Expo Center Pécs - Multifunkcionális Kiállítási és Rendezvényközpont
(részlet)
(a teljes írás a csatolt dokumentumban olvasható)
A feszített ponyva különleges eszköz a mérnöki szerkezetek palettáján, a terek lefedésének legvékonyabb és legkönnyebb módja. Lényege, hogy a könnyű, hártyaszerű felület minden irányban ki van feszítve. A ponyva így veszi fel azt a formát, mely képes ellenállni az építményt érő változó erőhatásoknak is, mint amilyen például a szél. Ha a feszítés a ponyvában valahol túl nagy, akkor az anyag elszakad, ha pedig túl kicsi, akkor a szerkezet nem lesz alaktartó, végül emiatt is tönkre mehet. Ezért a szerkezet és forma egysége ennél a szerkezetnél az állékonyságnak megkerülhetetlen feltétele. A választott forma meghatározza a szerkezetet, illetve a választott szerkezetek alapvetően befolyásolják a lehetséges formát.
Mivel a házakat érik állandó és változó terhelések, a feszített szerkezetekben mindig többlet feszültségnek kell lennie. Ugyanis ha valamilyen hatásra — például az erős szélben — a szerkezet nem marad feszes, belazul, úgy alakját nem tudja megtartani. Ez egy építmény esetében nem fordulhat elő, hiszen ez egyfelől bizonytalanságot és félelmet ébreszt, másfelől pedig maga a konstrukció, illetve a különböző szerkezetekkel való kapcsolatai a mozgástól tönkremennek.
A pécsi sátorcirkusz
A mi sátrunk nem invenciózus szerkezet, hanem csomagolás. A meglévő csarnoképületeket és a közéjük beépített bővítményt köríti. Az épület nyugati végén ez a csomagolás önálló, nagy teret magában foglaló sátorba, míg a délkeleti sarkon bejárati „csücsökbe” fajul. Mindent eldöntő kérdés, hogy a ponyvaszerkezet belső tereket határol, sehol sem külső terek lefedéseként alkalmazzák. A ház magán viseli ennek minden következményét: a szerkezetek csatlakozásának nehézségeit, a hőtechnikai és akusztikai problémákat, az üzemeltetés és a fenntartás irracionális terheit.
Nem zárható ki az sem, hogy az égiek alkalmasint figyelmen kívül hagyják majd a pécsi Expo Center rendezvény programját, és szelet, esőt küldenek a Mecsek lábához, az előadás áhítatának közepén. A hatékony marketing feltehetően felkészült arra, hogy az eső dobolását a ponyván és a szél süvöltését előadás közben effektként, a pécsi helyszín specialitásaként kommunikálja...
A színpadot közrefogó négy oszlop nem csupán a láthatóság elhibázottságát és a színpadtechnológiai zavarokat jelzi. Annak is egyértelmű tanúsága, hogy a tervezők nem tudták, miként lehet élni a feszített ponyva-szerkezet lehetőségeivel. Ahelyett, hogy íves tartókkal valóban nagy fesztávú, szabadon berendezhető teret alakítottak volna ki, a tér kellős közepébe állították ezt a furcsa állványzatot. Ahelyett hogy létrehozták volna, éppen ellényegtelenítették azt, amire a ponyva alkalmas lehetne: egy nagy, üres teret. Mindez persze sokat nem változtatott volna az akusztikai tulajdonságokon. Egy szó, mint száz, a nagysátor legfeljebb kiállítócsarnokként, és ringben bonyolított, a közönség által körülülhető küzdősportok rendezésére lehet alkalmas, de arra is csak erős kompromisszumokkal...
