című könyvének budapesti bemutatója
2010. december 2., csütörtök 16.00
helyszín: Írók Boltja, (1061 Budapest, Andrássy út 45.)
Bemutatja:
Bojtár B. Endre (Magyar Narancs),
Mészáros Sándor (Kalligram Kiadó) és a szerző
2010. december 3., péntek 18.00
helyszín: Csontváry Múzeum földszintje, az egykori Café Dante (7621 Pécs, Janus Pannonius u. 11.).
Bemutatja:
Beck Zoli (30Y),
Horváth András (építész, Dél-Dunántúli Építészkamara),
Mészáros Sándor (Kalligram Kiadó),
Takáts József (eszmetörténész, PTE BTK) és a szerző
Somlyódy Nóra: A Balkán Kapuja? - Pécs Európa Kulturális Fővárosa. Kalligram, 2010 210 oldal, 2990 Ft
Csomószor feltettem magamnak a kérdést: miről is szól ez a könyv? Nem zárkózom el a kézenfekvő választól: ez a könyv a Pécs – Európa Kulturális Fővárosa 2010 c. „megaprojekt” kudarctörténete. Vagy: igaz(i) története. Mint ilyen, számításról, idealizmusról, megint számításról, hazugságról, kapkodásról, látszatról és csalásról szól. Kommunikált és valós világ rafináltan egymásba kövesedett rétegeiről. Ami lerakódik Pécsre, országra, épületre és köztérre. Mint a guanó. Nincs az a flex, ami széttrancsírozni képes.
Rainer M. János történész
Pécs nincs. Azaz van: sok, párhuzamosan létező Pécs. A saját Pécsemben nem laknak pártok, nincsenek politikusok és pénzeszközök. Az én Pécsem ilyen. Sokkal jobb hely, mint az, amelyikről ez a könyv szól.
Beck Zoli, 30Y
Írhatott volna bohózatot, vagy tragédiát is az alapanyagból. Somlyódy Nóra azonban jól tette, hogy hideg fejjel feltárta, mi is történt. Így az olvasó választhat: sír, vagy nevet az egészen. Esetleg ehhez a szép magyar történethez illő stílusérzékkel: mindkettőt egyszerre.
Mong Attila újságíró
„Önmagában a kulturális főváros kezdeményezés nem volt más, mint ígéret, amelynek beváltása során a szakadékok nemcsak láthatóvá, de talán áthidalhatóvá is válnak. Röpke néhány hónap azonban elég volt ahhoz, hogy kiderüljön: ami a rendszerváltás óta nem változott meg, azt egy európai cím sem mozdítja ki a helyéből. Az önkormányzati politizálás beidegződései szilárdabbak annál, semmint hogy egy kívülről érkező kezdeményezés kibillenthetné őket megszokott pályáikról. A pár hónap rávilágított arra, hogy ehhez a pécsi értelmiség eszköztára kevés, a mítoszoktól fűtött vágyak eltúlzottak, a bonyolult üzenetek pedig nem érik el a nyilvánosság ingerküszöbét. És mi történik a víziókkal az apparátus kezében? A bürokrácia rugalmatlan ahhoz, hogy befogadja az innovációt és a struktúrán kívüli kezdeményezéseket, ám – mint ez a történet rávilágít – arra sem alkalmas, hogy megalkossa a saját érdekeinek megfelelő stratégiát a maga kulturális fővárosa érdekében. A víziókat bedarálja, kiüresíti, és a maga képére formálja. Kineveli a maga embereit, és megköti a pillanat kívánta egyezségeket a mindenkori folytatáshoz. A finálé – azaz a megnyitó – előtt aztán megérkeznek a kultúra szerencselovagjai, összefércelik a programot, és győzelmet hirdetnek. A forradalom közben felfalja néhány gyermekét. A kulturális főváros év pedig megtörténik, a még mindig aktuális mondás szellemében: kicsi és sárga, de a mienk.”
Somlyódy Nóra a kezdetektől a megvalósulásig követi nyomon a Pécs Európa Kulturális Fővárosa történetét. A Balkán kapuja? rendkívül alapos, tárgyilagos és kritikus oknyomozás arról, hogy hol és hogyan élünk.
Somlyódy Nóra 1975-ben született Budapesten. Oknyomozó újságíró, a nagyvárosok átalakulása foglalkoztatja. Ez az első könyve.