Az egyre égetőbb szakemberhiányra reagálva a Prefa Hungária Kft. és a CSZC Szterényi József Technikum és Szakképző Iskola összefogásával új bádogos képzés indult Monoron. Az együttműködés hátterét és a folyamat részleteit Kemes Balázs ismerteti.
előzmény – építőtáborok
A BME építészmérnök képzéséhez kapcsolódva, a Középülettervezési Tanszék oktatójaként 40 építőtábort szerveztem az elmúlt 16 évben. Az építőtáborok több helyszínen folytak és különböző munkákat valósítottak meg. Az adott feladathoz kapcsolódó szakterületet oktató kollégák segítsége mellett mostanáig több mint 400 hallgató vett részt ezekben a táborokban, sokan közülük több alkalommal is jelentkeztek. Az építészmérnök hallgatók az építőtáborok során kontrollált környezetben próbálhattak ki különböző szakmunkákat, szerezhettek összetett gyakorlati tapasztalatokat, miközben valamilyen rászoruló közösséget segítettek. A munkák során nyert értelmet a tervezés fontossága, a begyakorolt szabványok és különböző műszaki megfontolások pedig ekkor fedték fel érthető módon összefüggéseiket. Az építőtáborok célja, hogy az egyetemi hallgatók az egyes helyzeteket arányosan felmérni képes, felkészült tervezőként indíthassák el szakmai pályafutásukat. De mit ér mindez, ha nincsenek olyan szakmunkások, akik képesek megvalósítani ezeket a terveket? Gyakorló építészmérnökként nap, mint nap találkozok ezzel a kérdéssel, a megfelelő szakemberek égető hiányával.
Az építőtáborok egyik legrégebbi támogatójával, Nemere Judit építőmérnökkel, a Prefa Hungária Kft. ügyvezetőjével határoztuk el, hogy megpróbáljuk előmozdítani és segíteni a szakképzés ügyét a bádogos szakma esetén.
előzmény – Máltai Jelenlét Program
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat napi jelenléten alapuló, pontos helyszíni megfigyelésekre, azaz diagnózisokra épülő felzárkóztatási módszertana mostanra széles körben elterjedt. A kézzel fogható eredmények okán válhatott az Országos Felzárkózási Program alapjává. 2004 karácsonyán indult útjára a Monori Jelenlét Program, amely az egyik első ilyen kezdeményezés. A lassan 20 éves program számos olyan programelemet fejlesztett ki, amely mostanra az ország legtöbb jelenlét programjában elérhető. Itt kezdte meg működését az egyik első Biztos Kezdet Gyermekház és Tanoda, de itt születet a Máltai Sport Program és a Máltai Szimfónia Program is, amelyek mostanra talán a legismertebbek.
Egy építészmérnök kutatócsoport tagjaként, 2012 februárjában kerültem kapcsolatba a Monori Tabán Teleppel, amelynek alakulását azóta is közelről követem. Két építőtábor alkalmával, 2014-ben a biobrikett szárító építésekor és 2019-ben az Elfogadás Sütöde bővítésénél ráadásul napi kapcsolatba is kerülhettem a telepi közösséggel, amikor építészmérnök hallgatókkal több hétre beköltöztünk a Tabánba. Rengeteg dolog változott az elmúlt 12 év alatt. Az akkor született gyermekek most 12 évesek, az akkor 7 esztendősök most 19 éves fiatal felnőttek. Ekkora időtávlatot kutatva nyílik lehetőség a Jelenlét Program napi küzdelmei mellett a távlati összefüggések megfigyelésére. Egyértelműen kirajzolódik, hogy a Gyerekház és Tanoda Program, illetve a kapcsolódó többi programelem jelentősen hozzájárultak az általános iskolai képzés eredményes elvégzéséhez. Egyértelműen látható a telepiek javuló munkapiaci elhelyezkedése is, amelyet a középiskolai tanulmányok tovább erősítenének.
helyszín – Monor város, illetve CSZC Szterényi József Technikum és Szakképző Iskola
Monor Magyarország középső területén, a főváros délkeleti agglomerációs határán található. A kiváló közlekedési adottságoknak köszönhetően mind a környező településekről, mind az ország egész területéről jól megközelíthető közepes méretű város, amely a földrajzi adottságoknak köszönhetően folyamatosan fejlődik, ugyanakkor őrzi identitását. Jó értelmű kisvárosi karakter jellemzi a települést, ahol az élet nyugodt, de dolgos tempóban folyik, ahol a növekvő lakosságszám ellenére ismerősként köszöntik egymást az emberek. A hivatali és az oktatási intézményekben pedig barátságos, segítőkész légkörben zajlik a napi munka.
A Monori Jelenlét Program természetesen nem értelmezhető önmagában, számos ponton közvetlenül csatlakozik a városhoz és intézményeihez, amelyek közül többel is kapcsolatba kerülhettem az elmúlt 12 év alatt. Az oktatási programelemek erősítését célzó egyeztetések miatt ismertem meg a Ceglédi Szakképzési Centrum Szterényi József Technikum és Szakképző Iskoláját és oktatóit. Az iskola névadója, Szterényi József báró és miniszter bölcs előrelátással szervezte újjá 1895-től a magyar ipari oktatást. Lipka Gabriella igazgató asszony vezetésével az iskola tanárai azóta is ennek a szellemi örökségnek a jegyében végzik munkájukat, szervezik a térség különböző szakképzéseit. Az összetartó oktatói közösség elhivatott munkáját a képzéseket eredményesen elvégző diákok magas száma mellett, a kiemelkedő tanulmányi versenyeredmények is jelzik. Az inkluzív, azaz a személyiségre orientált, a kirekesztés és kirekesztettség minden formáját megelőző napi működésnek köszönhetően az iskolában befogadó, különösen jó közösségi légkör tapasztalható. Talán ez a legfőbb oka annak, hogy az intézmény nemcsak a tanulók, hanem az tanárok között is nagy népszerűségnek örvend. Többen nagy távolságról ingáznak naponta csak azért, hogy itt tanulhassanak vagy oktathassanak.
