Épülettervek/Tervpályázat

Könnyűzenei Közösségi Kulturális Központ, Debrecen – Novák Róbert II. díjas pályaműve

2024.11.28. 15:01

Novák Róbert tervében a pályázati kiírásban szereplő 600 fős koncerttermet a Dósa Nádor téri épületek fölé helyezte el, zenei inspirációk mentén kialakítva annak homlokzatát. A pályaművet a bíráló bizottság második díjban részesítette.

A Tervpályázat tárgya és célja
Debrecen városközpontjában három ingatlan területe lett kijelölve kulturális központ fejlesztésére azzal a céllal, hogy integrált formában jelenjen meg egy olyan kulturális központ, amely magában foglal előadó- és koncerttermeket (beltéri és fedett udvari), vendéglátó- és szálláshelyet, valamint az azokat kiszolgáló tereket. A fejlesztés célja, hogy eredményeként az a város egyik legkorszerűbb szórakoztató- és kulturális központjaként üzemeljen.

Tervezési koncepció
Megvizsgálva a tervezési programot és a rendelkezésre álló épületeket arra a következtetésre jutottunk, hogy a 600 fős koncertterem kb. 300 m2-e nem helyezhető el a meglévő épületekben, csak ha elbontjuk valamelyiket. A meglévő Dósa Nádor téri épületek még ilyen átépített mivoltukban is megidézik a régi Debrecent, szép térfalat alkotnak, melyek megőrzéséhez mindenképpen ragaszkodunk. Tendencia lett, hogy csak a homlokzatot megtartva, a mögöttes épületrészek elbontásával idézzük meg a régmúltat. Csak a homlokzati fal megőrzése önmagában nem lehet megoldás, az épülethez hozzá tartoznak a földszinti boltozatos és emeleti terek is, így képeznek egy szerves egységet. Tervünkben a Dósa Nádor téri épületek megtartását céloztuk meg. A színészház pillérvázas-cellás struktúrája és belvárosi helyzete alkalmas egy szállodai funkció befogadására, így azt sem bontanánk el. A nagy koncertterem elhelyezésének megoldásaként a Dósa Nádor téri épületek fölé való terjeszkedést látjuk egyedül üdvözítőnek.

A kiírásban meghatározott funkciókat az alábbi kialakításban terveztük:

Dósa Nádor tér 2. – egykori Barcsay-ház

Az 1858-ban épült pince-földszint-1 emeletes lakóépületet megtartani tervezzük, csak az emelet feletti fafödém és fedélszék kerül elbontásra.

Az épület egybefüggő földszintes, boltozatos terei a legalkalmasabbak egy étterem kialakítására. A jelenlegi földszinti padlószint a Dósa Nádor térhez képest 50 cm-rel magasabban van kialakítva, boltozatos pincéi alacsony belmagasságúak. Az akadálymentesség miatt ezt a pincét feltöltenénk, és az új padlószintet a tér szintjével azonos magasságban alakítanánk ki. A boltozatos tereket egybenyitva hangulatos, elegáns tér-együttes alakul ki. Az épület előtt a téren fogyasztóteraszt terveztünk, melyet napvitorlákkal árnyékolunk. A hátsó toldalék épületrészeket elbontani tervezzük. Az egykori íves lépcső helyén egy elegáns körlépcsőt terveztünk be, mely az épület belső lépcsőjeként funkcionál. A hátsó traktusban alakítottuk ki az étterem földszinti kiszolgáló tereit és a vizesblokkot. A megmaradó kapualj szolgál az egész épületegyüttes gazdasági bejáratának, illetve a művészbejáró is itt kapott helyet. A kapualj végén alakítottuk ki a teherliftet és a felső szintekre vezető új lépcsőházat.

Az emeleten kapott helyet az éttermet kiszolgáló melegkonyha, egy különterem, valamint a fellépőknek backstage és művész öltöző.

Az épület eredeti homlokzatát az évek során teljesen átalakították, minden díszt levertek róla, azonban a Magyar Nemzeti Levéltár Hajdú-Bihar Vármegyei Levéltárában megtalálható az 1858-ban készült homlokzati rajz, melyen jól látható a részletgazdag, romantikus stílusú díszítése. A Déri Múzeum honlapján megtalálható régi fotókon kikutatható, illetve a régi utcafotókon látható, hogy ezek a díszek, tagozatok, nyíláskialakítások meg is valósultak. Ezek alapján az épület míves helyreállítására alapul szolgálhat. További falkutatás szükséges például az épület eredeti színének megállapításához. Tervünkben a homlokzati nyílások, tagozatok, díszítések helyreállítását tervezzük, azonban az épület színezésében egységes fehér színt javasoljuk, jelezve, hogy ez egy visszaépítés eredménye.

