Épülettervek/Hallgatói terv

Az EASA008 nemzetközi pályázatának eredménye — magyar pályamű a nyertesek között

2008.09.10. 11:26

Az EASA008 'Zöld szoba' nemzetközi tervpályázatának 2. helyezettje két magyar építészhallgató, Bartha András Márk és Komlósi Bence lett.
Bemutatjuk a díjazott pályaművet.

Az EASA008 'Zöld szoba' című könnyűszerkezetes iskolaépület megtervezésére kiírt nemzetközi hallgatói tervpályázatának 2. helyezettje két magyar építészhallgató, Bartha András Márk és Komlósi Bence lett. A zsűri a több mint 50, többségében igen jó színvonalú pályamű közül választotta ki a díjazottakat.

fődíj
Gustav Backström és Anders Malmberg (Svédország)

'A legpraktikusabb pályamű díja'
Bartha András Márk és Komlósi Bence (Magyarország)

'A legötletesebb pályamű díja'
Jennifer Ramirez (USA)

A zsűri külön dicséretben részesítette:
Linus Godet és Nikolaj Friis (Svájc), ill.
Jorge Ldea (Venezuela) pályaművét

További információk és a díjazott pályaművek a honlapon.


EASA008_ireland_green_room_6304

 

Az idei EASA-t (európai építész diákok találkozóját) Írországban rendezték meg, fő témája az adaptáció volt. Majdnem minden évben a találkozóhoz kapcsolódóan kiírnak egy pályázatot is – más-más témával –, amelynek győztes pályaművét a kéthetes rendezvény alkalmával 15–20 résztvevő építheti meg.


Az idei feladat egy pavilon tervezése volt, amely képes befogadni minimum 5 (8–12 éves) tanulót és egy tanárt. Ebben a tanteremben tanulhatná meg a jövő generációja, hogy miről is szól a környezettudatos építészet. Írországban az ilyen pavilonokból (konténerekből) egyébként sincs hiány, mivel a hirtelen lezajlott nagy népességnövekedés miatt rengeteg iskolának ez volt az egyetlen lehetősége a bővítésre. A pavilon mérete maximum 10 x 2,4 x 2,8 méter lehetett és viszonylag könnyű kellett legyen, biztosítva ezzel a szállíthatóságot az egyes iskolák között.

A tervezés során 3 fő témát találtunk, amire mindenképp szerettünk volna választ, megoldást adni.

Egyrészt a környezettudatos építészet kortárs irányait, gondolatait próbáltuk vizsgálni:

 


Energia felhasználás:

  • megújuló energiák használata (nap, víz, szél, a helyi adottságoknak megfelelően),
  • passzívház: minimális energiavesztés és -felhasználás.

Anyaghasználat:

  • környezetbarát, kis energiafelhasználással előállítható anyagok,
  • újrahasznosított anyagok.

Ház – környezet viszonya:

  • a helyi adottságok minél jobb kihasználása, azokhoz való alkalmazkodás,
  • a lehető legkisebb „lábnyom”, a környezetbe való minél kisebb beavatkozás.

Másrészt, a „konténer” folyamatos helyváltoztatásából adódó lehetőségeket, problémákat akartuk felkutatatni. Itt máris szembesültünk a környezettudatos építészetre jellemző helyi adottságokhoz való alkalmazkodás problémájával.Ennek a zöld szobának úgy kell létrejönnie, hogy folyamatosan tudjon alkalmazkodni az újabb és újabb feltételekhez (tájolás, szélirány, csapadékmennyiség stb.).

Harmadrészt azt is nagyon fontosnak találtuk – sőt talán a legfontosabbnak –, hogy a benne tanuló gyerekek érdeklődését is lekösse, ne száraz, bemagolandó tananyagot kapjanak.

Ezekből a vizsgálati anyagokból arra jutottunk (ami sok esetben átfedi egymást, illetve hat a többi tényezőre), hogy egy olyan, könnyen értelmezhető tömegű, interaktív konténert szeretnénk létrehozni, amely könnyen igazodik az egyes helyek adottságaihoz és gyakorlatiasan mutatja be a környezettudatos építészetet a gyerekeknek. Erre kiválóan alkalmasnak találtuk egy már használaton kívüli konténer újrahasznosítását. A konténer lábakra állításával a minél kisebb lábnyom megteremtését szerettük volna elérni, illetve azt, hogy könnyen elhelyezhető legyen a különböző helyszíneken. A külső és belső falak közötti hőszigetelő anyagként a gyerekek által gyűjtött papírhulladékot terveztük. A dobozunk oldalaira, tetejére azonos méretű lyukakat fúrtunk, amelyekbe majd a gyerekek helyezhetik be a különböző elemeket (nap, szél, eső, ablak, fekete panelek). A konténer érkezése után a tanárok megbeszélik diákjaikkal a környezettudatos építészet legfontosabb alapjait, s így már ők alakíthatják saját tantermüket a helyi adottságoknak megfelelően. A konténer belső kialakítása is gyerekbarát – nincsenek padok –, puffokon ülve nézhetik a projektorral kivetített kisfilmeket. Itt olyan filmeket vetítenének, amelyek ebben a pavilonban nehezen lehettek volna bemutathatóak, mint pl. a hőszivattyú, …stb., nem kifelejtve a bio wc-t, amely biztos nagy érdeklődésre, nevetésre tenne szert a gyerekek körében.

 

 

A pályázatunkkal végül a 2. (a legpraktikusabb) helyezést sikerült elérnünk, ami megjelent az EASA008 hivatalos honlapján (www.easa008.ie, itt a kiírás és a többi díjazott munka is megtalálható), részt vehettünk a Dublinban és Letterfrackban megrendezett kéthetes diáktalálkozón, illetve kiállításra került a többi közel 60 pályázattal együtt a dublini kastély kiállítótermében a rendezvény nyitógálája alkalmával.

szöveg és képek: Bartha András Márk, Komlósi Bence