A Kapu-Centrum neve mára a stabilan működő, minőségi kapu szinonimája Magyarországon. Az olasz SEA és DISAN, valamint a német WÖHR gyár hazai képviselője és termékeinek forgalmazójaként több, páratlan piaci előnnyel büszkélkedhet, melyek az ügyfelek elégettségét garantálni fogják.
A Kapu-Centrum több, mint 38 éves szakértői tapasztalattal rendelkezik kapumozgató berendezések forgalmazása, szerelése, javítása és szervizelése terén, ami a jövőre nézve – több évtizedes távlatban is – garanciát jelent. A cég 21 éve parkológépekkel is foglalkozik, és egyértelműen piacvezetőnek mondható, ami annak köszönhető, hogy a Kapu-Centrum mindent egy kézben tart: a tárgyalást, a tervezést, a behozatalt és az összeszerelést is. A folyamatok koordinálása és a tökéletes végeredmény szempontjából ez nagyon fontos.
A cég történetéről és a legnagyobb kihívásokról a kereskedelmi igazgatót, Buday Mártát kérdeztük.
Építészfórum: Hogyan kerültek kapcsolatba a kapukkal?
Buday Márta: A férjem, Buday József pályáját műszaki tanárként kezdte. Később riasztóberendezések és parabolák beszerelésével foglalkozott. Egyszer egy partnercég megkérte, hogy segítsen beszerelni egy garázskaput, így jött az ötlet. Hatalmas lehetőség volt a számomra, hogy első munkahelyemen, a BUDAVOX Híradástechnikai Külkereskedelmi Rt-nél a kollégáimnak köszönhetően rengeteget tanulhattam, és mivel Algériában is dolgoztam, áruforgalmi ügyintézőként nem jelentett problémát az irodai feladatok ellátása és a kereskedelem bonyolítása, a férjemnek pedig műszaki felkészültségének köszönhetően nem volt gondja a beszereléssel. 1987-ben jó lehetőségek kínálkoztak egyéni vállalkozásra, így önállóak lettünk. Persze jócskán adódtak nehézségek a munkánkban, de a műszaki, illetve kereskedelmi tudásunk átsegített minket ezeken.
ÉF: A honlapjukon számos termékről, megoldásról található információ. Minket azonban az érdekel, hogy mik a legnagyobb kihívások, mire kell a legjobban odafigyelni?
BM: A legnagyobb kihívást még mindig az jelenti, hogy az építészek, illetve az ügyfelek gyakran nem konzultálnak velünk a tervezés során, csak mikor már szerkezetkész az épület. Pedig, ha már a tervezés alatt megfogadnák a tanácsainkat, sok kellemetlenségtől, bonyodalomtól, és nem utolsó sorban felesleges kiadástól megkímélhetnék a megrendelőt, a későbbi lakót.
ÉF: Ez a kapuk esetében mit jelent?
BM: Sajnos még mindig nagyon gyakoriak a tervezési hibák: a túl szűk kapunyílás, illetve a túl kicsi garázs. Régi építésű garázsok és kapuk esetében is nagyon kellemetlen, ha szűk a hely, de még érthető, hiszen azokat még kisebb méretű autókra tervezték. Manapság azonban az SUV trendek, a hatalmas autók mellett már nem csak a járművek méretére kell odafigyelni. Az is fontos, hogyan akarja majd őket használni az ügyfél. Például milyen csomagtartót szeretne majd feltenni? Vagy milyen szögben tud majd a nagy autóval rákanyarodni a kapura? Ezeket a szempontokat a tervezésnél mind figyelembe kell venni.
Persze ha a tervezés a használhatóság szempontjából tökéletesen sikerült, még mindig adódhatnak plusz költségek. Nem mindegy, hogy egyedi méretű-e a nyílás, külön kell-e gyártatni a kaput, vagy szabvány méretű termékkel is megoldható a feladat. Az utóbbi megoldás nyilvánvalóan olcsóbb, egyszerűbb, és gyorsabb is. Az sem mindegy, hogy a kétautós garázsoknál válaszoszlopos nyílást alakítanak-e ki, vagy egyszerűen egy szélesebbet. Válaszoszlopos nyílás esetében két kapu kell, két külön motorral, ami drágább megoldás, míg szélesebb nyílásnál egy motor is elegendő. Milyen biztonsági rendszerekkel, hogyan lesz a kapurendszer felszerelve? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekben mindig tudunk segíteni, már a tervezés során is, így megkönnyíthető az egész folyamat.
ÉF: És biztonságtechnikai kérdésekben is tudnak tanácsot adni?