Dósa Nádor tér 3. – Mészáros céh egykori székháza – helyi védelem alatt áll

Az épület pince-földszint-1 emeletes kialakítású, több építési fázisban nyerte el mai arculatát, éppen ezért belső terei összetettebb képet mutatnak. Az épületet megtartani tervezzük, csak a hátsó bővítmények és az emelet feletti fafödém és fedélszék kerül elbontásra. Az épület meglévő kapualja alkalmas a tervezett városi tereket összekötő átjáró kialakítására, mely egyben a zenei központ főbejáratául is szolgál. A Dósa Nádor tér felé nyíló földszinti boltozatos terekben önálló bérleményként kiadható üzleteket, valamint pénztárként is működő információs pontot terveztünk kialakítani. A meglévő íves lépcső belső használatú lépcsőként alkalmazzuk, innen érhető el az emeleten kialakított irodai részleg és a személyzeti öltöző blokk. A földszinti hátsó traktusban kapott helyet a méretezett központi ruhatár, és innen indulnak a 2. emeleti koncertterembe vezető lépcsőház és felvonók.

Az 1. emeleten, a már említett üzemeltetői irodák és öltöző mellett itt lett kialakítva a központi vizesblokk, a zenei központ vendégszámára méretezve. Ezt használhatják a fedett udvarban lévő és a felső koncertteremben lévő emberek is.

A pince megtartásával és helyreállításával az épületegyüttes raktározási igénye biztosítható.

Az épület eredeti homlokzatát az évek során teljesen átalakították, minden díszt levertek róla, azonban a Déri Múzeum honlapján megtalálható az egykori Dégenfeld téri piac déli oldaláról, a Sas utca felől, 1936. szeptemberében készült Piribauer István felvétele, ahol jól látható az épület felső részének homlokzati díszítettsége. Ez alapján ez a homlokzat is szépen rekonstruálható, de a falkutatás itt is szükséges. Tervünkben a homlokzati nyílások, tagozatok, díszítések helyreállítását tervezzük, azonban az épület színezésében egységes fehér színt javasoljuk, jelezve, hogy ez egy visszaépítés eredménye. A két épület így megmenthető, és szép, egységes összképet mutat.

Koncertterem
A kiírásban 600 főre méretezendő könnyűzenei koncerttermet a két megmaradó és felújítandó épület fölé terveztük.

A meglévő épületek fa zárófödémeinek és fedélszékeinek elbontásával egy új vasbeton födém kerül kialakításra, mely lezárja a régit és egy újnak nyit utat. Erre a szintre érkezik fel az egyik végén a vendégforgalmat biztosító lépcsőház és felvonók, míg a másik végén az üzemeltetést és a fellépő művészek közlekedését biztosító lépcsőház és teherlift. A koncertterembe történő belépés előtt egy tágas előteret hoztunk létre, ahonnét a Dósa Nádor térre is letekinthetünk. A koncertterem kétszintes kialakítású, kb. 1:2:4 arányú hosszanti, egybefüggő tér. Az egyik hosszanti oldalon értékesítési pultot terveztünk háttér raktárakkal, e felett pedig egy galérián kapott helyet a VIP vendégeknek szánt rész. Az oldalfalakon és mennyezeten hézagos faléces akusztikus burkolatokkal biztosítjuk a hangszigetelést. A színpad mögött raktárhelyiséget alakítottunk ki. Az előtér és a raktár felett tervezzük a részben kültéri gépészeti terek kialakítását, mely falak közé kerül elrejtésre.

Az emeleti ráépítés megjelenése sarkalatos kérdés. A fejlesztendő helyszín figyelembevételével a környezet elemzése elengedhetetlen az új és a meglévő jó kapcsolatához. A Csapó utcától a Kossuth utcáig tartó utcaképet vizsgálva az épületek eltérő magassága rendezetlen kialakítást mutat. A harmonikus utcafront biztosítása érdekében a szomszédos társasházi épület magasságával megegyező egyetlen tömeget javasolunk, amely a meglévő homlokzatokhoz képest hátrébb kerül, így az új tömeg nem dominál, inkább csak kiegészít.

