I. díjban részesült a 15. sz. pályamű:
felelős tervezők: Ásztai Bálint, Bakó Attila, Niczki Tamás, Trummer Tamás
Mind a magasház blokkra, mind a KSzT-ben is megjelenő kettős K-Ny-i tengely helyes kialakítására, mind a városi főtér arányaira, mind a fő látványok (kiírás) irányából , mind a városi tér belső térsoraiban jó városképi jelet komponál. Mindehhez a – kiírás programját kiegészítve és lokalizálva - színes városközpontot hoz létre.
A pályamű kiválóan oldotta meg a városi tengelyek kijelölését és az azok metsződéseiből kialakuló teresedést. A javaslat erénye, hogy a központ életéről és nem a központot alkotó épület-kubusokról szól. A pályamű – nem mindenben a legjobb megoldást hozza –, de igazi ötletpályázat, összességében is megvalósító javaslatokkal.
A Liszt Ferenc utca gyalogostengelyének átvezetése a magasház mentén, majd a főtérre, valamint a főtér északi térfelének nyitása ideális Duna felé való nyitást eredményez, és ugyancsak helyes a híd helyének és irányának megválasztása. A főtér megformálása kifogástalan, a Liszt Ferenc utca és a Duna-tengely finom eltolásából levezethető térbővület arányai kedvezőek, a térsorok és főtér berendezése változatos és igényes.
A Váci út felé történő felnyitottság/zártság arányát a pályamű helyesen állapítja meg, a javasolt „sztoa” szép gondolat, de nagyvonalúbb pillérosztással kedvezőbb lenne, viszont nagyon egyéni megjelenést kölcsönöz a beépítésnek, illetve éppen a legkedvezőbb arányban nyitja illetve zárja a javasolt tér Váci úti oldalát. Az „orangerie”-nek nevezett növénykert valódi telitalálat. Jó helyen van, és bár valószínűleg költséges, de megvalósításra érdemes szimbólum, a közösségi tereket gazdagító volta miatt is. A főteret szépen gazdagítja a növényházon túl a szálloda belső légtere déli irányban is.
A pályamű részleteit tekintve helyenként a javasolt beépítés „befeszül” a tömbbelsőbe, a magasházak kissé kilógnak a KSzT erre meghatározott építési helyéből. A kimondott erénye, hogy bár az egyes épületek ábrázolt megoldásával nem minden részletet illetően lehet egyetérteni, de a különböző rendeltetésű épületek eltérő identitása és építészeti megjelenése jó változatosságot, építészeti, szolgáltatásbeli stb. gazdagságot hoz létre. A heterogénnek látszó környezet „egységesítése” nem lenne jó gondolat.
A Szabadság parkra adott javaslata kedvezően köti a városközponthoz, de a parkra adott megoldása csak jelzésértékű.
A toronyépületek kialakítása ötletnek jó, de nem tekinthető kiérleltnek. A javasolt „bőr” vitatható. Viszont a nagyobb, több szintet áthidaló növény és pihenőhelyek nem veszhetnek el a továbbtervezésnél. A pályamű alapvetően jó tömegarányokat ad, amely jó minőségben, sallang nélkül megvalósítható. Ide tartozik a zöld házként definiált homlokzat, amely minél magasab, annál nagyobb tűzvédelmi követelményeket állít. Belső kialakítását tekintve az alsó egy két szint felett iroda-, vagy lakóházként kell az épületeket kialakítani és a javasolt tömeghez irodai, vagy lakás homlokzatokat alkotni.
A kialakítás alapkoncepciójában erőteljesen jelennek meg tájépítészeti elemek, „zöld” gondolatok, markáns szabadtérformálás, bár részletképzése helyenként vitatható. A Dunapart kialakítását igyekszik karakteresen, a folyóra merőleges elemek sorolásával megoldani, ami a keskeny parksáv túlzott tagolásához vezet. Műleírásában helyesen a szabadterekről, zöldfelületekről mint a koncepció alátámasztóiról ír.
A közlekedési javaslatai megfelelőek. Megvalósításra érdemes a taxi- és áruszállítás útvonalainak szétválasztása.
A pályamű alapkoncepciójában és részleteiben a legtöbb jó városépítészeti szakmai javaslatot tartalmazza, amely a tervezési program véglegesítése és az új városközpont megvalósítására ajánlható. A terv sok megvalósításra érdemes, újszerű megoldást hozott, amelyek közül kiemelhető és remélhetően a továbbtervezés útján megvalósíthatók az alábbiak:
- A városközpont szerkezete, területfelhasználása, térképzése.
- A térsorokat körbefogó épületek, funkciók és a főtérhez kötődő növényház és szállodai aula.
- A fő gyalogostengely és az arra felfűzött városi tér funkcionális és építészeti kialakítása.
Néhány elem azonban továbbfejlesztésre szorul, mint:
- A magasházcsoport – lehetőleg – összevonása és helyes építészeti megfogalmazása.
- A Szabadság tér funkcionális és látványszerű bevonása az új városközpontba.
- A Váci út feletti gyalogos híd zöldfelülettel történő kiszélesítése stb.
Mindezekért a BB a pályaművet, 12.000.000.-Ft-os I. díjban részesíti és összességében – a bírálat szempontok szerinti korrekciókkal - a megvalósításra ajánlja.