Hans Engels müncheni fotóművésznek néhány éve a felújított dessaui Bauhaus-épületek láttán támadt az az ötlete, hogy felkutassa és megörökítse a kevéssé ismert Bauhaus-épületeket. Az így induló, országokon átívelő projekt részeként a művész a Goethe Intézet megbízásából tizenhat pécsi Bauhaus-épületet fényképezett le 2009 tavaszán.
Az 1932 és 1938 között elkészült épületek között villa, bérház, szálloda, mozi, mentőállomás, templom is található, sőt, közéjük tartozik a Széchenyi téri dzsámi rekonstrukciója is. A tervezők közül ketten, Forbát Alfréd és Molnár Farkas a német Bauhaus tanítványai és munkatársai voltak, ám a többi építészt – Körmendy Nándort, Kőszeghy Gyulát, Lauber Lászlót, Nendtvich Andort, Visy Zoltánt és Weichinger Károlyt – is inspirálta, és munkáikon jól felismerhető nyomokat hagyott a Bauhaus.
Az új építészet eszméi és szellemisége a számos magyar Bauhaus-tanítvány révén hamar beszivárgott Magyarországra. A huszadik század 30-as éveiben azonban a vidéki városok anyagi lehetőségei igencsak korlátozottak voltak, így az ebben a szellemben tervezett épületek inkább számítottak kuriózumnak, mint elterjedtnek vagy építészetileg meghatározónak. A Bauhaus nyomaira leginkább a meghatározó építészeti irányvonalakban ismerhetünk rá.
Az évtizedek során a pécsi „Bauhaus-épületek” eredeti formájukhoz képest kisebb-nagyobb átalakulásokon, átépítéseken mentek keresztül. Hans Engels fotóművészt is leginkább ez érdekli: képein az idő, a történelem nyomait szeretné tetten érni, és azt, hogy miképpen változtatják meg a lakóépületeket a bennük élők, a középületeket pedig üzemeltetőik vagy használóik. Engels nem tesz különbséget a pusztulásra ítélt és régi fényükben tündöklő házak között, fényképezőgépe számára teljesen egyenrangúak az átépített vagy omladozó, a renovált és a helyreállított épületek.
A kiállítással a Goethe Intézet Pécs, Európa Kulturális Fővárosa rejtett kincseire kívánja felhívni a figyelmet.
időpont: 2010. augusztus 19. – 2010. december 15.
helyszín: Janus Pannonius Múzeum, 7621 Pécs, Káptalan u. 5.
forrás: Goethe Intézet