Nézőpontok/Vélemény

2012 végére várható az elektronikus építési engedélyezés bevezetése

2012.03.29. 09:20

Jelenleg első fázisában van az elektronikus építésügyi hatósági engedélyezést lehetővé tévő ÉTDR projekt, bevezetése 2012 végére várható - jelentette be dr. Szaló Péter területrendezési és építésügyi helyettes államtitkár a 2012. március 28-án rendezett sajtótájékoztatón. A dokumentációk központi tárhelyre történő feltöltését és az elektronikus ügykezelést magában foglaló fejlesztéstől a folyamatok gyorsabbá és átláthatóbbá válását várják.

Dr. Szaló Péter területrendezési és építésügyi helyettes államtitkár mellett dr. Kapuváry Magdolna és Barkóczi Zsolt vett részt azon a 2012. március 28-án rendezett sajtótájékoztatón, amelyen az elektronikus építésügyi hatósági engedélyezést lehetővé tévő ÉTDR projekt fejlesztésének jelenlegi helyzetéről számoltak be. Az ÉTDR – Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer – lesz az e-közigazgatás azon új szolgáltatása, amely az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban lehetővé teszi az elektronikus kérelem- és tervbeadást, valamint az elektronikus ügykezelést.

 
 
 



Az ÉTDR az Interneten elérhető központi szolgáltatásként az engedélyezési tervdokumentáció elektronikus kezelését támogatja. A kérelmezők ügyfélkapus azonosítással egy egységes építésügyi hatósági felületen nyújthatják be engedélyeik vagy igazolásaik iránti kérelmeiket, s az ehhez szükséges mellékleteket elektronikusan csatolhatják. A rendszer csak a hiánytalan dokumentációkat fogadja be, ezzel jelentősen csökkenhet a hiánypótlások száma és az erre fordított ügyintézési idő.

A mellékletek központi tárhelyen történő kezelése lehetővé teszi azt is, hogy a szakhatóságok, a közreműködő szervezetek, illetve az ügyfelek is az ÉTDR szolgáltatásait használva tekinthessék meg a terveket; ezzel a személyes utánajárásra fordított idő csökkenhet. A szakhatóságok a rendszer keretében ellenőrizhetik a benyújtott anyagokat, majd az állásfoglalásokat is ide töltik fel, a dokumentációt elektronikus keltezéssel, aláírással és pecséttel ellátva. Ha az ügyben másodfokú döntés szükséges, az érintett hatóság ugyancsak az ÉTDR rendszeren keresztül tekintheti meg a műszaki dokumentációt.

Az új fejlesztéstől a Belügyminisztérium az engedélyezési eljárások folyamatának gyorsabbá és átláthatóbbá válását várja. Az intézmény által készített felmérés szerint a jelenlegi 390 elsőfokú és 20 másodfokú építési hatóság fele drágán, az optimálisnak tekintett szint alatt működik. Amennyiben bevezetésre kerül a járási rendszer, számuk megfeleződhet, a felszabaduló létszámból pedig - az előzetes tervek szerint - az építésfelügyeletet szándékoznak erősíteni.

 
 


Az ÉTDR bevezetése 2012 végére várható. A munka érdemi része most kezdődik: meg kell teremteni többek között az illetékek elektronikus fizetésének, a postai elektronikus szolgáltatások igénybevételének, a földhivatali adatok átvételének lehetőségét, és meg kell oldani az iratkezelési rendszerekkel történő integrációt is. Kérdés, sikerül-e mindezt teljesíteni az előirányzott határidőre.

Az ÉTDR az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg. A projekt gazdája a Belügyminisztérium, szakmai irányítása a dr. Szaló Péter vezette Területrendezési és Építésügyi Helyettes Államtitkársághoz tartozik, teljes költségvetése 1,1 milliárd forint. A projekt több alprojekt (alkalmazásfejlesztés, információs technológiai minőségbiztosítás) összehangolt munkáját igényli, jelenleg ezek szereplőinek kiválasztása van folyamatban.


További információk 

a sajtóközlemény alapján szerkesztette: Garai Péter