bádogos képzés – esti, majd nappali formában
Az épületbádogos szakma a leglátványosabb építőipari mesterségek egyike. A bádogos szerkezetek az épületek külső felületein jelennek meg, a különböző műszaki rendeltetések mellett sok esetben díszítő funkciót is ellátnak. A jól látható, sokszor kézműves technikákkal készülő, összetett elemek okán a közvélekedés elismerő módon tartja számon a bádogosokat. Mindezek ellenére a bádogosság napjainkra az utánpótláshiány által leginkább érintett szakmák egyikévé vált. A Prefa Hungária Kft. évek óta támogatja alapanyagokkal, szaktudással és továbbképzésekkel azokat a különböző kezdeményezéseket, amelyek a magyar bádogos szakma felkarolását és megerősítését célozzák. Erre a fontos alapra építve, a város kiváló adottságaihoz kapcsolódva és a kezdeményezésünkre nyitott iskolával szövetkezve határoztuk el 2021-ben egy nappalis középiskolai bádogos képzés létrehozását.
Első lépésben az iskola társszakmákat oktató tanárainak kellett bádogos végzettséget szerezniük, amelyhez egy esti felnőtt képzést szerveztünk a 2022-2023-as tanévben. A képzés indításához szükséges létszám eléréséhez az iskola korábbi, más szakmában végzett, jó képességű tanulói közül toboroztunk, illetve érdeklődő építészmérnökök egészítették ki a csapatot. Magának a képzésnek a CSZC Szterényi József Technikum és Szakképző Iskola adta az akkreditált helyszínt, illetve szervezte magát a vizsgáztatást. Az elméleti órákat Geönczöl Erzsébet szakoktató, a gyakorlatokat Takács Tibor, Virth Csaba és Szigeti Gábor bádogos oktatók, a Prefa Hunkária Kft. munkatársai tartották az iskola egyik, erre a célra átalakított műhelyében. A Prefa bádogos képzéssel kapcsolatos elhivatottságát mutatja, hogy a monori gyakorlatok mellett többnapos kiegészítő gyakorlatot szervezett az anyacég ausztriai központjában, Marktl-Lilienfeldben, illetve egy másik szintén többnapos gyakorlatot a cég hazai képzési központjában, Veszprémben. A képzés során felhasznált alapanyagok mellett, a szükséges szerszámokat, illetve a külső gyakorlatok alkalmával a tanulók teljes ellátását is a Prefa biztosította.
A több éves munka eredményeként, sikeres bádogos vizsgát tett a nyolcfős csapat, köztük az iskola három oktató kollégája is. Az intézmény ezzel megfelelő akkreditációt szerzett, hogy a 2023-2024-es tanévtől kezdve nappali rendszerben is bádogos képzést hirdethessen.
jövőbeli célok
Elsőre talán furcsának tűnhet a nappalis középiskolai forma, de meglátásunk szerint a szakma mélyebb elsajátítását teszi lehetővé ez a képzési mód, hiszen a tanulmányi időt még nem terheli a munkavállalás. Fontos sajátosság még, hogy a diákok együtt tanulhatnak olyan társaikkal, akik építőipari társszakmák képzésére járnak. Egymás segítése mellett így betekintést nyerhetnek a másik szakmák összefüggéseibe, kialakulhatnak olyan szakmai kapcsolatok, amelyek későbbi eredményes munkájukat segíthetik. Természetesen az oktatás mellett a jó közösségi élet megtapasztalása is fontos szempont, amelyhez kiváló adottságokkal rendelkezik az iskola.
Rengeteg kitartó munkával jutott el idáig ennek a bádogos képzésnek a létrehozása. A feladatoknak azonban még nincs vége, hiszen a bádogos szakma népszerűsítése mellett a diákok toborzása jelenti a következő kihívást. Hirdetni kell az újonnan indult bádogos képzés lehetőségét mind a környékbeli általános iskolákban, mind a középiskolai tanulmányok előtt álló fiatalok és szüleik körében. Szívesen fogadunk minden segítséget, ez az összefoglaló cikk is részben ezt célozza!
Mindannyian hisszük, hogy a minőségi oktatás és utánpótlás-nevelés jelenti a hosszú távú megoldást a szakmunkáshiány kezelésében! Bízunk benne, hogy folytatódik ez az együttműködés, valamint hogy más szakmák esetén is indulnak hasonló összefogások!
Kemes Balázs
A résztvevők névsora:
Prefa Hungária Kft.
Nemere Judit építőmérnök, ügyvezető
Virth Csaba PREFA Academy oktató, alkalmazástechnikai vezető
Szigeti Gábor PREFA Academy oktató, alkalmazástechnikus
Takács Tibor bádogosmester, megbízott alkalmazástechnikus, oktató
CSZC Szterényi József Technikum és Szakképző Iskola
Lipka Gabriella igazgató, oktató
Geönczeöl Erzsébet oktató
Klimaj Éva oktató
kezdeményező:
Kemes Balázs DLA építészmérnök, egyetemi adjunktus,
BME Építészmérnöki Kar, Középülettervezési Tanszék
Szerk.: Winkler Márk