Matali Crasset: „A korszerűség ma már nem a városi világ kiváltsága” - Dar Hi Hotel, Tunézia

Képzeljünk el egy olyan afrikai szállodát, amely a turistaparadicsomoktól távol, egy oázis közepén rejtőzik és csak gyalog lehet megközelíteni! Maga az épület is belesimul a tájba, a környék hagyományaiból építkezik, helyiek kétkezi munkájából. A Dél-Tunézia Nefta oázisában készült Dar Hi Hotelt és tervezőjét Matali Crasset francia formatervezőt Nemes András mutatja be.

Bármerre utazunk, a nagy hotelláncok épületeiben mindig ugyanazok a semlegesen elegáns, unalmas terek fogadnak. A kilátásból, vagy az éjjeliszekrényen elhelyezett prospektusból lehet csak megállapítani, hol is vagyunk: Budapesten, Los Angelesben vagy Bankokban. Az efféle szállodák igazi alternatívája a Dar Hi Hotel a dél-tunéziai Nefta oázisban, amely Matali Crasset, az egyik legtehetségesebb francia formatervező első megépült épülete.

 

 

 

Philippe Chapelet-nek és Patrick Elouarghi-nek, a hotel két francia magánbefektetőjének már van egy Hi fantázianevű hotelje Nizzában, amelynek belsőjét szintén Crasset tervezte. Ott is arra törekedtek, hogy a luxushotel-kliséknek fittyet hányva új szokásokat honosítsanak meg a szállodaiparban. Legújabb művük, a tavaly nyáron elkészült Dar Hi egy harmincas évekbeli vendégház és egy bohém nyaralófalu keveréke lett.

Nefta

A 22000 fős oázis távol a tengerparti turistaparadicsomoktól, a dél-tunéziai sivatagban található. Fontos vallási hely, a szufizmus otthona – ez misztikus dimenziókat adhat az idelátogatónak. A környék számos hollywoodi producert is megihletett: errefelé forgatták a Csillagok háborúja és az Angol beteg néhány epizódját.

 

 

 

Megérkezés

A város fölé emelkedő domb tetején található, falakkal körülvett, homokszínű épület sziluettje távolról sem emlékeztet nyugati hotelre – a különálló házak csoportja sokkal inkább egy arab falu benyomását kelti. Az építészeti koncepció az volt, hogy teljes legyen a harmónia a környező természettel, valamint a helyi szociális kontextussal. Dar-Hi csak egy ház – hangzik a szlogenjük.

A szálloda monolitikus, éleinél lecsapott kocka-forma lakómodulokból áll. A falak helyi okker téglából, a tető és az ajtók pálmafából készültek. Mindegyik szoba üvegezett erkélyt kapott, amelyek széles padkáin ülve gyönyörködhetnek a tájban a vendégek. Az épületek árnyékos, zárt udvart fognak közzé, itt található a helyi melegvíz-forrásokat hasznosító termál-medence – rendhagyó módon az egyik épület tetején.

 

 

 

A szállodát nem lehet autóval megközelíteni. A várost elhagyva, a dombot megmászva gyalogosan érkeznek ide a vendégek, akik belépés után leveszik cipőjüket, és babouches-t, tunéziai papucsot kapnak – mert hát otthon vannak. Kezdődhet a testet és lelket építő, progresszív öko-wellness: masszázs, gőz- és illóolaj-fürdők, bio-élelmiszerek, mindez Matali Crasset letisztult, ugyanakkor vidám és játékos designtárgyai között. A szálloda kertjében helyi kertészek termelik az asztalra való gyümölcsöt, zöldséget. A konyhában helyi szakácsok egyszerű helyi ételeket főznek, az élelmiszer-import ugyanis a szálloda saját maga által felállított szabálya értelmében tilos. Nincs külön étterem, kisebb-nagyobb asztalok vannak a fogadóban, amelyeket a vendégek tetszőlegesen helyezhetnek el.

 

 

 

A fenntarthatóságot komolyan veszik itt: minden munkát helyi iparosok, tunéziai vállalkozók végeztek. A fejlesztés során egy monacói alapítvány segítségével felújítottak néhány környező épületet is. A szálloda kertje a datolyapálmák termesztésével foglalkozó helyi mezőgazdasági kutató-központ is egyben.

A szálloda belsőépítészetén érződik a szeretetteljes odafigyelés. Földközeli egyszerűség, organikus részletek – rongyrázó kényelem helyett meditatív, elvonulásra alkalmas, puritán lakótereket alkottak. A szobákat élet-egységeknek (life units) nevezik. Az üdülőket parasztházak tisztaszobájára emlékeztető rend és vendégszeretet fogadja. Hajópadló, kőlépcső, fabútorok, panorámaablak, zuhanyzó van – viszont nincs kád, se telefon, se televízió. Persze nem kell kibírni filmek nélkül, a társalgóban ülőpárnás kis házimozi üzemel. Érdekesség, hogy az ágyak mellett az olvasószekrény helyén található a vizes blokk. A közösségi terekben a meleg sárga színek dominálnak, amelyek a zöld és a kék árnyalataival egészülnek ki. A falakat Matali saját tervezésű ornamentikus fajanszai díszítik.

