Harpa - új hang a zenei palettán

2011. május 4-én Izland fővárosában, Reykjavíkban megkezdődött a Harpa Koncert-, és Konferencia Központ avató ünnepségsorozata, amely egészen augusztus 20-ig tart. Az épület különlegessége a kristályhálót idéző, a belső tér és a természet fényhatásainak megfelelően változó kaleidoszkóp-homlokzat, amelyet az izlandi-dán médiaművész, Olafur Eliasson és a házat tervező Henning Larsen Architects építészcsapata közösen álmodott meg.

A tenger és a szárazföld határán álló, a mögötte elterülő város sziluettjéből kiemelkedő hatalmas, ragyogó épületszobor a város lüktető életéhez hasonlóan tükrözi vissza az ég és a kikötő színeit, fényeit. A Koncert- és Konferencia Központ a part kitüntetett pontján található, fantasztikus kilátással a nyílt tenger és a fővárost körülvevő hegyek felé. Az előcsarnokból nézve a nagytermek kubusa egy hegységhez, a tengerpart bazaltszikláihoz hasonló tömeget idéz, amely erős kontrasztot képez a nagy hatású, nyitott homlokzat textúrájával. A szikla belsejében bújik meg az épület szíve, az 1800 férőhelyes Koncertterem, amelynek belső terét az élénk vörös szín határozza meg. Az akusztikai terveket az Artec Consultants jegyzi, az ő nevükhöz fűződik a budapesti Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem kialakítása is.

 

 

 

A Harpa előtt egy óriási érkező-, és fogadótér található, megfelelő feltárulást nyújtva az épületnek. A középpontban négy nagy terem helyezkedik el, az épület hátsó kiszolgáló zónájában pedig irodák, próbatermek és öltözők sorakoznak. Az egymás melletti nagytermek déli irányból, a kiszolgáló területek pedig északról érhetők el. A negyedik emeleten egy többcélú rendezvényterem kapott helyet, amely különböző kisebb bemutatók, fogadások számára alkalmas. Mivel Izland Észak-Amerika és Európa között mintegy félúton helyezkedik el, óriási lehetőségek állnak a konferenciaközpont előtt, amelynek igényeit egy 750 fős nagyterem, két 63 fős kisterem, valamint nyolc kisebb tér szolgálja ki.

 

 

 

A Nemzeti Koncert- és Konferencia Központ Reykjavík egyik kiterjedt tengerparti fejlesztésének, az East Harbour Project-nek a része. Amint a neve is mutatja, az elsődleges cél a főváros keleti partjának revitalizációja és kiterjesztése, amelynek tervezett fő elemei egy új városi tér, bevásárlóutca, hotel, lakóépületek, oktatási intézmények és vegyes ipari funkciójú együttesek lesznek - mindezt a terület élettel való megtöltése, valamint a városközpont és a part közötti erősebb kapcsolat megteremtése érdekében.

A város épülethalmazától elkülönülő Harpa Reykjavík ikonjává, vizuális vonzerejévé, Izland megújuló dinamizmusának megtestesítőjévé válhat, látványos és váltakozó megjelenése révén. Szabadon álló, kivételes elhelyezkedésének köszönhetően az épület homlokzatain megjelenő, változó éghajlati-, és fényviszonyok rezdülései nagy távolságban érzékelhetőek a környezetében, gyakran erős kontrasztot teremtve a belváros keskeny, árnyékos utcáinak hangulatával.

 

 

 

A 43 m magas homlokzatot - az épület egészéhez hasonlóan - természetből vett inspirációk nyomán alkották meg. Elsősorban az Izlandon gyakran előforduló bazaltszikák formái hatottak a házat beborító hártya geometrikus mintázatának kialakítására. A fő megközelítési irányt adó déli oldalon több mint ezer darab, 12 oldalú térbeli elem ("kvázi-tégla") alkotta geometrikus moduláris rendszerből épül fel a homlokzat, amely kaleidoszkóphoz hasonló fény-, és szín-játékot generál. A többi homlokzat szövete síkbeli jellegű, öt-, vagy hatlapú elemek kombinációjából álló szerkezeti acélváz alkotja. A tervezőcsapat az elképzelések minél tökéletesebb megvalósítása érdekében végeselem-módszert használó számítógépes térbeli modellezéssel, különféle digitális látványtervező megoldásokkal, valamint valódi makettekkel és modellekkel dolgozott. A különleges homlokzat a dán Henning Larsen Architects, a dán-izlandi médiaművész-látványtervező, Olafur Eliasson, a helyi Batteriid Architects, valamint a német Rambøll és az ArtEngineering mérnökirodák együttműködésével született meg.

 

 

 

A ház koncepciójának alapelemei az átlátszóság, a tükröződés, a fény és a színek, ezek anyagtalanná teszik a belső, statikus tömeget, s ezáltal a város és a tenger felől - különféle nézőpontokból szemlélve - más és más látványt nyújt az épület. A csapat a tervezés során - az izlandi évszakok alapos tanulmányozásával - a mesterséges és a természetes fényt is felhasználta kitűzött céljainak elérésére.

A ház neve - HARPA - egy angol húros hangszer nevéből, valamint az északi naptár nyár kezdetét jelentő hónapjának régi izlandi elnevezéséből származik. A Nemzeti Koncert- és Konferencia Központ hivatalos átadására a május 4-én kezdődött ünnepélyes megnyitó-eseménysorozat zárásaként, 2011. augusztus 20-án kerül majd sor. A nyár folyamán vezetett túrákon mutatják be az épületet az érdeklődőknek. A ház az Izlandi Szimfonikus Zenekarnak és az Izlandi Operának fog állandó otthont nyújtani, valamint emellett a nemzetközi üzleti konferencia-helyszínek és kulturális központok sorába kíván bekerülni. Az épület különleges elhelyezkedése, az Atlanti-óceán közelsége, a klasszikus és kortárs előadások sora, továbbá a megnyitó több hónapon át tartó, sokszínű kavalkádja minden bizonnyal sok látogatót fog a szigetre vonzani.


HARPA Concert & Conference Centre
vezető tervező: Henning Larsen, Olafur Eliasson
kivitelezés éve: 2007-2011
bruttó szintterület: 29.000 m2
generáltervező: Henning Larsen Architects
társtervező: Batteriid Architects
homlokzat: Olafur Eliasson
akusztika: Artec Consultants Inc.
mérnöki munkák: Art Engineering GmbH, Mannvit, Hnit Verkis, Rambøll
tájépítészet: Landsflag efh
megrendelő: Austurnhofn TR - East harbour Project Ltd.
üzemeltető: HARPA
befektető: Portus Group
generálkivitelező: IAV

Kapcsolódó oldal:

Szimbolikus bazaltkristályok LED világítással – HARPA koncertterem és konferencia központ

Kristályrács üvegből és acélból

Vikár András DLA-előadása, 2004. május 4.

Olafur Eliasson - Architecture - Glass facade on Harpa (videó)

Harpa Concert and Conference Center Reykjavik Iceland Tower Crane Building Site (videó)