Kubinszky Mihály, aki sokak számára, illetve nemzetközi szinten is leginkább vasúttörténészi munkásságáról ismert, fontos és tevékeny polgára volt Sopron városának, ahol az egyetemi katedra mellett hosszú éveken keresztül vezette lelkesen a helyi Városszépítő Egyesület munkáját is. Végezte mindezt igen eredményesen úgy, hogy közben a tudományos élet számos területén végzett különböző aktív szerepvállalásai mellett éveken keresztül betöltötte a Magyar Tudományos Akadémia Építészettörténeti és Elméleti Bizottságának titkári tisztségét is. A tavaly elhunyt kutató emlékére szervezett, október 13-ai konferencián épp ezért, a szerteágazó szakmai munkához kapcsolódó előadások mellett megismerhettük a rendszerezett kutató, a kitartó gyűjtő és a hazai vasúti létesítmények legnagyobb részét végigjárt jó szemű, egyfajta iskolát alapító fényképész személyiségét is. Ebben a szellemiségben Krähling János, mint építészről, Nagy Tamás, mint vasúttörténészről és Dr. Józan Tibor, mint soproni polgárról emlékezett Kubinszky Mihályra.
A konferencia tudományos szekciói is mind Kubinszyky Mihály összetett életművére építettek, így külön rész foglalkozott a közlekedési létesítmények építészetével, Sopron hagyományos és kortárs építészetének egy-egy kiemelkedő munkájával, valamint a faépítészettel, amely terület az eseményt életre hívó Soproni Egyetem – korábban Erdészeti és Faipari Egyetem – fő oktatási irányából alapvetően adódik. A közlekedési létesítmények építészetének egy érdekes, a maga megközelítésében ritkán feldolgozott módját mutatta be a győri Széchenyi István Károlyffy Kitti építészmérnök, aki a 20. század közepén épült, a hazai vasútvonalakon található szegecselt vasúti hidak esztétikáját elemezte. Noha Magyarországon aránylag kevés acélszerkezetes vasúti híd található, de nagyobb fesztávjuk miatt jelentős szerepet játszanak a vasúti forgalomban, ezért mindenképp érdemes ezzel az ipari, de a maga esztétikájában kiemelkedő létesítménnyel foglalkozni. A kutatott periódus meghatározása sem véletlen, mivel az ilyen jellegű hidak legtöbbje a második világháború során, stratégiai szerepe miatt bombatalálatot kapott, így az 1950-es évektől nagy ütemben folytak az acél- és más szerkezetű vasúti hidak helyreállítása. A hidak esztétikai hatása persze alapvetően leírható egy szubjektív élménynek, ugyanakkor a különböző szempontokat figyelembevevő úgynevezett karcsúságvizsgálatok egy objektív mércével is segítik ezt a megközelítést.
Míg a vasúti hidak vizsgálata egy igen speciális terület, úgy annál kézenfekvőbbnek tűnik Kubinszky egyik legismertebb terepe, az állomásépületek világa. Hajnal Zsolt építész mutatta be az ICOMOS-díjjal is kitüntetett Budapest-Újszász-Szolnok (120a vonal) épület-felújítási munkáikat. A megbízás szépsége annak összetettsége volt, hiszen Hajnal Zsolt csapatának korabeli MÁV típusépületeket, valamint az 1960-as éveken épült modernista házakat is meg kellett újítani, de egyben készültek teljesen új építmények: állomásépületek vagy egyszerűbb beállók is egyaránt. Ritoók Pál művészettörténész a magyarországi vasútépítészet elveszett és túlélő, megmentendő és újragondolandó emlékeiről beszélt. Számos példán keresztül érzékeltette a rendszerszintű gondolkodás hiányát és a különböző szereplők munkájának sajnálatos összehangolatlanságát, amelynek eredményeként több értékes épület indokolatlanul esik a fejlesztés áldozatává, noha az érintettek együttes előkészítő munkájával megmenthetőek lennének, valamint ugyanígy más épületeket pedig racionálisabb, más megoldásokkal lehetne kiváltani. A 21. századi vasúti építészet tendenciáiról jelen sorok szerzője tartott előadást az Építészfórumon is bemutatott, kisebb volumenű, a hazai közegben is megvalósítható példákon keresztül.
A vasútépítészettől elkanyarodva Sági Éva egy virtuális sétára invitált az ismert soproni kertvárosba, a Lőverekbe, bemutatva az ott lezajlott építészeti változásokat, a megújuló és teljesen új tervezésű családi házaktól kezdve a középületekig, vagy akár a hosszú évek várakozása után megépült templomig. A különböző szerkezetek és anyagtípusok által meghatározott építészeti lehetőségekre, valamint az anyagok egyfajta párbeszédére több előadás is kitért. Míg Harrach Dániel szerkezetépítő-mérnök a különböző építőanyagok kapcsolódásainak lehetőségeiről beszélt a fa-beton öszvértartós hídszerkezetekről tartott előadásában, későbbiekben már a fáé volt a főszerep. Szabó Péter a vasúti épületeknél használt faszerkezeteket mutatta be, Veöreös András a műemlékek esetében vizsgálta ugyanezt a szerkezeti megoldást. Végezetül Hantos Zoltán, az utóbbi időkben is komoly lendületet vett kilátó építészetre koncentrált. Az előadásokon elhangzott anyagokból a szervezők tanulmánykötet megjelentetését tervezik.
Bán Dávid