A Velencei Építészeti Biennálén újabb információk kerültek nyilvánosságra a szaud-arábiai NEOM projektről. A “Zero Gravity Urbanism" projekt keretében megvalósuló Oxagon úszó kikötőváros rendezési tervén Bjarke Ingels stúdiója dolgozik.
Azt már korábban is tudni lehetett, hogy a NEOM projektjeinek tervezésében többek között részt vesz a brit Adjaye Associates, az osztrák Coop Himmelb(l)au és Delugan Meissl Associated Architects, az olasz Studio Fuksas és Luca Dini Design and Architecture, valamint a német LAVA stúdió.
A látogatók, egy, a Velencei Canal Grandéra néző művészeti galériában berendezett kiállításon a The Line, a Trojena síközpont, a Sindalah szigeti üdülőhely és az Oxagon kikötőváros új makettjeivel találkozhattak.
A "világ legnagyobb úszóépítményeként" hivatkozott fejlesztés egy nyolcszög alakú kikötő és logisztikai központ lesz. A tervek szerint a Vörös-tengeren, a Neom régió déli részén épülne, hogy csatlakozási pontot biztosítson a Szuezi-csatornán keresztül közlekedő hajóknak.
A kiállításon a jellegzetes nyolcszögletű kikötő makettjeit és látványterveit mutatták be. Míg a város egy része a szárazföldön épül, egy nagy része a Vörös-tengerbe nyúló úszó építmény lesz.
A NEOM fejlesztői szerint a tengeri csatornákkal összekötött városrész a "világ legnagyobb úszó építménye" lesz, amikor elkészül. A kikötő létesítmények mellett a fejlesztésben egy sétahajó terminál és egy oceanográfiai kutatóközpont is helyet kap. A bemutatott makett alapján egy újabb futószalagon termelt tucatváros jöhet létre, melynek különleges nyolcszög alakú formája kizárólag a projekt marketingeszközeként szolgál, ahelyett, hogy konkrét – a mindennapi életet befolyásoló – térbeli jelentőséggel bírna.
A szaudi kormánnyal szoros együttműködésben dolgozó globális tervezőkből, szakértőkből és kivitelezőkből álló csapattal szemben számos kritika merült fel az elmúlt időszak során. A morális ellenvetések ellenére a projektek előrehaladott állapotban állnak, és minden bizonnyal előbb-utóbb el is készülnek.
Forrás: Dezeen