Nem véletlen, hogy a sátorszerkezet alkalmazása nem terjedt el hazánkban. Nem csak a megfelelő technológia hiánya, de a klimatikus viszonyok sem szólnak e szerkezet alkalmazása mellett. Nem kell hozzá nagyon képzettnek lenni, hogy tudjuk: a pécsi Expo Center sátorral fedett terei mind nyáron, mind télen kihívások elé állítják a gépészeti rendszert, és a költségvetést. A sátor hőszigetelő képessége ugyanis elenyésző, télen ezért hatalmas költségekkel lehet csak kifűteni. Nyáron ugyanakkor a hűtés jelent problémát. Aki ébredt már kempingezéskor sátorban a reggeli napsütés okozta melegre, annak ezt nem kell elmagyarázni.
Ígéretek és valóság
A beruházást kezdetben nagyrészt pályázati forrásból tervezték megvalósítani. A sikertelen pályázat egy másik helyzetet teremtett: a gazdaságos üzemeltetés tétje így lényegesen nagyobb. A terv e tekintetben is aknákat rejt magában. A ponyvaszerkezet élettartamát 15–20 évnél többre becsülni nem érdemes. Ha összevetjük ezt a hiteltörlesztés 15 éves futamidejével, akkor fel kell merüljön a kérdés, vajon ez megéri-e. A beruházó mire a hitelt visszafizeti, majdnem lecserélheti a ponyvaszerkezetet, ami mai áron is a félmilliárdot súrolja. És ekkor még nem említettük a szerkezet sérülékenységét, egy vandál leleményességének való kiszolgáltatottságát.
Egyáltalán mindaz amit látunk, drága, avagy olcsó? Az az állítás, hogy milyen kevés pénzből kellett ezt magvalósítani, nem magyarázat a silányságra azért sem, mert a hírek szerint csak a sátorszerkezet cseréje és a szükséges megerősítések is félmilliárdra rúgnak... Bachman Zoltán már idézett műleírása szerint ez a döntés kizárólag a tervezőnek köszönhető: „A meglévő épületek 5000 m2-e felújításra, átépítésre szorul. Most már csak azt kellett kitalálni, hogyan elégíthetjük ki a megbízó 10 000 m2-es igényét? A rossz, gyenge minőségű és szilárdságú talaj, a pénzkímélés és a gyors építhetőség miatt a sátorszerkezetet választottuk.” Nos, mint kiderült, a sátor mindennél drágábbnak bizonyult. A talaj teherviselő képessége ugyan valóban rossz, de úgy tűnik, a csarnoképületek közötti bővítés esetében ez nem jelentett problémát, pedig mindössze négy pillér hordja a teljes épületrész födémét, és egyébként az eredeti épület is vasbeton szerkezetű. Ráadásul a ponyvaszerkezetet a talajra feszítették le, ami az alapozás szempontjából nem tekinthető kedvezőbbnek (a ponyvaszerkezetek lefeszítéseinek tövében egyébként a betonfelületekben mindenhol repedések láthatók). A gyorsaságról pedig nem érdemes beszélni sem, hiszen éppen egy esztendőt késett az épület átadása a tervezetthez képest.
A tervezés időszakában az épület rendkívül nagy mobilitást ígért. A terveken mobil falakkal lehetett a nagyobb termeket további kisebbekre osztani. Ma láthatjuk, hogy ilyen mobil falak nem készültek. A magyarázat a tervezéskor is tudható volt: egy-egy ilyen fal több tízmillió forintra rúg, és tovább növeli a költségeket, hogy álmennyezetek építését is feltételezi. Mobil falak helyett így a valóságban csak paravánokat találunk...
Természetesen a parkolás is megoldott — provinciálisan! Az intézmény környezetében, az azonos, vagy városi tulajdonban lévő üres területeken, kőzúzalékkal leszórt felületeken, vagy sártengerben, a hely és az időjárás függvényében...
Lámpásunk, az Expo Center
Tervező építészként és kritikusként is tudom, hogy egy megépült épület milyensége nem kizárólag a tervezőasztalon dől el. A városfejlesztési szempontok, a beruházói előkészítés, a tervezés, a kivitelezés, és annak tervezői és műszaki ellenőri nyomon követése együttesen eredményezik azt, amit végül épületként tapasztalunk meg. A különböző funkciók és városi szituációk, valamint a szereplők karaktere, felkészültsége természetesen más és más arányokat teremtenek. Az Expo Center története viszont minden szinten izgalmas, és ezek némelyikén különös kommunikációval van átitatva: értéket közvetít. Boncolgassuk kicsit ezeket az értékeket, a 2010 felé utat mutató lámpásunk építés történetében visszafelé haladva!
