Épülettervek
A Kosztolányi Dezső tér megújulása - a rutinfeladatoktól elszakadó projekt
2003.05.21. 12:05
A teljes terület generáltervezője a Főmterv Rt., a Palatium Stúdió Kft. végezte a Móricz Zsigmond körtér és a Tétényi út közötti szakasz - ezen belül a Kosztolányi Dezső tér - építészeti arculattervezését.
A Kosztolányi tér megújítására a 4-es metró felszíni munkálataihoz kapcsolódóan, a Bartók Béla út teljes rekonstrukciója keretében került sor. A teljes terület generáltervezője a Főmterv Rt. volt, a Palatium Stúdió Kft. végezte a Móricz Zsigmond körtér és a Tétényi út közötti szakasz - ezen belül a Kosztolányi Dezső tér - építészeti arculattervezését. (További információ: http://kd.fw.hu)
Építészeti koncepció
A Bartók Béla út külső része, a Kosztolányi Dezső tér környéke többnyire modern, az 1930-as évek körüli beépítés. Az épületek architektúrája és a külső Bartók Béla út sugárutas jellege erősen különbözik a Gellért tér - Móricz Zsigmond körtér közötti historikus belső szakasztól. A Kosztolányi tér kialakításánál ez az egyszerűség, a geometriai komponáltság és a tér kitisztításának igénye alapvető szempont volt. E városléptékű koncepció egyenes következménye lett az anyaghasználat, így a látszóbeton alkalmazása mellett döntöttünk.
A kör alaprajzú tér a Feneketlen tó felé megnyílik. Ezt a városi kompozíciót adottságként kezeltük: a tér alkotóelemeinek rendezésével a szabályos kör formát emeltük ki. Íves támfalak között kiemelt gyepfelületek készültek, előttük ívesen futó sétánnyal. A tér másik fele tulajdonképpen már a Feneketlen tó parkjának kezdete, itt a kör alaprajz már nem érvényesül, így errefelé oldottabb parkrészt terveztünk. Ugyancsak a tér geometriáját hangsúlyozza a térvilágítás is: a csomópontot mind a Bartók Béla út, mind a Bocskai út teréből szabályos rendbe telepített, 15 méter magas, négykarú lámpák erős fénye emeli ki.
A téren működő levegőminőség-mérő állomás konténere helyett pavilon épült, ami egyúttal a teret átszelő vízmedence forrásháza is. A betonszoborként megjelenő pavilon a tér és a támfalak súlypontjába került. Alapkoncepció volt, hogy ne épületként, hanem sokkal inkább objektumként, tárgyszerűen jelenjen meg.
A tervezés során lehetőségünk nyílt egyedi utcabútorok tervezésére. A kivitelező (Rohr-Bau Kft.) szoros együttműködésével, egyedi fejlesztőmunka eredményeként készültek el a pollerek, szemetesek, padok. A járdák mellé szintén egyedi tervezésű, előregyártott beton szegélyelemek kerültek. Nagy örömmel láttuk, hogy a kezdeti nehézségek után a kivitelezők (Swietelsky-Betonút konzorcium és alvállalkozóik) a legnagyobb odaadással és lelkesedéssel dolgoztak a rutinfeladatoktól elszakadó projekten.
Varga Péter István
megbízó: DBR Metró Projektigazgatóság
generáltervező: Főmterv Rt.
építész tervező: PALATIUM Stúdió Kft. Erő Zoltán építész, vezető tervező
Varga Péter István építész
Veress Ádám építészlebonyolító: Eurometro Kft.
generálkivitelező: Swietelsky-Útvasút Kft.