Épülettervek

A Kálvin tér rendezési terve

2003.05.23. 12:59

Építész tervezők: Koszorú Lajos, Ásztai Bálint (Teampannon Kft), Vincze Attila (Pagony Kft.)

A tér kialakításának fő szempontjai


– Egységes térfelület kialakítása az eltérő karakterű és léptékű térfalak viszonzására, a különféle funkciójú burkolatok egy síkra hozása.
A gépjárműforgalmat emelt, csendes-aszfalt vezeti át a téren. A 10-15 cm-es emelt felületre a tér peremein elhelyezkedő, 10-15méter hosszú rámpákon lehet feljutni.

– A metró kijáratok elhelyezésénél elsődlegesen a felszíni (városépítészeti) szempontok dominálnak.
Csökken a kijáratok száma, a tér a kijáratok elé kerül, nem mögötte helyezkedik el, mint most, amikor kiválik a gyalogos forgalomból és "pangó" területté alakul.
A három összevont kijárat ("száj") kialakításánál lehetőség van arra, hogy a kijáratok építészetileg legyenek értékesebbek, elegánsabbak, sokkal magasabb minőségűek.



– XXI. századi "fény"-oszlopsor.
5-7 darab 20-22 méter magas egyedi "lámpa-szobor", vízzel, növényzettel, összekapcsolva speciális effektusokkal (pl. vízfelületre vetített diaképek), transzparens, 2-3-4 méteres, pengeszerű kialakítással. Az oszlopsor célja részben a figyelem elterelése az inhomogén térfalakról.




– A városkapu-motívum újraértelmezése.

– A templom és a műemlékcsoport előtti téren az átmenő gyalogos forgalom mérséklése.

– A tér fő karakterisztikus elemei a megmaradó nagy fa, a templom tengelyében és az áthelyezett Kálvin-szobor.



– Burkolatok kialakítása.
Modern (XXI. századi) technikával készülő képzőművészeti "mozaikok" alkalmazása (pl. vetítés, más fényeffektusok... stb.).

– Az aluljáró mennyezetének áttörése felülvilágítókkal (természetes fény alkalmazása az aluljáróban).
Kialakítása lehet esőtől, hótól... stb. védetten, illetve nagyobb felületen az aluljáró szintjén telepített növényzettel. (pl. ahogy a párizsi új metróban látható).

– Új fasorok kialakítása az Üllői úton, a tér Kecskeméti utca felőli oldalán, a metró aluljárók felett "dézsás" fákkal.
A Ráday utcához burkolaton futó bekötőút mentő, tűzoltók, illetve a 15-ös busz számára, pollerekkel és dézsás fákkal elválasztva a gyalogos területtől.

– A templom melletti árkádos épülettömb átépítése.



Építész tervezők
Koszorú Lajos, Ásztai Bálint (Teampannon Kft.)
Vincze Attila (Pagony Kft.)
Korábbi munkarész
Szenderffy Gábor (TAAT építész műterem)
Konzulensek, illetve a Kálvin térrel párhuzamosan készült Fővám-téri terv építészei
Erő Zoltán, Vadász Orsolya (Palatium Kft.)