A kivitelezés silányságához nem férhet kétség. A ház ma is tele van provizórikus megoldásokkal, de nem szabad feledni, hogy a jelenleg is tartó javítási munkálatok feladata az eredetileg elkövetett építési hibák korrekciója. Az eredeti állapot — amelyet a beruházó végül nem volt hajlandó kifizetni, illetve a javításokra 600 millió forintot visszatartott — ma már csak fotókból és szakértői dokumentációkból reprodukálható...
A tervező a folyamatban játszott szerepével láthatóvá tette a tervezési hibákat azok számára is, akik a tervekbe nem nyerhetnek bepillantást. Ugyanis a legkritikusabb, és minősíthetetlen állapotú épületről írásban nyilatkozta, hogy az használatba vehető, és minden tekintetben a tervei és módosításai szerint készült el. Ha tehát az a mindenki számára nyilvánvalóan szakszerűtlen megoldáshalmaz, amit végül át kellett építeni, a tervező nyilatkozata szerint a tervekben foglaltakkal megegyező, nos akkor a hibák a tervnek, a tervezőnek róhatók fel. Bachman egyébként ezt az ominózus nyilatkozatát elég különös módon írta alá... (Másolatát sok egyéb között a kivitelezők terjesztették egy nyilvános fórumon.)
Vessük ezt össze újfent egy ugyancsak utat mutató Bachman idézettel: „A negyedik parancsolat: ismerd meg a legkorszerűbb technikát, technológiákat, haladj a korral, a találmányok, a korszerűség, az építészet megújító ereje, az egyéni individuális művészeti eszközök mellett. Az építésznek virtuóz módon kell ismernie a szerkezetet, a konstruálást; a technológiai találmány is lehet az alkotás szülője.” A szöveg a Bachman Zoltán által jegyzett könyvből való, melynek címe: Könyv az építészetről. Nem tudni, a cím szándékoltan, vagy szándék nélkül, de óhatatlanul megidézi az i.e. I. századi Vitruvius Tíz könyv az építészetről című munkáját, melyet a mester Augustusnak ajánlott, és tankönyvnek szánt. Vitruvius könyve alapmű, minden építész számára legalább a tematika szintjén ismert (vagy kellene, hogy ismert legyen). Bár Vitruvius a nagy császárok és a nagy filozófiák korában élt, mi pedig a pluralizmuséban, Bachman 2000 év után ezt a címet alkalmazza. A cím sokak értelmezésében azt sugallhatja, hogy a szerző a tudás letéteményese — ami ebben a könyvben van, az az építészet titka, és ennek azok az őrzői, akik a könyvben szerepelnek. Talán nem elítélendő, ha kétkedem. Bachman könyve egyébként szintén tankönyv, elsősorban a pécsi építészképzés számára, 800 oldalas, fejezeteit egy-egy neves építész jegyzi, Bachman pedig a szerkesztő és az egyik fejezet szerzője. A fejezet nem más, mint a bevezető, a feltehetően az építészhallgatóknak írt Tízparancsolat! A Tízparancsolat kinyilatkoztatása még a vitruviusi utalás után is megdöbbentő. Az idézett negyedik parancsolatban pedig az Expo Center tervezője éppen azt hirdeti, amit az épület megtervezésekor figyelmen kívül hagyott.
