A tervezést meghatározó fő szempontok a következők voltak:
1.) Telepítés, beépítés alapelvei
A Hidegkuti Nándor Stadion telepítésénél meghatározó volt a telek geometriai adottsága, a centerpálya 90 fokkal elforgatott É-D hossztengelyű tájolása, valamint a lehetőségek szerinti 4 oldali aréna jellegű lelátók biztosítása.
Ennek megfelelően a pályát a telek szélesebb, Hungária körút felöli részén helyeztük el É-D-i hossztengellyel. Ez a telepítés lehetővé tette, hogy az alsó 4 sor lelátó „aréna” jelleggel körbe ölelje a pályát, és a keleti és nyugati oldalakon kialakuljanak a hosszoldali nagyobb lelátó felületek. Az épületet a Hungária körút felöli oldalon a telekhatártól 11,0 métert visszahúztuk, így lehetővé vált a főbejárat előtt – a mai rendezetlen terület helyén – egy burkolt felületű, intenzív növényzetű (részen meglevő állomány), leülő felületekkel, szobrokkal gazdagított városi teresedés létrehozása. A teresedés kettős funkcióval bír:
Az épület délkeleti sarkán lévő teret, a Hungária körút egy ismert városi pontjává kívánjuk tenni.
A Salgótarjáni út felöli, szélesebb telekrészen, figyelembe véve az MTK hagyományait (szurkolói forgalom, elbontásra kerülő klubház) alakítottuk ki az új klubház épületét.
Ide a napi használatban, folyamatosan működő funkciók kerületek, önálló utcai bejárattal, mint:
A Memoriál klubházban történő elhelyezésével az MTK sportklub-történeti kiállítása a nagyközönség számára bármikor elérhető, megtekintése a sportrendezvényektől függetlenül is lehetséges.
A pálya nyugati hosszoldalán kialakított főépület előtt a BKV védett klubházának tengelyében, egy a Salgótarjáni utat a Sport utcával összekötő, megemelt szintű, burkolt főbejárati tér, „plató” létesül.
Ez a terület biztosítja a nyugati oldali bejáratok és kijáratok szintbeli megközelítését, külön rendezvény esetén a VIP terem közvetlen megközelítését is.
A telek Törökbecse utca felöli részén, a meglévő terepszinten, az utca szintjétől lesüllyesztve - a meglévő terepadottságok kihasználásával - alakítjuk ki a szükséges parkolókat, valamint a szükséges gyakorlópályát. A parkoló terület a Törökbecse utca felől egyirányú rámpákon közelíthető meg, hagyható el. Süllyesztett, növényzettel telepített kialakítása rendezett, szellős látványt biztosít a későbbi ütemben megvalósítható fejlesztéseknek is.
2.) Közlekedési kapcsolatok, parkolás
Az MTK szurkolók hagyományosan tömegközlekedéssel (37-es villamos), gyalogosan, esetleg kerékpáron érkeznek a Stadionhoz. A tervezett új beépítésnek, valamint az egyszerű, gyors közlekedés igényeinek megfelelően az alábbi módosításokat javasoljuk:
37-es villamos:
1-es villamos:
A javasolt módosítások elfogadása esetén a lökésszerű szurkolói forgalom egyszerűen és gyorsan érheti el a főbejáratokat.
A nagyszámú kerékpáros szurkoló részére a Törökbecse utcai telekhatár mentén, valamint az MTK főtéren biztosítunk parkolóhelyeket.
A személygépkocsival és busszal érkezők (VIP, játékosok, dolgozók, akadálymentes, sajtó) a Salgótarjáni út – Asztalos Sándor utca felől érhetik el a süllyesztett parkolót és a Sport utca felé történik a kihajtás. Ide érkeznek a TV közvetítő kocsik, mentők, tűzoltók, egyék áruszállítók is. A be- és kihajtás ezen a területen csak engedéllyel, ellenőrzött módon lehetséges.
A szervezetten érkező vendégszurkolók fogadása a Hungária körút felől a Százados utcában történik, ahonnan gyalogosan, közvetlen útvonalon érhetik el a számunkra kijelölt bejáratot. A buszokat és személygépkocsikat, a BKV telepén kialakított, meccsek idején őrzött parkolókban hagyják. Az itt kialakított parkolók szolgálhatnak, a későbbi ütemekben megvalósuló fejlesztések parkolási igényeinek kielégítésére is.
3.) Belső forgalom
Szurkolói forgalom:
A vendégszurkolók a Százados úti parkolóból rövid, biztosított útvonalon érhetik el, a részükre kijelölt „B” jelű bejáratot, illetve ugyanezen az útvonalon távoznak is. A „B” jelű bejárattól közvetlenül érhetik el a részükre leválasztott szektorokat a +4,20 m, ill. +9,20 méteres szinteken.
