Épülettervek/Középület

A Kompakt Építész stúdió és a K.F.Team építész stúdió I. díjas pályaműve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán

2025.03.19. 07:58

A projekt a közösségi terek újradefiniálására összpontosít, különös tekintettel a városi találkozási pontok szerepére. Az építészeti megoldások a nyitottságot és a rugalmasságot helyezik előtérbe: átlátható terek, változatos anyaghasználat és adaptálható térformálás biztosítja, hogy az épület alkalmazkodni tudjon az iskola igényeihez. A tervezési program egyik központi eleme a nagyméretű tornacsarnok térszervező elemként való használata, így nem egy túlméretezett monolit tömeg nehezedik az épületkomplexum egészére, hanem egy flexibilis, interaktív tér jön létre.

TERVEZÉSI ALAPGONDOLATOK

Iskolát tervezni egyszerre felemelő érzés, másrészről nagy felelősség is, hiszen manapság az alsó tagozatos gyerekek több időt töltenek az iskola falai között, mint az otthoni mikrokörnyezetben.

Emellett rendkívül izgalmas is, hiszen igen nagy a kontraszt az iskolaterek használatának, tervezésének hazai realitása, és a nemzetközi szcéna izgalmas, folyamatosan fejlődő építészete között. Szerencsére hazánkban is tetten érhető már néhány kötetlenebb, gyermekközpontúbb térhasználati modell az újépítésű kortárs iskolákban, melyek igazodnak többféle innovatív oktatási és közösségi struktúrához, még ha ez nem is vált egyelőre általános érvényű normává vagy követelménnyé. 

Jelen terv esetében a pályázati kiírás elég egyértelműen determinálta a térkapcsolatok és térhasználati módok rendszerét, és az ökonómiai értelemben vett gazdaságosságot. Az elvárt épület léptéke, és a rendelkezésre álló szűkös hely egy igen feszült téri helyzetet teremtett, amelyben kihívás volt megtalálni azokat az additív tereket, melyek oldják az építészeti program feszességét.


Pályaművünk elkészítésekor azt a célt tűztük ki, hogy a tervezési programban rögzített keretfeltételek megtartása mellett hozzunk létre egy otthonosan tagolt, de transzparens, szellős térstruktúrát. A belső terek intenzív tagoltsága, az alsós gyerekek térérzékelésének megfelelő téröblök és "kuckók" segítenek a helyidentitás megteremtésében, a terek vizuális és helyenként funkcionális összenyitásával kialakuló transzparencia pedig segíti a tájékozódást, és a „közösségben vagyok" -érzés kialakulását. 

Fontos szempont volt továbbá, hogy az intenzív beépítés mellett megmaradó kompakt méretű zöldterület a lehető legnagobb használati értékkel bírjon, valamint hogy a lakóövezet peremén elhelyezkedő tervezési helyszín ne nehezedjen rá a szomszédos lakózónára, megfelelő átmenetet képezzen az intézményi és lakófunkciók között.

ÉPÍTÉSZETI KONCEPCIÓ – BEÉPÍTÉSI PARAMÉTEREK VIZSGÁLATA

A tervezési koncepciót alapvetően négy irányelv alakította. A programban szereplő „B" kategóriás tornaterem méretéből és funkcionális elrendezéséből adódóan megkötötte a telepítésünket és koncepcionális lehetőségeinket. Fontos szempont volt, hogy a tornaterem egy olyan „testként" jelenjen meg, ami a nagy mérete ellenére ne izolálja, kirekessze a vizuális kapcsolatokat, hanem olyan térszervezőként vegyen benne részt, ami izgalmas interakciókat generál, egyfajta amfiteátrumként hat.

A másik a gazdasági feltöltés, konyha és szociális blokk pozíciója, aminek könnyen megközelíthetőnek kell lenni, ugyanakkor nem akadályozhatja az iskola alapműködését, jelenléte vizuálisan nem dominálhat.

