Az Atipikus Építészpályák első részében Mészáros Zsuzskával, az Arkki Magyarország alapító tagjával beszélgetett Monti Elvira. Az építészeten alapuló készségfejlesztő és kreativitást oktató iskolát 1993-ban alapították Finnországban. A magyarországi program április végén lett egy éves, amit az Arkki Hungary szellemiségéről és céljairól készített interjúval ünneplünk. Mikó Zsuzsanna Eszterrel Bakonyi Gyöngyi beszélgetett.
Az Arkki program célja, hogy a benne részt vevő gyermekek az építészeten alapuló gyakorlatokkal gondolkodó, a körülöttük lévő világért felelős, komplex problémákat innovatívan megválaszoló felnőttekké váljanak. A világ több mint 20 országában jelen lévő Arkki ma már Magyarországon is elérhető, az Arkki Hungary egyik alapítójával, Mikó Zsuzsanna Eszter építésszel beszélgettünk a magyar honosításról és céljaikról.
Kik és milyen céllal alapították az Arkki Hungaryt?
Régi álmom volt, hogy az Arkki Magyarországon is létrejöjjön, és magyar gyerekek is kapjanak ízelítőt a programból. Az egyetem óta követem az Arkki munkásságát, a projektjeit. Először a honlapjukon, majd a közösségi média felületein vált egyre inkább láthatóvá, hogy hogyan zajlik az oktatás, milyen gyakorlatokat végeznek a gyerekek az órákon. Az Arkkit 30 évvel ezelőtt hozta létre Pihla Meskanen finn hölgy, édesanyjával, valamint egyetemista barátnőjével közösen. [Pihla Meskanennel 2011 októberében jelent meg interjú az Építészfórumon – a Szerk.] Először délutáni kiscsoportos oktatásként indult a program, teljesen önkéntes alapon, majd ebből nőtte ki magát egy olyan vállalkozássá, amelyben külföldi országok is átvehetik a licencet. 1993 óta több mint 20 országban, több mint 20 000 gyermek vett részt az Arkki kurzusokon. A finn Oktatási és Kulturális Minisztérium által elismert Arkki módszertan egyike a Finn Nemzeti Oktatási Ügynökség által támogatott programoknak, melynek célja a finn oktatási módszerek közvetítése a világban. Férjemmel, Lipcsei Gáborral és Mészáros Zsuzska kolléganőnkkel vágtunk bele együtt hárman, hogy itthon is megpróbáljuk elkezdeni az oktatást. Megkerestük a finn partnereket, akikkel rögtön jó kapcsolat alakult ki. A fantasztikus tananyag megerősített bennünket abban, hogy ezt Magyarországon is meg kell honosítani, mert ha saját módszert akarnánk kifejleszteni, az nagyon sok időbe telne, és nem lenne ilyen jól felépített.
Ez egy teljesen más szellemiségű oktatási rendszer, mint amit Magyarországon megszoktunk, mi jellemzi a programot?
Oktatási szempontból az jellemzi, hogy az oktató soha nem előadást tart, hanem pusztán kérdésfeltevéssel próbálja a gyerekeket rávezetni a feladat megoldására. Minden egyes projektnek van egy tananyaga, amit szeretnénk, hogy a gyerekek elsajátítsanak, például a fény-árnyék összefüggései, a háromszög alapú térrácsok, a tér és szín összefüggései, az ókori épületek elemeinek az arányai, a szimmetria, az építőelemek, a téglakötés vagy a városi összefüggések. A feladat során úgy vannak kialakítva a kérdések, hogy a gyerekek maguk jöjjenek rá azokra az összefüggésekre, melyek az adott projekt tananyagát képezik.
Ez egy abszolút kreatív szemléletmód és készségfejlesztés…
Az a lényege, hogy a gyermek merjen kérdéseket feltenni, ki merjen dolgokat próbálni, és ne elégedjen meg azokkal a válaszokkal, amik éppen rendelkezésre állnak. A cél a gondolkodásra és a kockázatvállalásra való tanítás, hogy következtetéseket vonjanak le abból, amit megtapasztaltak és hogy egy olyan világba induljanak el, amely aztán továbbvezet…
Az Arkki célja messze túlmutat az építészeten, miért alapul mégis az építészeten?
Tudományos alapokra helyezve, a S.T.E.A.M. oktatási módszerét módosították kicsit, ahol a mozaikszót képező Science, Technology, Engineering, Arts és Mathematics közül az Art-ot kicserélték Architecture, azaz Építészetre, mert az építészet olyan tudományág, amellyel a másik négy összetevő sokkal jobban megfogható a valóságalapú tanulással, mint a művészetekkel. Sokan azért mennek építésznek, és ezt magamról is elmondhatom, mert az építészet olyan tudományág, amelyben a világ sok aspektusa össze van gyűjtve, nemcsak mérnöki, hanem kulturális viszonylatban is. Ezt jól felismerte az Arkki; az építészet mindenkit érdekel, mindenkinek köze van hozzá. Azokban a terekben élünk, amiket létrehozunk és ezen akár változtatni is lehet, ha tudatosan végezzük.
