Agglomerációs kór-kép
A Budapest környéki falvak a főváros alvó-kerületeivé avanzsálódása inkább devalválódás. Az újonnan parcellázott részek az önkormányzatok pillanatnyi pénzzavarát ugyan megoldják, hosszú távon viszont hatalmas terhet jelentenek a települések számára. Az első számú közellenség a brutálisan megnövekvő forgalom - az ennek (és a fokozott építési forgalomnak) kapcsán tönkremenő úthálózat rendezésére eddig nemhogy megoldás nem született, de teljesen reménytelen is. Még hogyha pénz volna is, és elkerülő utak létesülnének, a legtöbb település vonzereje: az erdők közelsége, a csend és a jó levegő válna semmivé. De az önkormányzatok nem képesek a megnövekedett lakosság igényeinek megfelelő infrastrukturális beruházásokat finanszírozni.
A fentiek után már szinte nyafogásnak tűnik, de mint építészt a legjobban érdeklő kérdés a települések képének változása. Az eredeti épületek tömege (tömegformája) a helyi, jellemzően földművelésből élő lakosság lehetőségeihez mért, takarékos kialakítású, kis méretű és nem utolsó sorban egységes megjelenésű. Ehhez képest manapság nem a lehetőségek, hanem a vélt igények határozzák meg az épületek méretét, formáját, anyaghasználatát. A fogyasztói társadalom szülte rémkép az, amit az újonnan parcellázott területeken láthatunk. Egymásnak feszül a magát organikusként definiáló vonal, a minimál dobozépítészet, a mediterrán, a bauhaus-os és a háttérből mindet kikacagó tüzép-barokk, hogy csak a legjelentősebb áramlatokat említsük.
Ez a lehangoló összkép azért tudott létrejönni, mert a társadalmat átható paranoia begyűrűzött a megbízók és építészek viszonyrendszerébe is. Kizárólag sztereotípiákban képesek kommunikálni egymással. Ennek nem is a megbízók a fő okai, hanem az építészek. Ha hinni tud magában és munkájában a tervező, akkor nem a biztos - sztereotip - megoldást választja, hanem az ugyan rögösebb, időigényesebb, keresgélő, kísérletező utat. Hinnie kell persze a megbízónak is, hogy jó lesz az eredmény - anélkül, hogy a szerződéskötéskor tudná a stílust. A stílusra való koncentrálás oltárán az annál jóval fontosabb térszervezés, az arányrendszerek, a környezetkapcsolat, az épületszerkezeti és részletképzési megoldások szoktak megsemmisülni.
Válasz
Jelen épület tervezése nem azzal az igénnyel indult, hogy a településszerkezeti és az általános építészeti érték problémákat egytől egyig orvosolja. Nem a világmegváltás igényével lép fel, de határozott állásfoglalás a fent leírt anomáliákkal szemben. Abból indult ki, hogy valamiképpen reflektáljon a hagyományos faluszerkezetre és épületformára, például oldalhatáros telepítésével, formailag semlegesnek, vagy inkább alulhatározottnak nevezhető megfogalmazásával. Ez a formai alulhatározottság a fennálló építészeti ál-stílusok sem környezetükkel, sem önmagukkal nem konzekvens, sztereotíp határozottságával, vagy akár az országot jobb és baloldalra soroló politikai állásfoglalás határozottságával áll szemben.
A ház színhasználata is egyfajta visszahúzódásra utal, semmiképp nem az országot elárasztó harsányság jellemzi. Anyaghasználata puritán, nem pazarló, inkább egy-két, az egész házon megjelenő részlet - mint az ablakok körüli, masszív, horganyzott vakolatkávák - jelzi építészeti igényességét. A telek formáját, a meglévő növényzetet is figyelembe vevő beépítésnek köszönhetően különböző szögtörések tagolják a házat, amelyek szintén a formai alulhatározottság filozófiáját támasztják alá.
A belső térkapcsolatok igyekeznek az atomizált világ tendenciájával szembemenni, a ház egészéhez arányítottan jó méretű, differenciált közösségi, nappali teret hozva létre. A nappalit és a fölötte lévő kis galériát átfogó vertikális áthatás - amely egyúttal az északi homlokzatra is kivetül - hat méter magas fix, és teljes szélességű üvegezéssel nyílik a hátsó udvar felé. Ez a térkapcsolatok fő rendezőeleme - festői kilátás tárul fel innen a Nagy-Kevély csúcsra. A hegylábat a kert végében időszakosan csörgedező patak meredek partfalú medre választja el a háztól. A romantikus alaphelyzetet a ház, és a belső nem formai romantikázással, hanem csöndesebb, inkább funkcionális-romantikával gondolja tovább, például a nappali és étkező közötti térben álló körbejárható kandalló esetében. Ebből a térből indul a lépcső az emeletre, ez a tér nyílik meg a délkeleti oldalon lévő fedett, meglévő dús növényzettel körbevett teraszra.
A belsőépítészeti anyagválasztások, fal és padlóburkolatok tervei, színek, bútorozás, világítástervezés Gebler Krisztina munkája. A belsőépítészet műfajából adódóan nagyobb játékteret enged, így játékosabb tud lenni. Az említett romantikus alapszituációra, a belsőépítészet az építészetnél gazdagabb megengedett kelléktárából az iróniával felel: a nagy virágmintás tapéta a hat méteres belmagasságú galériatérben, a színes csempeburkolatok, a függesztett, barokkos aranyszínű karos lámpa a formailag nem túlhatározott térben bátran disszonáns, erősítve annak lényegét, telitalálat.
ifj. Benczúr László
Családi ház, Pilisborosjenő
vezető tervező: ifj. Benczúr László
építész munkatársak: Batári Attila
belsőépítészet: ifj. Benczúr László
belsőépítész tervezőtárs: Gebler Krisztina
tartószerkezet: Mátó István
generáltervező cég: Benczúr-Weichinger Architecture & Interior Design
tervezés éve: 2005
fotó: Bujnovszky Tamás