A következő a szomszédokkal való viszony. A két oldalon megjelenő épülettömb erős léptékváltást mutat. Míg a bal oldalon, a 60-as években épített társasház magasságával, tömegalakításával markáns elemként hat, addig a másik oldalon lévő, igényes kivitelű családi ház sokkal oldottabb, a kisvárosi léptékre jellemző arányrendszert reprezentál. Erre mindenképpen reflektálni akartunk a telepítéssel, hogy megmaradhasson az intimitása, a tervezett nagyléptékű középületünk ne nyomja el, ne konkuráljon vele. Ehhez kapcsolódik a telek szélén található, értékes kocsányos tölgyfa is, aminek a megóvása szintén alapvetés volt.

Szándék volt az is, hogy a kötelezően megtartandó kertépítészeti elemek, úgymint a műfüves focipálya és a játszótér mellett minél több használati burkolt és zöldfelület, intenzív növényállománnyal bíró vegetáció jelenjen meg, aminek a jelenléte, gondozása szintén fontos és hasznos pedagógiai értékkel bír, a gyerekek törődhetnek velük, kialakul egyfajta gondoskodás iránti elköteleződés, ami érzékenyebbé, szociálisan nyitottabbá teszi őket.

Az utolsó fontos irányelv a terek többcélú, flexibilis használata volt. Ilyen például a megérkezés tere, a bejárat melletti aulatér bővíthetősége. Az aula önmagában nagyjából 80 ember befogadására alkalmas, amit két irányba bővíthetünk az étteremmel egybefűzve, illetve a zsibongótér irányába, ezáltal többszörösére növelve a befogadó képességet. Amennyiben olyan nagyvolumenű rendezvényt szerveznek, ami ennél is több ember elhelyezését indukálja, akkor a tornateremmel egybenyitva ez is megoldható időszakosan.

Ezen felül a tantermek kedvező tájolása, a tornaterem többcélú, akár iskolaidőn kívüli használata, és a tánc és gyógypedagógiai terem több irányból történő megközelíthetősége, és az összenyithatóság szintén fontos tervezési alapvetés volt.

A gazdasági úttal egybekötött parkoló egy olyan belső utcanyitást generál, ami szépen leválasztja a beépítésünket a szomszédos családi házról, létrehozva egy átmenetet a két épület között, illetve egy jól áttekinthető, védett teret hoz létre a megérkezés számára. Ezen feltáró út következtében elkülönül a gyalogos és a gépjárműközlekedés, kedvező helyzetbe hozva az iskola bejáratát kiszolgáló fedett–nyitott tornácot, ami az aulatér egyfajta meghosszabbítása.

ILLESZKEDÉS, KÖZLEKEDÉSI KAPCSOLATOK

A tervezési helyszínünket heterogén épületállomány veszi körül. A Zárda utcában, ami a meghatározó városi utcaképet adja, a szomszédos épületek jelentik a magassági korlátok szélső értékét, amire a beépítésünk reflektál. Az utcafronti előkert meglévő vonalát tartjuk, ezzel a négyszintes társasházzal egységes képet alkot, a magasabb tömegünk ahhoz igazodik. A másik oldal felől a merőleges utcanyitással a differenciált lépték kérdését is megoldjuk a több, mint 16,00 méteres elhúzással. Ide kerültek be a tervezett parkolók, mozgáskorlátozott parkoló, és a gazdasági feltöltést biztosító szervízút, ami közvetlen elérhetőséget biztosít a kiszolgáló egységeknek, másfelől szépen zárja a gépkocsi forgalomtól az iskola hátsó udvarát, egyszerre véd, és fedett–nyitott tereket biztosít a gyerekeknek.

A terület a Dózsa György út felől is megközelíthető, a műfüves sportpályán és a játszótéren túl az épület földszintjén elhelyezett tánc és gyógypedagógiai terem is elérhető külső megközelítéssel.

A terület északi oldalán található a megyei kormányhivatal parkolózónája és egy ősfás – jelenleg kevéssé megbecsült –  parkja, amellyel az összekötés és esetleges átjárás biztosítható, ezzel további alternatív parkolási lehetőséget nyújtva a nagyobb rendezvények idején.

Az iskola főbejárata a keleti oldal felől elérhető, a parkolóval párhuzamosan a nagy tömeg oldására egy földszintes, fedett–nyitott tornácot hoztunk létre, ami egyben védett megérkezést biztosít a tanulóknak és a szülőknek egyaránt.

