A színészet és a művészetpedagógia együttműködésének egy varázslatos kert, Gárdonyi egykori lakhelye körül a Gárdonyi kert ad helyet. Napjainkban a Gárdonyi Emlékmúzeum mellett egy kávézó és építésziroda is működik, mely a telek szélén húzódó -egykor óvodai, majd helyi iskolák pénzügyi központját adó Gamesz- épületet tölti meg élettel.
A hely mesés hangulatát megtartva a kert újraértelmezését tartottam szem előtt, még pedig úgy, hogy egy nyitottabb erdőrészletet építek ki. Több irányból megközelíthető erdőszelet a fő közlekedési irányvonalak felé nyitja meg útjait. A járdahálózat, mely a fák között a telek geometriáját lekövetve fejlődött ki, külön raszterrel reagál a Gárdonyi ház szabályos négyszögletes alaprajzára. A kávézó épülete is az előzőhöz hasonló rasztert kapott, de a terület többi részén a párhuzamosságot elhagyva alakítom ki azokat. A színház épületét képző egység kiemelkedik a földből, ugyanakkor eggyé is válik vele, mivel a kiemelkedő domb az épület zárófödémén zöldtetőbe vált át. Itt ugyanúgy szaladgálhatnak a gyerekek, mint a kert többi részén és nem utolsó sorban kilátás nyílik a városra a fák koronái között.
Északkelet felé a terepviszonyokat úgy alakítom, hogy az épület tömege izolálodni tudjon a lakóházak övezetében, tehát egy külön zöld sávval elválasztva takarást kap a színház épülete. Ez a keskeny zöld sáv, valamint a déli irányból húzódó zöld terület, mintegy tetőre ráforduló felületként jelenik meg, és ezen keresztül juthatunk fel a zöldtetőre. A természet felé nyitó épülettömeg nagyrészt üvegfelületekkel létesít kapcsolatot ott, ahol nem föld takarja az épület falait. A föld alól kibúvó üvegfelületek terjedelmessége miatt az árnyékolás elengedhetetlen, erre szolgál a homlokzat előtt felsorakoztatott, a parametrikus tervezés metodikájával kiosztott fa lamellarendszer.
A homlokzat rajzolatát a zene és fényjáték ihlette. Ahogy a zene hanghulláma váltakozik a megkomponált ritmusoktól, itt a kialakított geometria adja a homlokzati lamellarendszer kiosztásának ritmusát. Nappal kintről befelé érkező napfény, este a bentről kifelé világító fények eközött a lamellák között játszanak az árnyékvetéssel. A függönyfal homlokzati rendszer fa fogadószerkezettel a belső tér felé is átadja a kültér felé mutatott képét. A különbséget az adja, hogy a lamellarendszer lapjainak szelvénye y tengelyre folyamatosan csökkenő keresztmetszetet vesz fel, így az északra néző felületek nyitottak (keskenyebb lapoknak köszönhetően) és a déli irány felől érkező napsugárzás élénk fényét a szélesebb lamella lapok fogják fel.
A lapok folyamatos keresztmetszeti változásán felül a kiosztásuk is egyre sűrűsödik. Az épület geometriájából leképzett fa oszlopok kiosztása a bejáratnál vált át a kültéri kőburkolatba, mely közeli építőanyagból - hangácstetői zeolitos riolittufából - készül. A kőburkolat homogenitása kapott szerepet a járda, a kerti utak burkolatválasztásában ezért ugyanúgy riolittufa kőburkolatot használok. Ennek az anyagnak könnyű a faragása, csiszolása, megmunkálása és a kertépítők egyik kedvelt anyaga. Kültéri anyagokat tovább elemezve a lamellák anyaga BSH szárított fából készült több rétegű gerenda, amely hosszanti irányban is toldva van. A lamellákat max. 12% nedvességtartalommal használják fel, ezért mellőzhető a vegyszeres favédelem, és a repedésképződés szinte kizárt.
A ragasztás ökológiailag is környezetbarát és időjárásálló melamin gyantával történik (áttetsző enyvfúga). A réteg-ragasztott tartó felülete mérettartóra gyalult fózolt, valamint a felületkezelés a gyalulást követően kivitelezhető. A felületkezelésnél, vizes hígítású, áttetsző, akrilát alapú műgyantákat tartalmazó lakkot használok, mely kellő védelmet nyújt a természeti hatások ellen, valamint kiemeli a fa felületén végigfutó rajzolatot mely egyedivé teszi ezt a csodálatos anyagot. A beltér felé haladva akusztikai szempontból (próbaterem, előadói tér) a 30 cm-es vasbeton tartófalak falvastagsága elegendőek hanggátlásra, de a belső oldalakra hangszigetelő burkolat kerül fel a falakra. A padlóburkolatok közül a galéria szinten lévő előadói tér burkolata tér el a (csokoládébarna) műgyanta burkolattól, ahol parafa burkolatot használok. Gyerekek földön ülhetnek,játszhatnak, ezért választottam ezt rugalmas, kényelmesebb, antiallergén padlóburkolatot.
