Épületek/Középület

A Hungária Yacht Klub új épülete Balatonfüreden

2008.09.04. 11:25

Tervünk kereste a város és a vitorlázás közös arculatát – hiszen Balatonfüred a magyar vitorlássport központja. Ugyan az épület a városi sétány határoló falaként értelmezhető, igyekeztünk azt az alsó szinten átláthatóvá, nyitottá tenni, hogy a tekintet „lefuthasson” egészen a vízpartig. Cél volt továbbá, hogy a sétányról nézve alacsony (6–7 m-es) tömegű beépítés legyen érzékelhető, ezért az apartmanok külső közlekedő folyosói fölé alacsony ereszmagasságú félnyereg tetőt terveztünk, így vizuálisan csökkentettük az épület tömegét. Ez a tömegformálási elv jellemzi az egész beépítést.
építész vezető tervező: Répás Ferenc; építész munkatárs: Dobó Krisztina, Sinóros-Szabó Balázs

A BKV vitorlástelepe – korábban Vasas – a 2. világháború előtt eredetileg a Hungária Yacht Club nevet viselte. A Balatonon játszódó egykori Ötvös Csöpi (Bujtor István) filmek kedvelt helyszíne, a tulajdonosváltás után visszakapta eredeti nevét, s 2004-ben az azonos nevet viselő Kft. egy új vitorlásklub tervezésére írt ki pályázatot. Sikeres pályamunkánk alapján 2004-ben a megbízást elnyertük, majd a Keszthelyi Tervtanács jóváhagyó nyilatkozatával előbb az engedélyezési, majd az év végére a kiviteli terveket készítettük el. 2005 szeptemberében a tulajdonosi kör az eredetileg tervezett konyha-étterem üzem elhagyását, s a lakásszám csökkentését kérte. A módosított tervek alapján 2006. év elején kezdődtek meg a kivitelezési munkák, melyek 2007. év végén fejeződtek be.

 


 

Az épületegyüttes a városi sétány "oldalfala", s egyúttal egy magánkikötő különböző funkcióit (17 db 30–60 m2 apartman, 4 db vízparti luxuslakás, nagyméretű klubhelyiségek, üzletek, műhely stb.) magába foglaló komplexum. A Zákonyi sétány és a Balaton között elterülő telek, az idén elkészülő új városi beépítés központi részeként, a meglévő keleti Tagore (Eszterházy strand-hajóállomás) és a tervezett nyugati (camping-szállodák) sétányt köti össze, s ezáltal a minőségi turizmust célzó új parti promenád fontos elemévé válik.

 

 

Tervünk kereste a város és a vitorlázás közös arculatát – hiszen Balatonfüred a magyar vitorlássport központja. Ugyan az épület a városi sétány határoló falaként értelmezhető, igyekeztünk azt az alsó szinten átláthatóvá, nyitottá tenni, hogy a tekintet „lefuthasson” egészen a vízpartig. Cél volt továbbá, hogy a sétányról nézve alacsony (6–7 m-es) tömegű beépítés legyen érzékelhető, ezért az apartmanok külső közlekedő folyosói fölé alacsony ereszmagasságú félnyereg tetőt terveztünk, így vizuálisan csökkentettük az épület tömegét. Ez a tömegformálási elv jellemzi az egész beépítést.

 

 

A homlokzatok burkolata: a földszint teljes magasságában (3 m) nullfúgás, sprengelt szélezetlen ciklopkő; a sétány illetve Magyar Vitorlásszövetség felőli oldalon az emeleti tömör mellvéd 1,1 m magas, korongvágott natúr mészkő. A kert felől hajópadló jelleggel faburkolatot, illetve fehér vakolatot terveztünk, egyszerű porszórt, függőleges pálcás fémkorlátokkal. A földszint és az emelet között 3 méter magasságban kígyózik végig az épületen a 20 cm magas, előre gyártott stokkolt műkő. Az alacsonyabb szárnyakat az ”L” két végén, teljes magasságban kővel burkolt "tornyokkal” fogtuk közre, melyeken a sprengelt kőburkolatba sávosan hasítanak bele a korongvágott natúr mészkőlapok.

 

 

A KÖH által (is) jónak minősített anyaghasználat meghatározóvá vált, hisz a szomszédos telkeken azóta szintén megépült a Silver Hotel (építész: Ripszám János), illetve a részben elkészült BYC vitorláskikötő (építész: Kertész András) épületeinél hasonló anyagok kerültek betervezésre, így valóban egységes arculatú új városközpont jöhetett létre Balatonfüred vízparti központjában.

Répás Ferenc

Hungária Yacht Club, Balatonfüred
megbízó: Hungária Yacht Kft.
generáltervező: Dér-Építőművész Kft.
vezető tervező: Répás Ferenc DLA
építész munkatársak: Dobó Krisztina, Sinóros-Szabó Balázs
tartószerkezet: Marót Balázs
épületgépészet: Tóth Gyula
elektromos: Nádassy László, Székely Tamás
fotó: Zsitva Tibor