Kerékpártároló több bejárati ponton is megjelenik. Egyfelől a Zárda utcában kialakított másodlagos bejárat mellett (iskolán kívüli sportrendezvények, karbantartás esetén külön használható), az iskola utcafronti homlokzata előtt és a fedett – nyitott gazdasági udvar előtt, ami bőven biztosítja a 100 kerékpár elhelyezését. 

A telken belül biztosított parkolókon túl a korábbi párhuzamos parkolási lehetőséget az utcában megtartanánk, dedikált alkalmakkor az utcában csak az iskolai rendezvényre érkezők használhatják.

KÖRNYEZETALAKÍTÁS – AKADÁLYMENTESSÉG

Az épület telepítésével próbáltuk a lehető legoptimálisabb zöldfelületi méretet megtartani, továbbiakat kialakítani. A Zárda utca felől a meglévő parkoló és gyalogos zónát (a kerékpártárolók után) egy zöldsávval választottuk el, kedvező vizuális kapcsolatot kialakítva az épületet használóknak. A déli oldalra tervezett parkolósáv szépen integrálja a meglévő, megtartandó értékes kocsányos tölgyet, illetve további lombosfák ültetésével kedvező látványt biztosíthat az emeleti tantermeket használóknak. 

Az aula és a zsibongótér burkolt felületeinek az oldására kialakítottunk egy izgalmas belső kertet, ami egyszerre ad kedvező mikroklímát, vizuális élményt, és mentális fejlődést biztosító mikrokörnyezetet. A kerthez kapcsolódik egy fedett–nyitott tér egy nagyobb, védett térbővülettel, ami lehetőséget biztosít a vegyes használatra, külső foglalkozások megtartására. Itt lesz elhelyezve az iskola tanműhely egysége, további használati lehetőségeket biztosítva ezeknek a térkapcsolatoknak.

A teljes épület akadálymentes, a földszinti padlóvonal is eszerint lett kialakítva, szintben tartva a külső – belső járófelületet. A gépjármű tárolóknál a bejárat közelében kapott helyet a mozgáskorlátozott parkoló, ahol szintén nincs 2 cm-nél nagyobb szintkülönbség.

A földszinten a lift közvetlen közelében és a harmadik emeleten lesz az akadálymentes vizesblokk, így a sportpályák felől, az étteremből és az aulatérből is egyszerűen megközelíthető.  

FUNKCIONÁLIS KIALAKÍTÁS

A „ B" kategóriás tornaterem mint fontos része a programalkotásnak, egyszerűen nagy, ez vitán felüli, nagyon sok mindent meghatároz. A tervezett épületünknél előnyt próbáltunk kovácsolni e nagy tömeg jelenlétéből. A telek északi oldalára pozícionáltuk, a különböző közösségi és egyéb járulékos funkciók pedig ezt veszik körül, keretezik, megpróbálnak szimbiózisba kerülni vele.

A Zárda utca felől ezért került kialakításra egy másodlagos bejárat, amiből nyílik a gépészeti tér (közvetlen közmű kapcsolat lehetősége biztosított), a nagy szertár, illetve az egyik öltöző – vizesblokk. Ez a kialakítás alkalmas arra, hogy iskolán kívüli rendezvények esetén, vagy külső használók igény szerint bérbevehetik, minden peremfeltétel adott az ilyen jellegű használatra.

A parkoló felőli tornácból nyílik a bejárati szélfogó, ahol a zárt portaszolgálat is helyet kapott. 

Innen tárul fel az iskola teljes földszintje, ami fontos tervezői koncepció volt. Az aulatérbe beérkezve a tájékozódást megkönnyíti a nagy egybefüggő térhasználat. Balra kap helyet az étterem, jobbra pedig ennek a térnek a folytatása, kisebb bútorelemekkel oldva a monotonitást, gazdagítva a használati minőséget. Itt lesz a könyvtár bútorelemekkel kialakítva, egy süllyesztett játszó, olvasó sarok, kisebb közösségek együttlétét biztosítva. Ez a tér kapcsolódik be abba a közlekedőbe, ami a másodlagos bejárat megközelítési lehetőségét biztosítja. A nagy terek kiszolgálására tervezett földszinti vizesblokk egyik egysége itt kap helyet, az elkülönítővel, orvosi szobával és az emeleti egységek vertikális közlekedését kiszolgáló lépcsőházzal.

