Talán nem túlzás azt állítani, hogy Pest egyik legkellemesebb környéke a XIII. kerület déli vége, a kávézókkal, éttermekkel és különböző bio-helyekkel teli Pozsonyi úttal, a zölddel sűrűn telepített Szent István parkkal, ahol talán még a kutyák is illedelmesebbek lennének.
Angyalföld környezetfejlesztési stratégiája integrált szemlélettel, hosszú távon, és a közösség bevonásával számol – hazánkban szokatlan módon, de nagyon is úgy tűnik, követendő példaként. A stratégia kialakításánál és végrehajtásánál szempont volt, hogy a menedzsment a 4 éves politikai ciklusokon átívelő kontinuitást biztosítson a projekteknek. A Közműszolgáltató Zrt. alatt integrálva dolgoznak a kerület alakításáért és fenntartásáért felelős egyes divíziók. Elengedhetetlen, hogy a közterületi részleg együttműködjön a kulturális és sportprogramokat szervezőkkel, hiszen ugyanazt a területet használják. Ráadásul hasznos tapasztalatokkal szolgálhat akár a közúti részleggel való kapcsolódás is – valójában mindannyiuk munkája összefügg, metszi egymást pontokon. Az együttműködés nem csak intézményen belül fontos, hanem az itt élőkkel való kapcsolattartásban is. Az önkormányzat folyamatosan monitorozza munkájának eredményeit, párbeszédre invitálja, és bevonja a helyi lakóközösségeket.
Ennek köszönhetően Angyalföld egyre zöldebb, egyre kellemesebb hellyé tudott válni, amit a lakók visszajelzései is megerősítenek. Míg 2008-ban 100-ból 74, addig 2014-re már 83 ponttal értékelték a helyiek, hogy mennyire szeretnek a kerületben élni – a köztisztaság, az utak és járdák állapota, a játszóterek és a közparkok tekintetében is elégedettebbek lettek a lakosok. Ez olyan fejlesztéseknek köszönhető, mint például a Ruttkai Éva park kialakítása; az Országbíró, Kárpát utcai és Vizafogó lakótelep komplex köztéri megújítása nívós utcai berendezésekkel, zöldfelületekkel és megújult rekreációs funkciókkal. 2185 új fa telepítése (2010-2013); illetve általánosságban az új sportterek, játszóterek, szökőkutak, kutyaillemhelyek és minél több zöldfelület kialakítása.
A hosszú távú siker titka azonban nem csak az egyszeri fejlesztésekben, hanem a hosszú távú szemléletformálásban rejlik. Az önkormányzat a helyiek tulajdonosi szemléletét interakciók révén igyekszik megteremteni – tudatosan és intenzíven használják a web és a közösségi média adta lehetőségeket, ahol szívesen veszik a visszajelzéseket. A kerületben tájékoztató táblákat helyeztek el, amelyek hátuljára az arra járók feljegyezhetik meglátásaikat. 100 millió Ft feletti beruházások esetében közvélemény-kutatást végeznek, és támogatják a közösségi tervezést.
Lakossági pályázatok révén igyekeznek partnerré tenni a kerület polgárait, ami a kerület fenntartásának és alakításának viszonylag olcsó, és sok járulékos haszonnal járó módja is. Ilyen pályázatok keretében például felhatalmazták a lakókat, hogy a lakótelep melletti zöld területeket gondozásukba vegyék. Ennek hatására a lakók több időt töltenek a szabad levegőn, ami javítja egészségüket, nagyobb eséllyel keverednek interakcióba szomszédaikkal, tehát közösségépítő hatása is van, illetve felelősséget kezdenek érezni az általuk gondozott terület iránt, így annak megóvására is nagyobb figyelmet fordítanak.
Gábor Péterék munkájának sikere, hogy a helyieket is érdekeltté tudják tenni környezetük tervezésében és fenntartásában, hogy a közterület ne senkié, vagy az önkormányzaté, hanem mindenkié legyen. A kerületben folyó legfrissebb környezetgazdálkodási eredményekről és fejleményekről a http://www.angyalzold.hu/ oldal nyújt bővebb tájékoztatást.
Varga Csilla