Egyéb cikkek

24 tantermes iskola - Budaörs

2006.11.09. 11:49



Megvételt nyert 7.sz. pályamű - Modulus-R Bt.



vezető építész tervező: Rumi Imre



7.sz. pályamű - Modulus-R Bt.
vezető építész tervező: Rumi Imre
munkatársak: Ruminé Kiss Éva, Jarács István

Részletes bírálat:

Telepítés
A ház eltolt tömegeinek D-i irányba húzásával szépen használja ki a telket, azonban a térfal képzése is inkább ennek az oldalnak kedvez: a Hársfa u. felöl a sportpálya-tornaterem-iskola hármas egység más-más síkokra került, így látványában nem igazán vezeti a szemünket. Szintszáma az iskola funkciónak megfelelő, P+F+2. A parkolók egy része került csak a pincébe, a többit felszínen helyezi el. Az épület bejáratai szépen elkülönülnek, azonban a gazdasági udvar és annak megközelítése mélyen behatol a telek belsejébe, zavarva ezzel az amúgy igényesen, védetten kialakított udvart, továbbá nagyon telek legkeletibb pontján zavaró lehet a lakóterület számára is. A főbejárat előtti teresedés gondos tervezés, szép megoldás, a leállósáv, stb. azonban nincs kidolgozva, de a hely alkalmas rá. A szabályozási terv előírásait a terv teljesíti.

Építészet
A tömbös elrendezésű terv nagy hangsúlyt fektet az iskola előtti „átmeneti” tér létére és igényes építészeti megfogalmazására. A tornatermi blokk elhelyezésével lehetőséget biztosít a sportterületek esetleges külső forgalom által történő használatára is. Az öltöző- tornaterem forgalom („fekete-fehér”) kialakítása jó, a tornaterem és az ezalatti parkoló szerkezeti kialakítása végiggondolandó. Gazdasági forgalma megoldott, de a gazdasági udvar túlméretezett. A bejárati aula és a belső udvar sorolása sok funkcionális-építészeti előnyt jelenthet

A tantermek elrendezése lehetővé teszi a tagozatok szétválasztását, de az ábrázolt csoportosítás (4-3;6-3;4-4) kérdéses. A tantestületi szobákat az adott tagozat közelében helyezi el. Az épület tömegei jól tagoltak, bizonyos homlokzatai még finomíthatóak lettek volna. Az alapvetően kedvező, F+2 szintes kialakítást kontrázza a legtöbb homlokzat szigorú vertikális szerkesztése. A szakági munkarészek körültekintően kidolgozottak, a megjelölt költség alulméretezettnek tűnik.

Oktatási-nevelési szakmai kritériumok
Érdekes az épület belső elosztása.

A tornaterem és az öltözők egy szinten találhatók, önállóan is használhatók.

Szép nagy az aula, amely rendezvények megtartására is alkalmas. Nagyon jó megoldás a külső/belső színpad. Jól használható a belső udvar. Az alsó/felső tagozat között nincs megosztás. A gyerekek keverednek az épületben. A szaktantermek valamennyi szinten szétosztva helyezkednek el.

A titkárság és az igazgatói iroda teljesen elkülönül a többi egységtől, amely elképzelés szerint jó, de a működés szempontjából tanácsos, ha a tanárik az adott oktatási szinten vannak, az igazgatás pedig ilyen formában valahol az épület középső részén.

Sportpálya kapcsolódik a tornateremhez, könnyen megközelíthető. A belső és külső udvar játszási lehetőséget kínál. Az óriású méretű homlokzati oszlopok látványosak, de egyben ijesztőek is, nem illik egy általános iskolához, hiszen ide minden évben óvodából éppen távozó gyermekek jönnek.