A homlokzati kialakításhoz a zenét hívtuk segítségül. A zene azokra is hatással van, akik nem foglalkoznak megértésével, tanulásával, azaz nem értenek hozzá. Ám, aki megismerkedik a zene törvényszerűségeivel, (szabályaival), esetleg hangszeren játszik, vagy énekel is, az nem csak érteni, hanem élvezni is jobban, mélyebben fogja. Ez az igény a legtöbb zeneszeretőben megvan. Az egész világ valamiféle ritmus szerint működik. Megvan a munkanapok és a hétvégék ritmusa, ahogy a nyári és a téli időszaké is. Az egész életünkben jelen van, miért ne lehetne az épületeinken is. Az emberi test hordozható ütőhangszere által előidézett ritmikus hang a taps. Az amerikai Steve Reich 1972-ben írt kompozíciójának címe a Clapping Music, kamarazene két tapsolóra. A zenei anyag mindössze ennyi:

Nyolcad szünetek választják el az ugyancsak nyolcadokból álló tapsolnivalót, amely szép szabályosságot mutat: három-, két- és egynyolcados egységek követik egymást csökkenő, majd — az ismétlésből adódóan — emelkedő rendben:

 A zeneszerző előírása szerint 12-szer kell eltapsolni ezt az első blokkot és valamennyi utána következőt is 12-szer. Nem változik a feladata annak, aki a fölső szólamot tapsolja. Az alsó szólamot játszó új ritmust kap, pedig nem tapsol mást, mint az eredeti ritmust, egy nyolcaddal az óramutató járásával ellentétes irányba csúsztatva. A harmadik blokkban két, a negyedikben már három nyolcaddal csúszik bal felé az alsó szólam, miközben felső szólamunk gazdája konzekvensen tapsolja tovább az eredeti ritmusképletet: 

Daniel J. Cameron és társai Perception of Rhythmic Similarity is Asymmetrical, and Is Influenced by Musical Training, Expressive Performance, and Musical Context című tanulmányában a Steve Reich Clapping Music című kompozícióját egy diagramban foglalták össze, mely jól összegzi a tapsok és szünetek helyét.

Ezt a diagramot alkalmazva a bővítmény homlokzati megjelenésében a Clapping Music kompozíciója jelenik meg natúr kerámia lamellák segítségével. A homlokzat vízszintesen 12 részre osztott, melyeken belül a taps és szünetek helye jól látható. A felső sáv a felső szólamot, az alsó sáv az alsó szólamot jeleníti meg. A nap mozgásával az árnyékok automatikusan ritmust játszanak, a városlakók életébe észrevétlenül beköltözik a zene.

Udvarlefedés
A színészház és a Dósa Nádor téri épületek között az udvar lefedése kerül, mely így többfunkciós tartalommal rendelkezik. Hétköznapokon a fedett átjárást biztosítja a Dósa Nádor tér és Ady-park között, mellette fogyasztóterekkel. A padlóba süllyeszthető ollós-emelős kis színpaddal a fedett tér koncertteremmé válik. A lefedést több irányú réteg-ragasztott fatartókkal terveztük, a színészház szerkezeti raszterét követve. A belső kertek felé kinyitható üvegfalakkal a tér átszellőztethető, a belső udvar átlátható, a felülvilágítók egyenletes szórt fényt biztosítanak. Koncert idején az üvegfalak elé akusztikus falpanelek húzhatóak be, az oldalfalakon és mennyezeten hézagos faléces akusztikus burkolatokkal biztosítjuk a hangszigetelést.

Szálloda
Az egykori színészház alkalmas egy belvárosi szálloda kialakítására. A színészház földszintjének belső válaszfalait kibontanánk. Középen biztosítjuk az átjárás lehetőségét, az épület előtt süllyesztett terasszal csatlakozunk az Ady-parkhoz, a két tér közötti szintkülönbséget itt küszöböljük ki. Az átjárás megnyitását az üvegfalak markánsabb visszatörésével biztosítjuk. A földszinten kávézót alakítunk ki, mely egyben a szálloda reggeliztető helyiségeként is funkcionál. A másik oldalra a szálló aula-recepciója kerül, a lépcsőház mellett felvonó telepítésével. A felső szinteken az utcafronti egységekben egy-egy szállodai szobát alakítunk ki. A belső oldalon a felvonónál szobaasszonyi helyiséget, a 3 kis egység helyett 2-2 szállodai szobát terveztünk. A magastetőt elbontva a középső és udvari traktus fölé egy új szintet terveztünk, ahol bárt, konditermet és wellness helyiséget hoztunk létre. Az Ady-park felé tetőteraszt vizionáltunk, ahol gyönyörködni lehet a felújított Csokonai Színházban és a belváros tetőiben.

Ütemezhetőség
A tervezett épületegyüttes ütemezetten is kivitelezhető. A Dósa Nádor utcai épületek felújításával, átalakításával, valamint a koncertterem ráépítésével önállóan is működőképes központ tud létrejönni. A színészház szállodává történő átalakítása is önálló projektként értelmezhető. A belső udvari fatartós rendszerű lefedés pedig bármikor, később is kivitelezhető az elkészült épületek működésének zavarása nélkül.

Novák Róbert