Nem könnyű feltárni, vajon az épület megépítése kinek az érdeke valójában. A PVV. Zrt.4 a város tulajdonában álló cég, melyet értelemszerűen a város pénzéből és ingatlanvagyonával alapítottak meg, tehát közpénzekből. A városi kommunikáció szerint azonban a PVV. Zrt. ennek ellenére magáncég. Ha pedig így van — bár az üvegzsebtörvényt éppen az ilyen helyzetek kivédésére alkották meg — a köz pénzét a cég a közvélemény kizárásával költheti. A PVV. Zrt. a beruházásra egy kht.-t is alapított, mellette pedig a város ingatlanvagyonára jegyeztek be jelzálogot a hitel felvételekor. Ugye, zavaros? A kérdést csak azért vázoltam, mert a PVV. Zrt. esetében az is változatos megítélés tárgya, hogy beruházásaival vajon városfejlesztési tevékenységet folytat-e. A lépték, az érdekeltség, a forrás alapján bizonyosan. A közvélemény azonban tevékenységét városfejlesztésként nem tudja számon kérni, mert a PVV. Zrt. mintha csak izolált beruházások végrehajtója volna. Így aztán senki sem tudja, miként történik a városfejlesztés Pécsett, ha egyáltalán ilyenről érdemes beszélni. Az bizonyos, hogy a stratégiákban nem szakmai alapok vannak lefektetve, hanem akciók, és ezt a fejlettebb világban nem nevezik fejlesztési koncepciónak.
A fejlesztés azért fontos fogalom, mert a pécsi Expo Center helyében és profiljában is problematikus. A zavaros funkcionális program mellett a hely is súlyos kérdéseket vet fel. A város nyugati terjeszkedése véleményem szerint elhibázott. Alapvetően elhibázott a városi szövet kiterjesztése akkor, amikor éppen a város közepe üres, illetve a korábban volt funkciók is kiürülni látszanak belőle. A vasút a várostestet ugyanis két részre osztja, és a vasút mentén, az úgynevezett Pécsi-völgyben a városi szövet kilyukad. Ennek a zónának a fejlesztése mellett már régóta érvel nagyon helyesen Dévényi Sándor, azonban a politikai érdekek nem ebben az irányban hatnak. A terület sajátossága egyébként, hogy a víz a városból itt gyűlik össze. Az elavult és elhanyagolt közműrendszer is indokolná, hogy a fejlesztések ide irányuljanak. Ehelyett azonban az infrastruktúra csak tovább növekszik, éppen a Pécsi-völgyre zúdítva további terheket...
A PVV. Zrt.-nél egyébként sérelmezik, ha a szakértelmüket nem tartják elégségesnek. Ennek plasztikus megnyilvánulása volt, amikor a pécsi közterek újraélesztése elnevezésű kulturális fővárosi nagyprojekt kapcsán is többen felvetették ezt a hiányosságot.5 Furcsa mód válaszként a vezérigazgató — oda nem illően — az Expo Center példáját hozta fel, mondván, az ilyen kritikák a tekintetben is megalapozatlanok, hiszen hat mérnök 130 évnyi tapasztalata(!) a minőség garanciája. Nos, a minőség kifejezés alatt — úgy tűnik — mást értünk. A tapasztalat alatt is. De a 130 év alatt remélhetőleg ugyanazt. Sajnálatos, hogy nincs az élők sorában egy szakértő, aki legalább 155 éves, mert akkor neki is volna már több mint 130 év tapasztalata. Ha a látása, tájékozottsága és egyéb képességei, valamint jó állapota megengedné, öt mérnökkel szemben is felvehetné a versenyt, és megkérdőjelezhetetlenül kimondhatná a vitathatatlan igazságot: az Expo Center talán mégsem sikertörténet.
2 Az idézett írást Bachman Zoltán jegyzi, és a www.epiteszforum.hu internetes honlapon jelent meg.
3 Echo 2004/5-6. (december) – www.echopecs.hu
4 Pécsi Városüzemelési és Vagyonkezelő Zrt.
5 Pécs/EKF Köztérfejlesztési Szimpózium – 2006. november 24. – szervező: Kultúra2010 Társaság.
Patartics Zorán írása megjelent az Echo 2007. május 2.-i számában