BM: Természetesen! Sokéves tapasztalatunknak köszönhetően már nagyon felkészültek vagyunk e téren. Nagyon fontos például, hogy a kaput rácsukódás elleni védelemmel lássuk el – ezt nem kell magyarázni. De az is fontos, hogy a riasztórendszerrel összekössük, így érzékelheti az esetleges feszegetést. És ami a legfontosabb: tervezésénél érdemes nem csak az építésszel, de a villanyszerelővel is előre egyeztetni. Célszerű ugyanis a kaput külön áramkörre kötni, így hosszabb utazás idején lekapcsolható a biztosíték, és villámcsapás esetén nem fog magától kinyílni a kapu, védtelenné téve nem csak az autót, de akár az egész házat. Arról nem is beszélve, hogy a garázsajtó egy emelőgép, mely még rezeg is, így nem mindegy, hogyan rögzítjük. Ideális esetben be kell fúrni a falba, de ha esetleg ez a nyílás szigetelt kávája miatt nem megoldható, speciális vaskeretet kell alkalmazni.
ÉF: És a mai színtrendek nem okoznak nehézséget? Manapság például nagy divat az antracitszürke…
BM: Oh igen, a sötét kapuk. Valóban nagyon jól mutat, ha a garázsajtó színben harmonizál a házzal, viszont a szín kiválasztásánál az esztétikumnál fontosabb szempontok is vannak. Ha folyamatosan süti a nap a garázsajtót, akkor sajnos nem lehet dekorfóliát alkalmazni, nagyon hamar kifakul és tönkremegy, a nap gyakorlatilag felszívja a felületről. Festéssel még esetleg meg lehet oldani a színezést, de mi inkább az egyszerű, fehér garázsajtót szoktuk ilyenkor javasolni. Lehet, hogy kevésbé illik a házhoz, de nem lesz vele probléma.
ÉF: A központi porszívóknál is hasonló problémákkal találkozhatunk?
BM: Ott nem, az szerencsére egy végtelenül egyszerű rendszer. Egy valamire kell nagyon odafigyelni: hogy ragacsos anyagot ne szippantsunk fel vele. Olyan házban nehéz erre odafigyelni, ahol kisgyerek lakik, hiszen ott mindig van mézesmackó, vagy gyurma, sajnos a ragacsos anyagok eltömítik a rendszert, és lehetetlen tökéletesen kipucolni.
ÉF: 21 éve foglalkoznak parkológépekkel is. Ezekkel hogyan kerültek kapcsolatba?
BM: Olyan terméket kerestünk, mely hiányzott a magyar piacról, így találtuk meg a német WÖHR céget. A gyárnak akkoriban nem volt magyarországi partnere, az osztrák partnercég forgalmazta itthon a termékeket, de ez a folyamat a német nyelvű műszaki egyeztetések miatt nagyon nehézkes volt. Így egy részletes betanulási folyamat után megkaptuk a magyarországi forgalmazás jogát.
ÉF: Gondolom, itt is nagy hangsúlyt fektetnek a tervezés közbeni konzultációra.
BM: Így van, a parkológépek esetében a nem megfelelő tervezés még nagyobb bonyodalmakat okozhat, mint a garázskapuk esetében. Nem csak az a fontos, hogy a garázs megfelelő méretű legyen, nagy belmagasság és megfelelő aknaméret is szükséges, hiszen ezek nélkül nem lehet két-három autót egymás fölé helyezni. Arról nem is beszélve, hogy Budapesten különleges vízszigetelésre van szükség, hiszen a Duna feltörhet.
Meg kell jegyeznem, hogy a gépek későbbi karbantartása ugyanolyan fontos, mint a helyes tervezés. A víz és a hó például eleve nagy kihívást jelent, hiszen a szerkezetek korrodálódhatnak, de a síkosításmentesítő anyagok még ráadásul marnak is. Cégünk vállalja a gépek rendszeres ellenőrzését és karbantartását is, de sajnos kevesen élnek ezzel a lehetőséggel.
ÉF: Extrém kérésekkel találkoztak már?
BM: Persze. Előfordul, hogy az ügyfél távirányítóval szeretné irányítani a parkológépet, de erről kivétel nélkül mindig lebeszéljük. Ez ugyanis egy emelőgép, ezért mindig kizárólag kulcsos kapcsolóval működtethető, különben balesetveszélyes. Ha a távirányító véletlenül megnyomódik, nem csak az autó láthatja kárát, de súlyos személyi sérülés is történhet.
ÉF: Az előbb említett nagyméretű autók nem jelentenek kihívást?
BM: De, régebbi rendszerek esetében például előfordul, hogy elbírnák az autó súlyát, de fizikailag nem fér rá a jármű. Ezért is fontos a konzultáció, nagy autók esetében ki kell nekik alakítani a megfelelő méretű eszközt. Nagy kihívást jelent a sportkocsik parkoltatása is. A sportautók ugyanis „le vannak ültetve", és csak a speciálisan kialakított parkológépekre tudnak felállni. Bizonyos modellek esetében, például egy Ferrarinál speciális platólemezzel lehet rendelni a gépet, amelynek segítségével akadálytalanul fel tud állni a parkológépre. Már a különleges kérdések felmerülésekor érdemes hát kikérni szaktanácsunkat, hogy a megrendelő minden információ birtokában legyen.
Paár Eszter Szilvia