Épületek/Lakóépület

A legapróbb részletekig - művészet és rend egy házban

2012.03.30. 14:08

Ritka alkalom, amikor a megbízó és a tervező könnyen megtalálja a közös hangot, a minőség kap főszerepet, az építtető tág teret ad a döntésekhez és mindehhez még elegendő forrást is biztosít. Ilyen szép feladattal szembesült Bauer Polla és Onodi András egy villa tervezése kapcsán. Az építésznek, kivitelezőnek egyaránt kihívást jelentő munka részleteiről Onodi András tervezővel Garai Péter beszélgetett.

Több korábbi vázlat és tervelőzmény után, a történet a Geppetto belsőépítészeti stúdióban kezdődött, ahol Bauer Polla kezdett el foglalkozni a leendő családi ház belső világának felvázolásával. Ezzel párhuzamosan a külső burok is alakult: Polla álmodta meg a ház tömegét és alaprajzát, majd rajzolta meg az engedélyezési terveket. A kiviteli- és részletterveket később Onodi András, a ZOA építésze készítette.

 

 

A megbízó részéről határozott igény volt a személyiségüket, rendszeretetüket kifejező minimalista építészeti világ; ennek keretein belül a terek változatos, élményt adó elrendezését és a rendelkezésre álló források racionális felhasználását, egy kisebb, de igényes ház felépítését fogalmazták meg - a döntésekhez viszont szabad kezet adtak a tervezőknek. E célok eléréséhez nélkülözhetetlen volt a legapróbb részletekig kitalált és végigrajzolt kiviteli és csomóponti tervsorozat, valamint az építkezést folyamatosan felügyelő projektmenedzser, Csesznok Balázs tevékenysége, továbbá a munkában részt vevők általános lelkesedése, amely végig kitartott a felmerülő problémák megoldása során.

 

 

 

A fiatal tervezők számára rengeteg kihívást és tapasztalatot, ugyanakkor óriási lehetőséget is jelentett ez a megbízás, hiszen az egymással összehangolt rendszerek alkalmazásával teljes egészében "meg lehetett valósítani az épszerkből tanultakat" - mondta András. A kivitelezők számára kezdetben szokatlan volt a megbízói és az építészi oldal fokozott igényessége; a rengeteg terv ellenére is hosszú időre volt szükségük ahhoz, hogy teljesen összeálljon bennük a ház képe.

A feladat egy négyfős család otthonának megtervezése volt egy szép kilátással és komoly, 8%-os lejtéssel rendelkező telekre. A kedvező tájolás érdekében az építészek a házat a terület felső, északi sarkába helyezték el, így az utca felől az épület két szintes. A mintegy 4,5 méter szintkülönbség áthidalására a ház központi része alá szuterénszint került, ahol a garázs mellett mosókonyhát, valamint tároló-, és gépészeti helyiséget alakítottak ki.

 

 

 

A fő helyiségek mindegyike a kiemelt lakószinten helyezkedik el, itt a fő szempont a közösségi terek, a gyerekszobák és a szülői hálók határozott szétválasztása volt. A ház a panoráma felé erkéllyel (gyerekszobák), illetve teraszokkal fordul (étkező, szülői háló). A jacuzzit és szanuát tartalmazó wellness-blokkot is sikerült ezen a szinten elhelyezni, így ez a helyiség is óriási üvegfelületet kaphatott. A nappali fölött - az alacsony hajlású tető rejtekében -, a lépcsőtér lezárásaként kialakított, felülvilágítóval derített térben a tulajdonos kortárs képzőművészeti gyűjteményének egy része talált otthonra. A szinteket összekötő, kevésbé szerencsés, húzott karú lépcső a helyhiány számlájára írható.

 

 

 

A ház markáns vonalvezetése messziről feltűnik. Az építészeti koncepció alapját képező, egymásba csúsztatott két keret és a homlokzatok finom rétegzettsége már a tervezés kezdetén kialakult. Az anyagválasztást a tartósság és az alacsony karbantartás igénye határozta meg: így kerültek a külső, időjárásnak legjobban kitett homlokzati rétegre az osztrák Fundermax műgyantával telített papírból készült, nagy nyomáson préselt táblái, amelyek - selymes fényük miatt - első pillantásra fémburkolatnak tűnnek. A keretek oldalfalai szinte észrevétlenül fordulnak át a rejtett csatornával szegélyezett tető hasonló árnyalatú titáncink fedésébe.