A hazai szurkolók fogadására az „A”; „C”; „D” jelű bejáratok szolgálnak. A hazai családos szurkolók fogadására a „C” jelű, Sport utca felőli bejárat van kijelölve, ami a megemelt szintű főbejárati téren közelíthető meg. Az MTK „B” közép részére, hagyományosan a klubház melletti „D” jelű bejáratot terveztük, ahonnan a kapu mögötti lelátórészek közvetlenül megközelíthetőek.
A stadionba a szurkolók az utcaszinttel, illetve a megemelt főtérrel azonos +4,20 méteres szintre érkeznek a sarkokon, ahonnan a könnyű tájékozódást segítő betekintés nyílik a pályára, lelátókra.
Erről a közlekedő, elosztó területről aréna töltéssel érhetőek el az alsó, illetve felső széksorok. Az eltávozás részben az aréna bejáratokon keresztül, részben a homlokzatok mentén húzódó egykarú, menekülő lépcsőkön és közvetlen kijáratokon keresztül történik a szabadba.
VIP forgalom:
A VIP nézők – jellemzően gépkocsival – ellenőrzött behajtóval a süllyesztett parkolószintre érkeznek. Innen, a centrális elhelyezkedésű főbejáraton jutnak a fogadó előcsarnokba, ahonnan a függőleges közlekedő magokon (liftek, lépcsőházak) keresztül juthatnak fel az I. és II. szinten lévő VIP termekbe, lelátókra, valamint a III. szinten létesülő skyboxokba.
Sportolók útja:
A sportolók részére külön bejáratot alakítottunk ki, a süllyesztett parkoló szintjéről. Innen egy belső ellenőrzött folyosón keresztül közelíthetik meg az öltözőcsoportokat. Ugyancsak ezen az útvonalon közlekedhetnek az edzők, versenybírók, ellenőrök, sportorvosok.
A játékosok az öltözőcsoportból ezen a folyosón keresztül közvetlenül érik el a játékos bejárót a „mix zóna” érintésével.
A sajtó útja:
A sajtó munkatársai a terepszinten a parkolóból jutnak be a főépületbe, ahonnan a recepció érintésével egy külön közlekedő vezet a konferencia terembe, televíziós helyiségekbe. A TV közvetítő kocsik területét, közvetlenül ezen területek előtt alakítottuk ki. Az újságírói lelátó és a III. szinti rádiós-televíziós közvetető helyek, főkamera állás az előcsarnokból nyíló lifteken érhetőek el, a pálya tengelyének közelében.
Akadálymentes közlekedés:
A terepadottságok kihasználásával kialakított süllyesztett pályaszint miatt, az akadálymentes megközelítés természetes módon, a terepszinten biztosított mind az „A”, mind a „B”, „C” és „D” jelű bejáratokon keresztül, az alsó lelátók felső síkján kialakított MS nézőhelyekre. A főbejárat oldalán a parkolószintről, a felvonókon keresztül bármelyik épületszint akadálymentesen elérhető.
Áruszállítás, hulladék elszállítás:
A stadion és a klubház gazdasági kiszolgálása, hulladék elszállítása, a parkoló szintjén, a főbejárat DNy-i sarkán kialakított, tehergépkocsi úrszelvényre méretezett gazdasági bejáraton keresztül biztosított. Ugyancsak ezen a bejáraton keresztül lehet közvetlenül a pálya szintjére behajtani, akár különböző áruszállítások, akár bármely vészhelyzet (mentők, tűzoltók) esetén. A tervekben javasolt, Hungária körút felőli részen kialakítható fitness és sportszolgáltatás funkciójú terület gazdasági kiszolgálása szintén innen történhet.
4.) A funkciók területi felosztása:
A talajfűtéssel kialakított centerpályát a jelenlegi pálya szintjén, 90°-os elforgatással alakítjuk ki, figyelemmel a megkívánt tájolási követelményekre, valamint a magas talajvízszintre.
A létesülő lelátók alsó sorai, melyek arénaszerűen körbe ölelik a futballpályát, gyakorlatilag a terepszintről közvetlenül közelíthetőek meg. A nagyobb befogadóképességű lelátó területek a hosszoldalak mentén létesülnek, a tájolásból adódóan eltérő funkciókkal. A Hungária körút felüli kevésbé kedvező K-i oldal „tiszta” lelátó funkció a szükséges kiszolgáló helyiségekkel (WC csoportok, büfék, eü. helyiség). a felső +9,20 m szinten kialakított közlekedő terület alkalmas a későbbi lelátó kapacitás bővítés fogadására is. A sportszakértő javaslatára, ezen a területen helyet biztosítottunk mozgó büfépultok elhelyezésére. Erre a javaslat szerint azért van szükség, mert a stadion bevételek egyik jelentős forrása a büfék forgalma, melyek a lökésszerű forgalmat 15 perc alatt, csak egyenletesen elosztott nagy kiszolgáló felületen tudják biztosítani. Ez a szakértők által alátámasztott igény, a kiírásban szereplő méretekhez képest többlet területeket igényel, gazdaságos mozgó árusítással.
