Épületek/Középület

A Fény Katedrálisa, Kalifornia

2011.08.22. 12:53

A közelmúltban szentelték fel a kaliforniai Oaklandben a „Krisztus, a Fény katedrálisa” nevű római katolikus egyházi komplexumot („Cathedral of Christ the Light”). A transzcendenciát fény-, és térélmény révén megragadó, fenntartható módon működő szakrális központot Craig W. Hartman, a Skidmore, Owings & Merrill LLP (SOM) építésze álmodta meg.

A kaliforniai Oaklandben épült „Krisztus, a Fény Katedrálisa” nevű egyházi komplexumot Allen H. Vigneron, Oakland püspöke szentelte fel. A keleti part közösségeit - mintegy félmillió katolikus hívőt - összefogó oaklandi egyházmegye új jelképének számító épületet Craig W. Hartman, a SOM San Francisco-i irodájának építésze tervezte az 1989-es Loma Prieta földrengésben használhatatlanná vált Szalézi Szent Ferenc katedrális helyére.

 

 

 

A keleti part katolikusai számára ez a templom lett az Oaklandi egyházmegye új központja. A városközponti elhelyezkedésének köszönhetően az új szakrális központ célja a közösségek építése mindenek felett” - mondta a megnyitón Vigneron püspök. A Merritt-tóra néző, két tömböt elfoglaló,  1350 ülőhellyel rendelkező katedrális képezi a központi elemét annak a mintegy 21.000 m2-en elterülő komplexumnak, amely urnatemetőt, konferenciaközpontot, hivatali irodákat, püspöki és papi rezidenciákat, könyvesboltot, kávézót és közösségi szolgálatokat végző intézményeket foglal magában. Az építészeti koncepció különös érzékenységgel kezeli a központ városszövetbe történő beleillesztését. A minden irányból megközelíthető, kortárs tájépítészeti eszközökkel kialakított köztér a szakrális központot szorosan hozzákapcsolja a város kereskedelmi negyedéhez és a közvetlen környezethez. A templomban az erőteljes fény-, és térélmény adja a szakralitás mély átélését a hagyományos képi ábrázolások helyett.

A lelki és polgári megújulás ezen új jelképének tervezésénél - a katolikus hit liturgikus hagyományait tiszteletben tartva - egy kortárs, a mai globalizált világ kihívásaira választ adó építészeti jel megalkotására törekedtünk. Az új katedrális a legalapvetőbb elemekből, fényből, anyagokból és formákból építkezik, a szakrális tér pedig a befogadást és az egyetemességet fejezi ki egy fenntartható erkölcsi világképen belül”  - magyarázta Craig W. Hartman építész.

 

 

 

A katedrális az imádat, a megnyugvás és a lelki megújulás helye, egyszersmind menedék a külvilág elől - szentély a szó legtágabb értelmében. A központi térhez kapcsolódó baptisztérium (keresztelőkápolna), az oldalkápolnák, valamint az egyéb járulékos funkciók az oaklandi egyházmegye híveinek szükségleteit elégítik ki. A belső faváz és az azt kívülről beburkoló „üveg-függöny” egyaránt a szilárdság érzetét keltő látszóbeton alapzatra támaszkodik, amelynek felületeit „ereklyetartó falként” alakították ki. A szentély alapformáját két egymásba metsző körív adja, amely a kereszténység ősi hal-szimbólumát és a „vescia piscis”-t (mandorla) idézi. Az alaprajzi metafora az egyesülés, a közösséghez tartozás kifejezésén túl a közeli tó víztömegéhez is kapcsolódik. A projekt mindenek felett átívelő célja egy, a katedrálissal időbeli, fizikai és kulturális értelemben is együtt élő, „rezonáló” hely létrehozása volt.