A homlokzaton vastag hőszigetelésre felhordott, fehérre festett vékonyvakolat, a falsíkból kiharapott részeken illetve a nyílászárók környezetében famintázatú Fundermax lapok vannak, amelyek puhaságukkal kissé ellensúlyozzák a tömegformálás és monokromitás indusztriális jellegét. Bár az épület nem passzívház, a nyílászárók hármas üvegezéssel, kívül alumínium, belül fa szerkezettel készültek, a nagyobb nyílások pedig mozgatható árnyékoló rendszert kaptak.

 

 

 

A látszóbeton kapuépítménytől a lakószintre hosszú, egykarú lépcső vezet, amely ünnepélyességet kölcsönöz a megérkezésnek. A bejárat kitüntetett helyét a nappali előtti, konzolosan előrenyúló terasz is hangsúlyozza. A lépcsőfokokat és a teraszokat sötét árnyalatú, természetes pala lapok borítják. A homlokzat színével egyező, szinterezett acél korlátok egyedi kialakításúak, az erkélyeknél a vízszintes lezárást adó elemekbe felülről függesztett, kétrétegű edzett üveglapok kerültek.

A homokfúvott hatást keltő, fóliából kivágott betűkből összeálló szöveg a megbízó ars poeticáját rejti, amely bizonyos szakaszonként ismétlődik. Az üveglapok változó árnyéka különleges rajzolatot varázsol a felületekre. A látszóbeton lábazatos utcai kerítés fémszerkezete hasonló logikájú, felülről függesztett elrendezést követ. A közös tervezés és munka élményét olyan apróbb feladatok tették feledhetetlenné, mint az acéllemezből kivágott házszám elkészítése.

 

 

 

A belső világ kialakításában is szabad kezet kaptak a tervezők; Bauer Polla, a Geppetto munkatársaként a tulajdonos gyűjteményét alkotó festményekhez igazodva alakította ki a bútorozást, amelyet a tömegformáláshoz hasonló minimalista világ és a minőségi anyaghasználat jellemez. A terek meghatározó színei döntően a fehér és a fekete, valamint leginkább a sárga különböző árnyalatai. Míg a szülői háló monokróm hatású, a gyerekek birodalma jóval színesebb lett. A konyhát üveg tolóajtó, a lépcsőteret fix üvegfal választja el a nappali-étkező központi terétől. Az ezüstszínűre festett tölgyfa parketta, illetve a fémes hatású greslap burkolat is a belsőépítészeti koncepció színvilágába illeszkedik.

A jól átgondolt épületszerkezeti tervezésnek köszönhetően a ház energiafogyasztása elég alacsony, a nyári hővédelem pedig jól működik: az eddigi tapasztalatok szerint a belső hőmérséklet még a legmelegebb napokon sem ment 25 °C fölé. Télen a fűtést kondenzációs kazán biztosítja padlófűtés és padlókonvektorok révén. Az épület körül közel azonos szintre hozott udvart olyan egyedi részletek élénkítik, mint az óriási gömb lámpák és két alacsony, konzolos ülőpaddal tagolt, látszóbeton támfal.

Garai Péter

 


projekt neve: Vidéki villa
Építészet (koncepció, engedélyezési terv): Bauer Polla
Építészet (kiviteli terv): Onodi András | ZOA Építész Iroda

Tervezés éve: 2009-2010
Kivitelezés éve: 2010-2011
Nettó szintterület: 320 m2 (lakótér: 260 m2)

Építész munkatárs: Boldis Betti
Projektmenedzser: Csesznok Balázs
Belsőépítész: Bauer Polla - Geppetto
Kertterv: Pottyondy Flóra
Tartószerkezet: Erdélyi Tamás
Asztalosmunkák: Veress Tamás Edvárd
Lakatosmunkák: Grabovszki Miklós
Fotók: Bujnovszky Tamás