A hetvenes évek mozgalmas volt: A NASA megépítette az űrrepülőgépet, feltalálták a mikrocsipet, a Pink Floyd kiadta a The Dark Side of the Moon című albumot, az Annie Hall Oscar díjat kapott, és először izgulhattuk Luke Skywalker miatt. A világ nagyot fordult, de vajon mindeközben mit csináltak az emberek a világ különböző pontjain, amikor fáradtan hazaértek és a fürdőbe vonultak egy kis felfrissülésért?
A hetvenes évek radikális változásokat hozott a dizájn területén, új formák, anyagok és színek uralták a mindennapokat. A Zeitgeist hatása alól a fürdőszobák sem vonhatták ki magukat. Ennek bemutatására a Hansgrohe Aquakadémia kiállítást rendezett a németországi Schiltachban a hetvenes évek dél-amerikai, ázsiai és európai fürdőszobáiból, összehasonlítva ezzel a különböző kontinensek, kultúrák belső építészetét.
A hetvenes évek Európáját olyan eszmék hatották át, mint a szabadság, az önmegvalósítás vagy akár a feminizmus. Mindez hatással volt az élet minden területére, megváltoztatta az életvitelt és mindez megjelent a belső építészetben is: új formák, új anyagok, és technikák jelentek meg. A fürdőszobákban a legszembetűnőbb változás az volt, hogy megjelentek a dupla mosdók, lehetőséget teremtve, hogy egyszerre ketten is használhassák a fürdőt. A fürdőszoba szerepe is megváltozott: megjelentek az élénk színek és a dekorációk, a fürdő puszta funkcionalitásán túl élhető térré vált, ahol az emberek kommunikálhattak is egymással.
Ázsiában a nyugati életstílus népszerű mintává vált, ennek hatására a fürdők is jelentősen megváltoztak. Mivel az aktuális divatirányzat úgy diktálta az Európában is használatos toalettek váltották fel a tradicionális ázsiai típusúakat, azonban a vezetékes víz és a csatornahálózat hiányában mégsem működhettek rendeltetésszerűen.
Dél-Amerikában a fürdő vált a chilei gazdasági fordulat szimbólumává. A hetvenes években a chilei kormány nagyszabású vidékfejlesztési programot indított. Ennek részeként számos család kapott kisebb földterületet, amelyekre szabvány téglakunyhót építettek, vezetékes vízzel, toalettel és mosdóval. A tulajdonosok pedig lehetőségeikhez és igényeikhez mérten felépíthették a házukat a fürdő, mint központi elem köré.
A hetvenes évek a gyártó szemével
A Hansgrohe jelentős hatással volt a fürdőszobai stílusok alakulására a hetvenes években. Az egyike volt az elsőknek, akik az esztétikum és a funkcionalitás harmóniájára törekedtek. Ennek a munkának egyik mérföldköve a Hansgrohe Selecta, az első kézizuhany, amelyen változtatható volt a vízsugár jellege. Különlegessége, hogy a nem mindennapi forma és színvilág mellett műanyagból készült, ami akkoriban úttörőnek számított.
További információk:
www.hansgrohe.hu
www.facebook.com/hansgrohe.hungary
http://www.ifdesign.de/
forrás: sajtóközlemény
A világ vezető szaniteráru-tervezője
Az International Forum Design (iF) által a világ 2000 legjobb ipari formatervezőjéről vezetett rangsorban a Hansgrohe SE a 11. helyet foglalja el. A schiltachi székhelyű fürdőszobai keverőcsaptelep- és zuhanyrózsa-gyártó 740 pontos eredményével olyan neveket utasít maga mögé, mint a Daimler, Volkswagen, az
Képanyag áttekintése
A hetvenes évek fürdőszobái 3 kontinensen_Európa.jpg
A hetvenes évek fürdőszobái 3 kontinensen, Európa
A hetvenes évek fürdőszobái 3 kontinensen_Ázsia.jpg
A hetvenes évek fürdőszobái 3 kontinensen, Ázsia
A hetvenes évek fürdőszobái 3 kontinensen_Európa_2.jpg
A hetvenes évek fürdőszobái 3 kontinensen, Európa
A hetvenes évek fürdőszobái 3 kontinensen_Dél-Amerika.jpg
A hetvenes évek fürdőszobái 3 kontinensen, Dél-Amerika