A belső tér legjelentősebb eleme az oltár mögötti, ún. Omega Ablak, amely egy 12. századi Krisztus-ábrázolást újraértelmező, 94.000 - pixelhez hasonló - perforációval ellátott alumínium tábla, amelynek elrendezését számítógépes programozással alakították ki. A mintegy 18 méter magas kép különböző méretű nyílásain átszűrődő napfény különböző mintázatokat hoz létre az enteriőrben.

 

 

 

A fényben úszó, nagy hatású térrel rendelkező katedrális korszerű technológiákat használ a komplexum ökológiai lábnyomának csökkentésére. Az épület nagy hőtároló képességű, újrahasznosított salak adalékkal készült vasbeton alapzata hatékonyan fűti és hűti az enteriőr hívők által használt, alsó rétegeit. A duglaszfenyőből szerkesztett bordázaton elhelyezett fix lamella-rendszer védi a teret felmelegedéstől, az alkalmazott anyag pedig kellő rugalmasságot nyújt a tartószerkezetnek. Az átlátszó low-E üvegezés elegendő napfényt és hőnyereséget biztosít a nappalok folyamán, ezért mesterséges világítás csak este szükséges. A földrengésekkel szemben nagy ellenállóságú, masszív, de mégis könnyednek ható szerkezeti rendszert elméletben több száz éves időtartamra tervezték.

 

 

 

Az oaklandi egyházmegye több mint félmillió katolikus hívő tömörít, akik a régió lakosságának mintegy 22%-át teszik ki. A miséket 13 nyelven celebrálják szerte a területen. Az egyházmegyében működő szervezetek mintegy 25.000 diákot oktatnak, továbbá több mint 400.000 embernek nyújtanak ingyen ételt, hajlékot, orvosi ellátást és szociális szolgáltatásokat, felekezeti hovatartozástól függetlenül.

A Skidmore, Owings & Merrill LLP (SOM) irodát 1936-ban alapították, mára már komplex, több szakterületet (építészet, mérnöki tevékenység, várostervezés, belsőépítészet és grafikai design) lefedő cégként működik. Az Amerikai Építészeti Intézet ezidáig kétszer tüntette ki az irodát a legmagasabb elismerésével (Architecture Firm Award), 1962-ben és 1996-ban. Chicago, New York, San Francisco, Los Angeles, Washington DC, London, Hong Kong, és Shanghai helyszíneken találhatók fiók-irodáik.


Cathedral of Christ the Light
vezető tervező: Craig Hartman, FAIA
tervezés éve: 2002-2005
kivitelezés éve: 2008
bruttó szintterület: 46.450 m2
generáltervező: Skidmore, Owings & Merrill LLP
munkatársak (várostervezés, belsőépítészet, környezeti grafika, bútortervezés):
Gene Schnair; Mark Sarkisian; Keith Boswell; Raymond Kuca; Lonny Israel; Patrick Daly; Peter Lee; Eric Long; Eric Keune; Lisa Gayle Finster; Christopher Kimball; Jane Lee; Christina Kyrillou; Elizabeth Valadez; Denise Hall Montgomery; Mariah Neilson; Peter Jackson; Surjanto Surjanto; Gary Rohrbacher; Ayumi Sugiyama; Liang Wu; Katie Motchen; Matthew Tierney; Henry Vlanin; David Diamond; Alan Sinclair; Aaron Mazeika; William Bond; Ernest Vayl; Feliciano Racines; Jean-Pierre Michel Chakar; Lindsay Hu; Rupa Garai; Sarah Diegnan; Douglas Smith; Tamara Dinsmore; Chanda Capelli; Susanne LeBlanc; Carmen Carrasco; David Lou - SOM Team
közreműködő építészek: Kendall/Heaton Associates, Houston
statika: Korve Engineering
épületgépészet: Taylor Engineering, Alameda, California
elektromosság: The Engineering Enterprise
tájépítészet: Peter Walker and Partners, Berkeley, California
akusztika: Shen, Milsom & Wilke
projektmenedzser: Conversion Management Associates, San Francisco