Az augusztus 8-i akciót a közel-keleti háború ihlette. El-Hassantól egyébként sem áll távol, hogy felhívja a világ figyelmét az igazságtalan, kirekesztő, agresszív vagy elnyomó jelenségekre. Minden korábbi munkájában is kiállt az antirasszista, pacifista eszmék mellett. R. szobra megelevenedett: egy fekete lepelbe öltözött lány képében. „Az arab kultúra békés”, „A zsidó kultúra békés”, „A magyar kultúra békés”, „Stop war”- hirdették a ruhára tűzött transzparensek. A kiállítás és az akció is arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy az, a napjainkban elterjedt szemlélet, miszerint a nyugati és az iszlám kultúra háborújának vagyunk szemtanúi, téves. A kultúrák mindegyike békés. A kultúrák nem állnak egymással szemben.
R.-t Oszvald Tamás triciklije várta a Hősök terén. Az alkotók a triciklit, mint egyfajta kulturális teret, mint szelíd természetbarát eszközt használták ennek az egyszerű, de alapvető mondatnak a propagálására. Másfelől Oszvald háromkerekűje egy rég elfeledett eszköz, amellyel még a nagypapája hordta az ebédet Sopron környékén. A tricikli oldalán Sík Toma és El-Hassan Róza szlogenjei láthatóak: „Stop bomb”, „Stop war”. R., kezében egy narancsszínű lufival, felszáll a triciklire, amelyen két, embernagyságú alak várja, narancssárga, „I am overpopulation” feliratú polóban. Majd eltekernek a Szigetre, ahol a fesztivál ideje alatt, mint mozgó installáció, akciószerű, az adott helyzethez spontán alkalmazkodó kiállításként funkcionál. Az embernagyságú figurák arca lyukas, a fesztivál alatt bárki mögéjük állhat és készíthet egy fotót. R. a Medence Csoport sajtótájékoztatójára fut be. A Csoport immár negyedik alkalommal rendezi meg a Szigeten az Octopus Összművészeti Helyszínt, ahol a képzőművészet, az irodalom és a komolyzene találkozik. Idén a tematika a recycling köré épül. Az Octopusban, eddigi évektől eltérően most először kapnak helyet a magyar kultúra csúcsintézményei: a Szépművészeti Múzeum, a Művészetek Palotája és a Műcsarnok.
Biczó Gabriella
Fotó: Kresalek Dávid