Fő tartószerkezet a színházterem vasbeton fala, ami egy belső magot képez, külön födémszerkezettel. Északkeleti irányból földmegtámasztásra jet-grounting technológiával kialakított támfalat terveztem, majd az épület lemezalapozása és fő tartófalai ezután kivitelezhetőek. A zárófödémre telepített zöldtető gyep és évelők fogadására képes, mert az ültetőközeg méretét úgy választottam, hogy túlságosan ne terhelje a szerkezetemet, de intenzív zöldtető legyen.
Homlokzati függönyfal rendszerem háttérszerkezete fa anyagú, ezzel is barátságosabbá téve a belső tereket. Az épület belső tereinél a szabadság, laza kapcsolat adta az alapját a kialakult közlekedő rendszernek. Három tömb körüljárhatóságával formáltam ki a közlekedőket és a szaladgálókat, ahol a gyerekek temérdek mennyiségű energiájukat levezethetik az előadások szüneteiben. Megkaptam ezzel azokat a falfelületeket is, melyek kiállításokkal gazdagíthatóak és a mosható falfestéknek köszönhetően a gyerekek is alkothatnak rajta. A hosszú folyosószakaszt kihasználva az öltözőszekrények sora az északi falon kap helyet, ahova a gyerekek saját táskáikat, kabátjaikat pakolhatják be.
A fő magot a 80 fős színház tér adja, ahol a forgószínpadon kívül a szabadon berendezhető nézőtéri rész van. Ezen a részen az ülőalkalmatosságokat olyan formán rendezik be, ami az előadáshoz illik: lehet ez székek sorozata, hátsó két sor dobogóra állítva, de lehetnek zsámolyok is párnákkal, de akár a földön is ülhetnek szőnyegeken. Ez a színháztér a legmodernebb hang- és fénytechnikáknak köszönhetően, mint egy továbbgondolt és továbbfejlesztett szobaszínházként (egy osztálytermet használnak a színészek), de inkább stúdiószínházként működne.
Két fő tömb közül a kisebbikben mosdóhelyiségek szolgálják ki a gyerekeket és felnőtteket egyaránt, hiszen az óvodás korosztálynak gyermekmosdóra van szüksége, viszont a fiatalok már külön felnőtt mosdókat kapnak. A másik tömbön belül a büfé, próbaterem és a művészbejáró kap helyet. Díszletek érkezésekor a kert északi gazdasági bejáratát igénybevéve a kültéri gyülekező helyre érkezhet a szállítmány (díszletek), majd a tehergépkocsiról a főbejárat melleti gazdasági bejáraton keresztül a teherliften viszik le az alagsori díszlettárba a kellékeket.
Az alagsor és a földszint közötti kapcsolat a színház tér süllyeszthető forgószínpada valamint a déli fő tömbön belüli közlekedő rendszereken keresztül lehet megközelíteni az alagsort. A két lift közül egy a közönség számára is nyitott, viszont alagsorig csak a dolgozók használhatják, a belső lift az csak az itt dolgozók részére van. Az alagsorban helykihasználás szempontjából a színészek minden apró helyet is megkapnak, hiszen a kellékek, kiegészítők, jelmeztár részeként és még sokféleképpen belakhatják azokat a helyeket. A színészöltözők a színpadtéri maghoz vannak a legközelebb, ahogy elkészülnek az emelhető színpadra állnak amin díszlet is készen áll majd felemelkednek a földszinti térbe és ezután elkezdődhet az előadás.
Az épület gépészeti működését tekintve a légkezelő berendezéseknek, hőszivattyú rendszernek az alagsori gépészeti helyiségben adok helyet, de a villamoshelyiség külön részt kap. Nagy helyigényre való tekintettel díszlettárként funkcionál a nézőtér alatti rész is, valamint a teherliftből közvetlen a díszlettárba érkezhetünk. A színházban dolgozók az emeleti irodában dolgozhatnak, és nagy üvegfelületének köszönhetően közvetlen kapcsolata van az előtérrel, ugyanakkor a színháztérben lévő hangtechnikai és fénytechnikai berendezésekhez ezen keresztül lehet eljutni.
A galéria fő eleme az alkotói és előadói tér, ahol kisebb csoportfoglalkozásokat tarthatnak és a színház - valamint a művészetpedagógiai gyakorlatokat végezhetik. Külön puhább padlóburkolatot kap meg ez a tér, hogy akár földön ülve, cipő nélkül, felszabadultan tudják használni a teret. A gyermekszínház adta lehetőségek elősegítik a gyerekek fejlődését, emellett a felnövekvő generációk vizuális és művészeti alapokat tanulhatnak játszva a színes falak, de inkább a fák között.
Jobbágy Ágnes