is megvalósult tervek alapján adjuk át az ismeretanyagot.

Hagyományaink szerint a vizuális kultúra szinte összes területéről érdeklődnek  a képzés iránt, hiszen a szín ott van a vizuális nevelésben, tárgy és környezetkultúrában is, de leginkább  a szabad művészetekben mint a kifejezés legfontosabb eleme.

Sokszor említik meg–főleg a nyári művésztelepeink során  visszajáró régi hallgatóink, hogy egy építésznek is szüksége van az önmegvalósítás kicsit szabadabb formájára is–amit a képzőművészet jelent számukra - a napi megszokott tervezési feladatok rutinján túl.

A mozaikművészet megízlelése is egy érdekes színfolt Balázs Miklós habil. DLA mozaikművész kollégánk jóvoltából. Hosszú távon ezek a tapasztalatok visszahathatnak egy építész szemléletének alakulására, szélesíthetik látóterét, megkönnyíthetik az egyéni karakter kialakítását.

A Rajzi Tanszéken mi az általános építészeti formálási elveket is képzőművészeti feladatokon keresztül tanítjuk meg. Napjaink építészeti stílusában a szín „kirobbanásán” túl megfigyelhetjük a formakezelés felszabadulását is. A szinte egyeduralkodó derékszögű rendszer mellett megjelent a ferde és íves vonalakkal történő tömegalakítás is.

Viszont az ilyen épületek tervezéséhez szükséges általános kompozíciós törvényszerűségek, összefüggések és hatótényezők ismerete is lehet finoman fogalmazva véletlenszerű sokaknál, attól függően, hogy volt-e ilyen tervezési feladatuk az egyetemen és kaptak-e átfogó vezérelveket korrektoruktól. Tanszékünk nevében benne van a „formaismeret” szó is, igyekszünk egy hallgatóval a „tetszik- nem tetszik” útmutatásoknál és az éppen adott feladat problémáinál mélyebbre is ásni, távolabbra is nézni... Ilyen formaelméleti feladatok is a kínálatunkban vannak a szín tényezővel és magas szintű számítógépes programismerettel gazdagítva azoknak, akik ezt még nem sajátították el korábban.

Konok Tamás Kossuth díjas festőművész kortárs művészettörténet órái csak nálunk látogathatók és sokaknak emlékezetes a műtermében, kiállítás megnyitóin tett látogatás, építészettel kapcsolatos tevékenységének megismerése is.

Akiknek megtetszett a Színdinamika Szakmérnöki Műhely tematikája, kérem jelentkezzen az alábbi elérhetőségeken:
Dr Tari Gábor
egyetemi docens
művészeti vezető
302279659
gabortari[kukac]yahoo.com

A képzésről bővebben ide kattintva olvashat.