A lelátó I. szintje alatti épületrészen adódó terepszint alatti tér, fejlesztési területként hasznosulhat, kapcsolódva a programban meghatározott elképzelésekhez, mint:
A terület gazdaságos kialakítása és üzemeltetése hozzájárulhat a beruházás hosszú távú, fenntartható működéséhez.
A kedvezőbb tájolású Ny-i oldalon létesül a stadion főépülete az eseményekhez kötődő funkciókkal, mint: - VIP terem
A főépület legalsó, a parkolóval és a pályával azonos szinten a sport kiszolgáló funkciók (öltözők, bemelegítő helyiségek, orvosi területek, szertárak), valamint a sajtókonferencia és televíziós közvetítő helyiségek nyertek elhelyezést.
A Salgótarjáni út felőli oldalon létesül az új 4 szintes klubépület, a folyamatos működésű funkciókkal. Pince szintjén üzemeltetési helyiségek, az étterem árufogadási területei, valamint a szurkolói kelléktár. Az utca szintjén, a hangsúlyos sarok fedett-nyitott területéhez kapcsolódva létesül az étterem-söröző, galéria szintjén kávézóval. Az utca lejtését követő szintről nyílik az épület főbejárata, és az MTK szuvenír- és sportbolt. Az épület valamennyi vendéglátó létesítményének ellátását az étteremhez kapcsolódó konyhaüzemből javasoljuk kiszolgálni.
A megnövelt számú jegypénztár, szintén itt került elhelyezésre, a szakértői javaslatnak megfelelően elkülönítve a forgalmas szurkolói bejáratoktól.
Az I. emeleti, +9,20 méteres szinten az MTK Memorial helyiségei, interaktív berendezéssel, szülői váró, játszóház, és a kávézó nyert elhelyezést. Ez a szint kapcsolódik a stadion felső szinti lelátó szintjeihez, melyen keresztül közvetlen átjárás biztosított a klubház és a főépület között. A legfelső +13,20 méteres szinten az MTK egyesület irodái kerültek kialakításra, vizuális kapcsolatban a centerpályával.
A főépület és a klubépület eltérő működése miatt indokolt elválasztását, követik a gépészeti területek elosztása is.
5.) Megvilágítás
A pályavilágítást, a legkorszerűbb igényeknek megfelelő, káprázásmentes nagy magasságból (36-38 n) biztosítjuk, a pálya négy sarkán elhelyezett jelképszerűen megformált világítóoszlopokról. Az oszlopok lelátó szint felett külső burkolata áttetsző, (esetleg csak előtető szintjétől), és a rendezvények idején belülről nem zavaró fényerővel megvilágított, ami az új stadionnak egy hangsúlyos, jellegzetes elemévé válhat.
Az oszlopok belsejében légcsatornák épülnek, melyeken keresztül a legkedvezőbb helyen, nagy magasságban történik a szellőzéshez szükséges friss levegő beszívása, illetve az elhasznált levegő kifúvása.
A lelátó területek, az előtető enyhén emelkedő alsó síkjába süllyesztett, a pályára merőleges irányú vonalmenti LED-es megvilágítást kapnak.
6.) Tömegkialakítás, anyaghasználat
A telek elhelyezkedése és a környezet beépítése indokolja a városi létékű összefogott tömeg és homlokzatképzést. Ezt a célt, az eltérő használatú épületrészek lefedő könnyed megjelenésű tartószerkezettel, és azt alátámasztó, a homlokzaton körbefutó oszlopsorral kívántuk elérni.
Ezzel a kialakítással, véleményünk szerint, az eltérő funkciók formai és anyaghasználata egységesen tud megjelenni
A lelátók és az egyéb épületrészek felett végigfutó filigrán előtető előregyártott vasbeton szerkezetű, egységes látszóbeton felületekkel. A lelátók külső homlokzati síkját egy áttetsző, feszített fém háló borítja. A sarkokon elhelyezkedő főbejáratok felett a háló besűrűsödik, és a bejárati jelek a hálószerkezetbe beleszövődnek. A bejáratokat és a menekülő kijáratokat látszóbeton kapuzatok alkotják. A főépület homlokzatát egységes függönyfal képezi, azonos síkban a csatlakozó hálószerkezettel. A klubépületen, amely egy formailag is elkülönülő épületrész, a sávosan megnyitott homlokzati felületek előtt, vízszintes, mintázott üveglamellák futnak végig, melyek az „áttetsző látványon” kívül, a déli fekvésű homlokzat árnyékolását is biztosítják.
7.) Fejlesztési javaslatok, ütemezés
A tervezett beruházások javaslatunk szerint 3 ütemben valósulna meg:
I. ütemben:
II. ütemben:
III. ütemben:
Forrás: műleírás