 

 

 

Matali Crasset

1965-ben született egy kis észak-francia faluban, Chalons en Champagne-ben. Egy farmon nőtt fel, ahol a privát élet és a munka helyszíne ugyanaz. Végzettségét tekintve ipari formatervező. Denis Santachiara-nál és Philippe Starck-nál dolgozott, majd a 90-es évek közepén saját irodát nyitott Belleville-ben, Párizs multikulturális lakónegyedében. Munkáit az új tipológiák keresése, a modulok és hálózatok használata, a flexibilitás és a közösségi kapcsolatépítés jellemzi. Építészet, ipari bútortervezés, kézművesség, elektronikus zene, tervező grafika vagy internetfejlesztés – A tervezőnő és társai a legkülönfélébb alkotói területeken aktívak.

Interjú Matalival

Beszélj a szállodaépítés folyamatáról! A koncepciótól a bútorokig mindent te terveztél?

A Dar Hi globális projekt, az építészeten kívül rengeteg mindent, lámpákat, edényeket, ágyneműket terveztünk. Minden Tunéziában készült, a betonelemek mérnöki tanulmánya éppúgy, mint a fém-ablakkeretek. Nabeul-i kézművessel csináltuk a kerámiákat, Nefta-i nőkkel tevegyapjúból takarókat készítettünk, a márványt Fossana-ból hoztuk... Talán azért volt annyira izgalmas kaland ez, mert minden emberi kapcsolatokra épült.

Milyen érdekes tapasztalataid voltak a tunéziai munka során?

A kivitelezés során lehetőségem nyílt helyi iparosokkal dolgozni. A szálloda ennek a kreatív párbeszédnek az eredménye. Az építészeti terv az én kultúra-értelmezésem. Kiválasztottam a nekem tetsző Nefta-i anyagokat, rituálékat, színeket és a saját módon használtam fel őket.

Mit akartatok másképp csinálni a szálloda-tervezésben?

Nem akarunk megváltoztatni semmit. Kíváncsi embereknek dolgozunk. Olyanoknak, akik a nyaralás során nem csak a szokásos levelezőlapokat keresik. Ahogy tudod, a szálloda nagyon apró, 18 szobája van. Ez a szálloda nem fogja megváltoztatni Nefta életét és gazdaságát. Ez nem is turisztikai övezet – de élettel teli város.

 

 

 

Egy korábbi interjúdban azt mondtad, soha nem akarsz nagy saját tervezőirodát, szívesebben dolgozol kevés emberrel családi hangulatban. Ez még mindig így van?

Igen, a filozófiám még mindig ez. A stúdiómban négyen vagyunk, és ez elég. Nem érdekel egy vállalkozás üzemeltetése. Abban hiszek, hogy együttműködő partnerekkel izgalmas dolgokban vegyünk részt a legkülönbözőbb kortárs alkotói területeken. Egyre többet veszek részt helyi projektben. Életet vinni a legkülönbözőbb terekbe – ez érdekel.

Hogyan látod, merre fejlődik a kortárs design?

Egyre inkább úgy tekintek a szakmámra, mint ha szülésznő lennék. Egyre kevésbé szól ez anyagformálásról, még kevésbé az esztétikáról. A helyi közösségek hálózatának és értékeinek felmutatása a cél. A projektek, amelyeken jelenleg dolgozok – egy párizsi bölcsőde, egy erdőszéli nyaraló Fresnes-au-Mont-dans-la-Meuse-ben, a bécsi Loundun étterem, a tunéziai Dar’hi, vagy Cédric Casanova szicilíai olívaolaj-üzlete Belleville-ben – mind a kollektív munka újabb példái. A lokális témák érdekelnek. Egyértelmű, hogy a korszerűség ma már nem a városi világ kiváltsága. Természetesen tárgyakat is tervezek, de a tárgyak nem középpontjai és nem céljai a kreatív folyamat, csak egy nagyobb gondolati rendszer aktuális megnyilvánulásai.

Nemes András


Dar HI
vezető tervező: Matali Crasset
építész munkatársak: Marco Salgado, Francis Fichot
generáltervező: Matali Crasset productions
tervezés éve: 2005
bruttó szintterület: 2347 m2
építtető: Dar HI
kivitelező: Mohamed Nasr építész
átadás: 2010. júniusa
fotók: Matali Crasset productions, Dar hi net