1974-ben a művészettörténész Aradi Nóra, a szocialista realizmus mindenható védelmezője Magyarországon, megírta A szocialista képzőművészet jelképei című könyvét, melyben összegyűjtötte a “szocialista művészet” legfontosabb ikonjait és szimbólumait, megvizsgálva a különböző jelentéseket, amelyek hozzájuk kapcsolódhatnak, és felsorolva a helyzeteket, amelyben előfordulhatnak. Az így létrejött kézikönyv nem csak a művészek és a közönség számára bizonyult hasznos segédeszköznek, hanem egyben egyedülálló dokumentuma is a szocialista és kommunista képiségnek, mely mintegy negyed századdal a kommunizmus bukása után egy olyan vizuális segédeszköz szerepét is betöltheti, amely segít lefordítani a múltat az 1989 után született generációk számára.
Ez a kommunista Ikonológia, Cesare Ripa 17. századi úttörő könyvéhez hasonlóan, messze túllép egy egyszerű vizuális szótár keretein, hiszen a szó legszorosabb értelmében őrzi és mutatja meg a korszak világképét. A szocialista művészet jelképei című kiállítás ezt a vizuális szótárat értelmezi kritikailag újra Kelet-és közép-európai kortárs művészek segítségével, miközben szerzőjének szerepét is megvizsgálja a huszadik század második felének magyarországi művészettörténetében.
Helyszín: OSA Archivum / Galeria Centralis (1051 Budapest, Arany János u. 32.)
Időpont: 2017. február 2. - 2017. március 19.
Megnyitó: 2017. február 2. (csütörtök), 18:00
A kiállítást megnyitja Székely Iván (Blinken OSA Archívum) és Mélyi József művészettörténész
Meghívott művészek:
Erik Janecek / APART Collective (SK), Adéla Babanová (CZ), Anna Baumgart (PL), FOKUS GRUPA (CR), Galántai György (HU), Gróf Ferenc (HU), Little Warsaw (HU), Jan Pfeiffer (CZ), RANDOMROUTINES (HU), Katarina ©EVIĆ (HU), Société Réaliste (HU/FR), Szalay Péter (HU)
Kurátor: Székely Katalin
Az Aradi Nóra szerepét bemutató rész kurátora: Mélyi József
Kurátorasszisztens és kutatás : Gál Csaba