A program szellemisége itt kapcsolódhat a Well minősítéshez is, hiszen meghatározó hogyan építenek fel egy belső teret, hogyan hat a tér a benne lévők mentális és fizikai egészségére.
Sok belső teres projektje van az Arkkinak már az egészen kicsi gyerekeknek is; a színnek, a fénynek, a fény-árnyéknak az összefüggéseit tanítjuk játékos módon. A kisebb korosztályban kifejezetten nem az a cél, hogy a gyerekek építészek legyenek, hanem hogy az építészeten keresztül megtanuljanak kreatívak lenni, gondolkodni, kritikusak lenni a környezetükkel kapcsolatban. Tudják, hogy mit szeretnének, hogyan lehetne valamit jobbá tenni, és ez egészen a mikrokörnyezetüktől a tágabb városi környezetig segítség lehet a számukra, amikor felnőnek.
Az oktatók építészek?
Igen, az oktatók építészek, ez követelmény az Arkki részéről. Most mindenki végzett építész nálunk, és valamilyen formában tevékenykedik az építőiparban vagy a vizuális oktatásban. Nagyon hasznos, ha az oktató járatos azokban a témákban, amikről beszél, hiszen abból a felhalmozott tudásból tud meríteni, amit az egyetemen vagy a szakmájában elsajátított, akkor is ha nem ugyanolyan mélységben kell tanítania.
Kik jelentkezhetnek, hány éves kortól hány éves korig?
Jelenleg ebben a félévben 6-tól 8 éveseknek, illetve 9-től 11 éveseknek indítottunk kurzusokat. Ez két különböző korosztály, különböző tananyaggal. Következő félévtől bővíteni fogjuk a kört, van egy óvodás program 4 éves kortól, itt a szülővel együtt készíti a gyermek a projektjeit, és a foglalkozásvezető tanácsokat ad, kérdez a gyerekektől, illetve egy nagyobb korosztályt is kezdünk 12-től 14-15 éves korig. Itt már nagyon jellemző, hogy valaki szakmai érdeklődéssel jön el, olyan komoly építészeti problémákat is érintünk, amelyek akár az egyetemen is izgalmas projektek lennének.
Hány modulból áll a program?
A teljes Arkki tanterv 30 egymásra épülő modult tartalmaz, 300 folyamatos fejlődést biztosító projekttel, amelyek lehetővé teszik a gyermekek és fiatalok számára, hogy összesen 1500 órán keresztül alkossanak és fejlesszék kreativitásukat.
Finnországban egészen 19 éves korig folyik Arkki oktatás. Minél kisebb korosztályt érint, annál többen járnak, a gyerekeknek korral differenciálódik az érdeklődése, 14 éves korosztály felett már a szakmai, építészeti irányultság a jellemző.
Mennyi időt vesz igénybe, heti hány foglalkozást jelent?
Egy kurzus heti egy foglalkozást jelent és a foglalkozások másfél órások. Ez pont jó is a gyerekeknek, hogy ismétlődő műhelymunka legyen, amit várnak és hétről hétre újra tudják folytatni.
Április végén egy éves lett az Arkki Magyarországon. Hogy értékeled az eltelt időszakot és milyen tervekkel néztek a jövőbe?
Minden kezdeti várakozásunkat felülmúlta, hogy a második félévben Budapesten már 160 gyerek vett részt a délutáni foglalkozásokon, öt helyszínen és hét foglalkozásvezetővel. Négy nagy nyári táborunk is lesz urbanisztikai, illetve formatervezési tematikával, valamint a Walter Rózsi Villával együttműködésben két héten keresztül az Arkki leghíresebb táborát, a Kunyhóépítő Tábort is kipróbálhatják a gyerekek.
A következő tanévben szeretnénk, hogy Magyarország nagyobb vidéki városaiban is elérhető legyen az Arkki, és ehhez keresünk is partnereket. Júniusra készül el a saját műhelyünk kiépítése a Damjanich utcában, így lehetőségünk nyílik majd osztályokat is vendégül látni. Ezen kívül szeretnénk egy támogató programot: „Hívj meg egy osztályt egy Arkki foglalkozásra!" címmel, hogy akár építőipari, akár más cégek, magánszemélyek adományaiból olyan osztályokat is vendégül láthassunk, ahol a családok nem tudják kifizetni a foglalkozást.
Sok sikert kívánok ehhez a szuper kezdeményezéshez, reméljük, hogy minél több gyermek be tud kapcsolódni az Arkki programba és nagyon kreatívan gondolkodó, nyitott szemléletmódú felnőttekké válnak.
Az interjút Bakonyi Gyöngyi és az Europa Design készítette.
Szerk.: Borenich Levente