Folytatva a bejárást az étterem közvetlen közelében kap helyet a melegítő konyha és a dolgozókat kiszolgáló szociális blokk. Ez az egység a tervezett parkolóból is könnyen megközelíthető, a gazdasági feltöltés megoldható.

A tornaterem másik oldalán, a hátsó kert felőli részen lévő közlekedőre lett felfűzve a másik lépcsőház a lifttel, a vizesblokk, ami a közösségi teret és az éttermet egyaránt ki tudja szolgálni, illetve a másik öltöző, amit az iskola tanulói és a tánc és gyógypedagógiai termet használók is igénybe tudnak venni. A terem önállóan, saját szertárral, és a nagy tornateremmel összenyitva is 

Ez az öltöző – vizesblokk az udvar felől is könnyen megközelíthető, a külső használókat is kiszolgálja.

Visszatérve a bejárathoz, az aulatér tovább bővíthető az átriumszerű, felülvilágítós légudvarral. Itt található a belső kert is. A tornaterem úgy lett kialakítva, hogy nagyobb rendezvények esetén az aula és zsibongó térrel összenyitható, akár egyben, akár külön is működtethető. Ez a többrétegű oszthatóság lehetőséget teremt akár kisebb iskolai (osztály szintű) rendezvények családias lebonyolítására, de a városi léptékű eseményeknek is teret adhat a maximális térkapcsolat kihasználásával.

Az első emeletre felérve a térszervezés a következőképpen alakul. A belső oldali közlekedő több helyen kiteresedik, megnyitásokkal oldjuk a zártságot, amit néha a külső tér felé, néha pedig a tornaterem arénaszerű terébe belátva teszünk meg.

Az emeleti szintek közlekedőrendszere sajátos gyerekvilágot kíván létrehozni. A rendelkezésre álló hely korlátjai miatt szigorúan véve az elrendezés oldalfolyosós, azonban a számos kisebb-nagyobb térbővület, beúsztatott bútor, illetve a termekkel, valamint a tornateremmel, és azon keresztül a többi közlekedőtérrel történő intenzív vizuális kapcsolat fellazítja ezt a rendszert. Takarékos alaprajzi elrendezés mellett hoz létre izgalmas, nem monoton közlekedő és egyben közösségi térhálózatot, amit tanítási időszakban és akár egyéb foglalkozások keretein belül is szívesen használnak a gyerekek.

A tantermek jól megvilágítottak, méreteikkel igazodnak a sokrétű berendezhetőséghez és a sokszínű pedagógiai használathoz. Minden teremhez tartozik egy további teresedés, ami a kisebbeknek elvonulást, „kuckózást" biztosít, a nagyobbaknak külön tanulást, más minőségű foglalkozást jelent, tehát a hagyományos osztályterem tagolatlan doboza egy sokféle tevékenységet ösztönző, egyfajta műhelyként, tanulóstúdióként működő téregyüttessé válik. 

Az első emeleten kapott helyet a tanári, gazdasági és igazgató helyettesi iroda. Fontos szempont volt ezeket az egységeket a tanulótér dobozvilága közé rejteni, ez feloldja a „megközelíthetetlenség" érzésének a gátját, a gyerekek bátrabban keresik fel a tanári tereket.

A létszámnak megfelelő vizesblokk (női - férfi, fiú – lány) és az informatikai terem néhány fejlesztővel kapott még ezen a szinten helyet.

A második és a részlegesen beépített harmadik emeleten az elv és a térstruktúra ismétlődik, a ZUG tér eltolása miatt egy izgalmas homlokzati játék alakul ki. Ezeken a szinteken a tantermek száma nő, illetve további foglalkoztatók kaptak helyet. 

