A cél
Oktatóknak és hallgatóknak egyaránt izgalmas kísérlet volt megtapasztalni, hogyan lehetséges különböző országok szakembereivel együttműködni olyan településfejlesztési koncepciókon, amely mindenki számára kiemelten hasznos lehet. 169 ezer eurót nyert el a Pécsi Tudományegyetem vezetésével alakult konzorcium az Interreg V-A Magyarország-Horvátország Együttműködési Program 2014-2020 első pályázati felhívásán. A 16 hónapos Interreg ISD-UNI projekt során a két oktatási képzőcentrum és a Baranya Megyei Önkormányzat közös programsorozata keretében született meg a későbbi képzéshez elengedhetetlen Oktatási tananyag (Academic Study) és Oktatási segédanyag (Curriculum). Az Oktatási tananyag a téma hat tematikus területét vette részletes elemzés alá: Módszertan és bevált gyakorlatok bemutatása, Településfejlesztés, Épített környezet, Közlekedés, Zöldfelületek és Fenntarthatóság; az Oktatási segédanyag pedig egy képzési tematika, amely tíz fejezetben mutatja be az oktatási programot.
A résztvevők
A Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán, mint a Dél-Dunántúli régió legjelentősebb oktatási centrumában a komplex megközelítésű gondolkodásnak régi hagyománya van. 2004 óta valós helyszínek valós problémái kerülnek előtérbe és alapozzák meg interdiszciplináris képzést adó tárgyak tanagyagát (Épülettervezés, Urbanisztika, Közlekedéstervezés, Tér- és Tájtervezés, Szociológia, Közgazdaságtan), amelyek egy oktatási tananyagban való összefoglalása előremutató és hasznos ismeretanyag lehet oktatóknak, hallgatóknak, gyakorló szakembereknek, illetve megyei és települési önkormányzatoknak egyaránt.
A Baranya megyei önkormányzat is fontos szereplője volt az együttműködésnek, hiszen ők koordinálják a megyei szintű területfejlesztési és területrendezési terveket, emellett az egyes európai uniós alapokból származó támogatások projektmenedzsment tevékenységének ellátása révén jelentős hatást gyakorolnak a települések fejlesztésére Baranya megyében.
A több, mint 17 évvel ezelőtt alapított Északi Egyetem Horvátország legfiatalabb állami egyeteme, amely jelenleg két hallgatói központtal, Kaproncán és Varasdon működik. A felsőoktatási intézet portfoliójához jól illeszkedett az Északi Egyetem Építőmérnöki Tanszékének bevonásával létrejött szakmai program, amely nagyban hozzájárulhat a régió városfejlesztési programjaihoz.
És a képzés
A téma kutatása és elméleti bemutatása mellett a szerzett ismeretek gyakorlati alkalmazásán volt a hangsúly: a képzésen résztvevő hallgatók egy-egy horvát település (Varasd, Perlak és Ludbreg), valamint Harkány, Siklós és Villány integrált településfejlesztési koncepciójával foglalkoztak. A települések részletes megismerése után (helyszíni és tantermi vizsgálatok) a települések egyes. lehatárolt részére (akcióterületek) készíttetek fejlesztési javaslatokat.
A program ezt követően léptéket váltva épületek, valamint külső közösségi terek fejlesztések programalkotásával folytatódott, konkrét beavatkozások megfogalmazásán keresztül. Az integrált szemlélet kutatása mellett fontos cél volt a Z generáció látásmódjának feltérképezése településeink fejlesztése kapcsán. Bár a hallgatók kaptak támpontokat arra vonatkozóan, hogy melyek az önkormányzatok jelenlegi elképzelései, az oktatók igyekeztek arra sarkallni őket, hogy minél szabadabban gondolkozzanak, a tervekben a saját vízióik jelenjenek meg egy élhető, jól működő városról.
A projekt oktatói / szervezői:
A projekt az Európai Unió és Magyarország Kormányának támogatásával valósult meg.