Bemutatták Pécs befektetési portfolióját

A Fejlesztési Kft. által kiadott sajtóanyag szerint, a „bemutatott kiadvány még csak a kezdet, egy gondolkodási változás első lépése”. A látottak alapján többről nem is lehet szó. A portfolió sem több, mint egy nyomtatott kiadvány: a Pécs városa által eladni szándékozott ingatlanok és fejlesztési lehetőségek jól kommunikáló kiadványa.

Pécs Önkormányzata és a saját cégei által közösen készített, úgynevezett Pécs befektetési portfolió kiadványát november 7-én mutatták be egy eladásra kínált pécsi ingatlan kisméretű, fűtetlen helyiségében rendezett sajtókonferencia során.

Ahogyan a helyszínen megtudtuk, a régióban alacsonyabb a piaci megtérülési ráta, mint Európa más területein. A város ezért úgy kíván vonzó környezetet biztosítani beruházások megvalósításához, hogy állami és uniós segítséget közvetít a kiajánlott fejlesztési lehetőségekhez, a portfolióban közzétett ingatlanok hasznosításához. Az egyik ilyen befektetés a „városi minőség fejlesztésére vonatkozó nagyvonalú” elképzelésekben testesül meg; míg a másik, az innovatív kulturális-gazdasági központ szerepének elérését célozza meg. Mindkettőre „garancia” az Európa Kulturális Fővárosa 2010 program és az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében kidolgozott, „Pécs, az Életminőség Pólusa” címet viselő stratégia – olvashatjuk a brossúrában. Ennek megfelelően, a kiemelkedő lehetőségeket biztosítani képes befektetési területeket három csoportba sorolja a kiadvány: tehát elsősorban a kreatív ipari-, a turisztikai- és az innovatív gazdaság szereplőinek figyelmére tart igényt Pécs városa.

A sajtótájékoztató kissé alulreprezentált, csendes hangulatában a kiadványt életre hívó cégek vezetői egymást túlszárnyaló nyilatkozatokban bizonygatták, hogy Pécs fejlesztését még soha nem alapozta meg ennyire tudatos folyamatirányítási munka. Merza Péter, a Fejlesztési Kft. volt igazgatója szerint eleddig nem volt ennyire előre látható és jól szervezett a közhasznú pénzek elköltése. Gonda Tibor alpolgármester a következő szavakkal nyugtatta meg az aggodalmas újságírókat: „pontosan tudjuk mit csinálunk, nem sodródunk, és kezünkben tartjuk a folyamatot”. Mészáros András, a Menedzsment Kft. igazgatója szerint „bestseller lehet ez a kiadvány, és rengeteg pénzt és befektetést hoz majd, ha kellően vonzóvá tesszük a városunkat”.

 

 

A kiadvány egyébként az Ecorys Hungary kft közreműködésével és Gauder Péter vezetésével készült. Minden bizonnyal ennek köszönhető, hogy a szerkesztett anyag szakít a várost jellemző, szinte banalitásba hajló, „minden a legjobban halad, mi mindent kézben tartunk” kommunikációs stratégiával. Ami ennél is örömtelibb, hogy legalább a retorika szintjén, már olyan városfejlesztési koncepció körvonalai kezdenek kibontakozni, amely a világ bármely pontjáról érkező befektető számára értelmezhető összefüggéseket tud megfogalmazni. A stratégia programadó koncepcióját a kulturális teljesítményekre alapozó városfejlesztési modellektől kölcsönzi. Az utóbbi néhány évtized során jellemzően a volt ipari városok problémáit megoldani szándékozó kezdeményezések kapcsán kerültek előtérbe ilyen fejlesztési modellek.

A Fejlesztési Kft. által kiadott sajtóanyag szerint, a „bemutatott kiadvány még csak a kezdet, egy gondolkodási változás első lépése”. A látottak alapján többről nem is lehet szó. A portfolió sem több, mint egy nyomtatott kiadvány: a Pécs városa által eladni szándékozott ingatlanok és fejlesztési lehetőségek jól kommunikáló kiadványa.
Egyelőre lényegi és tartalmi változások nyomait nehéz lenne benne felfedezni, azonban létrejöttének ténye kifejezésre juttat egy szándékot, ami ugyan csak kicsinyke lépés Európában, de hatalmas elmozdulás a város részéről.

szoveg: Bencze Zoltán
képek: szervezők