ÉPÍTÉSZETI FORMÁLÁS – ANYAGHASZNÁLAT – MŰSZAKI JELLEMZŐK

Többször meg volt már említve a szomszédok léptékére való reflektálás, ami a tömegalakításban érhető leginkább tetten. A bejárati részt végigkísérő földszintes tornác, amely befordul a kert felé is, egyben lezárja azt, tökéletesen megoldja ezt a finom átmenetet, ami a funkcionális és léptékbeli különbség miatt alakult ki. Ez a gesztus finoman keretezi az épületünk fő tömegét elölről, a tornatermi részt, ami a középső magját adja az épületnek, a kétszintes tantermi részt fogja össze.

Az építészeti koncepcióban nagyon fontos alapvetés volt a transzparencia, ezért a földszinti rész átlátható, lebegő hatása miatt nagy üvegfelületeket kapott, a tömeg, ami pedig a további szintekre jellemző, egy struktúrált, rusztikus vakolatot és festést kapott. A tantermek bevilágításáról a nagy, nullparapetes alu portálok gondoskodnak, megfelelő árnyékolással.

Az épület alapvetően monolit vasbeton pillérvázas, a lábazatot jelentő zöldszínű, struktúrált látszóbeton részek előregyártott beton kéregpanel falból készül maghőszigeteléssel a gyorsabb kivitelezés organizálása és a költséghatékonyság miatt. Ezt a rendszert visszük tovább oly módon, hogy a pillérek fejrészét jelentő, 50 cm magas monolit vasbeton gerendákra, amik összekötik a pilléreket, kerülnek fel az előfeszített, nagyfesztávra tervezett előregyártott, tálcás vasbeton födémek. Ennek a szerkezetnek az előnye többrétű. Egyrészt gyorsan kivitelezhető, másrészt a szélső harántfalak adják a tornaterem előtti rész tartószerkezetét, így a nagy fesztáv ellenére nincs szükség közbenső tartófalra, vagy pillérre, a tantermek és a bútorozás szabadon osztható, formázható. A belső magot jelentő tornaterem fala a külső egységtől el lett dilatálva, külön szerkezeti egységet képez, melynek fala monolit vasbeton rendszer, a teteje az optimális bevilágítás miatt shed rendszerű. A homlokzaton és a belső részeken megjelenő tömör felület hőszigetelés nélküli minimum 44 cm – es kerámia falazat. Ez egyrészt csökkenti a bekerülési költséget az egyes munkafolyamatok csökkentésével, másrészt lehetőséget ad a hagyományos vakolt felület elkészítésére, kapart – dörzsölt felület kivitelezésére. Az épületünk lapostetős, a látszó részeken extenzív zöldtetővel, a magasabb részeken hagyományos műanyaglemez vízszigeteléssel. 

BELSŐÉPÍTÉSZET

Az egész épületbe könnyen tisztítható, világos felületeket terveztünk, amit a színes bútorok, belsőépítészeti dekorációs elemek egészítenek ki, adnak egy barátságos, fiatalos hangulatot.

A földszinti padló a nagyforgalmú részeken, a nagy igénybevételnek kitett helyiségekben csiszolt beton felület lesz, a mennyezet sík gipszkarton álmennyezet fehérre festve és látszóbeton felület váltogatásával. Ezek a semleges, kicsit indusztriális felületek szépen keretezik a színes bútorok világát. Ebben a korban nagyon fontos a helyidentitás, a gyerekek az adott termet egyfajta második otthonuknak tekintik, ezért minden termet egy rá jellemző színnel látunk el.

Ezekben az oktatási termekben a padló színes PVC lesz, harmonizálva és egységesítve a bútorok színével, berendezési tárgyakkal.  A kreatív önkifejezés miatt több helyre is táblafesték falak lettek betervezve, ezzel állandóan változó, vibráló falszakaszokat adva a belső tereknek, ahol bátran kiélhetik a gyerekek alkotói ambíciójukat.

A tornaterem padlója is ezt a színes linóleum burkolatot kapja sportpadló minőségben, a falra is felvezetve lábazati magasságban. A termek a mai igényeket kielégítő infrastruktúrával, okos táblával, audiovizuális rendszerrel lesznek ellátva.

Saját tárolószekrények, ruhatárolók lettek tervezve minden tanterem elé, melyek a közösségi közlekedőről könnyen elérhetők a gyerekeknek és a szülőknek egyaránt.