Hangos zene, por, embertömeg - ezek az előképek jutnak eszünkbe, amikor meghalljuk a fesztivál szót, és ez az asszociáció még erősebb lesz, amikor a Sziget neve is társul hozzá. Arra azonban kevesen gondolunk, hogy az építészet - mégha ideiglenes is - jelen van egy fesztiválon: színpadkép, különféle építmények, installációk, dekorációs elemek. A Sziget Fesztivál szervezői minden évben pályázatot írnak ki [Art of Freedom], hogy a területet a zenei és a közösségi programokon túl, design és építészeti elemekkel is megtöltsék. Ezzel nem titkolt céljuk, hogy a magyar és külföldi tárgyalkotó művészeket támogassák, akik így teret kapnak munkáik bemutatására. Ezzel a látogatók is jól járnak, hiszen a látványos installációk izgalmas térélményt vagy keretet adnak ahhoz, hogy kilépjenek a komfortzónájukból.
A megszokás, a komfort elhagyása egy fesztiválon építő építész számára is igaz, hiszen nem abban az ütemben és azok a normák mentén alkot, amiket már jól ismer. Milyen új élményekkel és gyakorlatokkal lehet gazdagodni egy ideiglenes installáció megtervezése és építése közben? Hogy látják mindezt az építészek? Az 5x5 Építész Kaláka, akik a látogatóknak árnyékot és nyugalmat adó bálnát képzeltek el a Szigetre, különleges élményként élték meg az építést, ami pl. azzal járt, hogy hajnal kettőkor az autó lámpafényében fűrészelték az óriási fabálnát.
Az építész szakma tele van kötöttségekkel, szabályokkal és nagyon hosszú nagyon sok szereplős folyamatokkal. Ezzel szemben fesztiválon építeni egy nagyon gyors és nagyon közvetlen feladat. Itt pár nap alatt látványos és érdekes, nem utolsósorban hasznos térbeli szerkezetek hozhatók létre. S noha egy ilyen installáció viszonylag rövid életű, de egy ennyire intenzív fesztivál során az építészeti üzenete sokkal több helyre eljut.
"Ebben a pár napban az alkotók és építők közösen gondolkodva és dolgozva magukénak érzik a kihívást, és ez a közös cél motiválja a csapatot, hogy erejükön felül, extrém körülmények között is valami olyant készítsenek, ami esztétikailag, építészetileg és funkcionálisan is gazdagítja a fesztivált. A Szigeten több különböző építmény és installáció is épül párhuzamosan, ezekbe a folyamatokba belelátni, és adott esetben a csapatok egymást segítik, hogy a végeredmény működjön. Az idei az első fesztiválos nagyobb léptékű építésünk, és ez alapján úgy gondoljuk, hogy érdemes az építészeknek kilépniük a komfortzónájukból, hiszen egy ilyen "kísérlet" rengeteg új látásmódot ad, ami a praxisba beilleszthető." - mesélik az építészek.
"Már a pályázati terv elkészítésekor is elsődleges szempont volt, hogy valamilyen funkcionális és építészeti választ adjunk egy fesztiválon kialakuló város szükségleteire. Szerkezettervezésekor tudtuk, hogy kevés időnk lesz az építésre, viszont sok embert tudunk majd bevonni a folyamatba. Ez már előrevetítette, hogy egyszerű, előregyártott modulokat használjunk és több munkafázisra osszuk az építést, így pár nap alatt megvalósítható insallációt terveztünk. Építészként rengeteg tapasztalatot, az együtt gondolkodás, az együtt építés élményét adta nekünk ez a munka, mely során megtanultuk azt is, hogyan reagáljunk gyorsan és jól a különféle organizációs és összeszerelési problémákra. Ezeket a tapasztalatokat a jövőben, akár már koncepció terv szinten is, tudjuk alkalmazni."
Az ország legnagyobb fesztiváljából még két nap hátra van, így ha valaki a zenei programokon túl az ideiglenes építészet "művészetére" is kiváncsi, annak a Hello Wood által készített "épületeken" túl az Art of Freedom pályázat keretein belül megvalósuló alkotásokat is ajánljuk.
Fürdős Zsanett
tervezők: Balla Gábor, Fülöp Tamás Gergely, Oravecz Péter, Pauer Dániel
építési koordinátor: Ellmann Richárd
alkotótársak: Kiss Tamás, Kovács Lili, Oláh Krisztián, Szántó András, Szász Tamás, Szilvási Csaba, Tanács Éva, Varga Zoltán, Zsiros Tamás
fotó: Szilvási Csaba