2008. június 9-én az Országgyűlés elfogadta a Balaton területrendezési tervének és a tó területrendezési szabályzatának, a Balaton-törvény módosítását. Ezzel lezárult az a több mint három éves szakmai felülvizsgálati szakasz, amelyben részt vett számos civil szervezet, a kormányzati oldal és a Balatoni Fejlesztési Tanács. A módosítást elsősorban a megváltozott jogszabályi környezet, valamint új Országos Területrendezési Terv elfogadása indokolták. A két törvény harmonizációjával immár teljessé válik a területrendezési tervek hierarchiája.
(a csatolt anyagban olvasható a Magyar Természetvédők Szövetsége és a Független Ökológiai Központ véleménye!)
A jelenleg hatályos szabályozás hatására, illetve az azt követően megtörtént változások is indokolták a törvény módosítását. Így a többi között:
- elkészült a Balaton Régió 2007-2013 időszakra szóló Fejlesztési Stratégiája és Részletes Fejlesztési Terve,
- az elmúlt időszakban keletkező változások az ökológiai közlekedési hálózatok és a szennyvízkezelés területén,
- a megvalósult infrastruktúra-hálózatok (csatorna-, és közúti hálózatok) és fejlesztések hatásai,
- a vízparti területekre kidolgozott, a vízpart-rehabilitációs tanulmánytervekkel összhangba hozott, és a felülvizsgált településrendezési tervek alapján megfogalmazott javaslatok,
- a társadalmi igények beépítése a törvénybe.
A törvénymódosítás alkalmával fontos szempont volt, hogy a Balaton-törvény megőrizze az eddigi szabályozási eredményeket, ugyanakkor érvényesüljenek az egyedi övezetekre vonatkozó szabályok is. Ezért a szabályozás tükrözi a tóparttól való távolság differenciáltságát, a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet sajátosságait, elsősorban a Balaton és vízgyűjtője ökológiai és turisztikai adottságait. (Megjegyzés: ez számos garanciális szabály és két Alkotmánybírósági határozat alkalmazását jelenti a jogszabályban.)
További fontos változás, hogy az új Balaton-törvény érvényesíti az OTrT szabályozási előírásait. A tervhierarchia oly módon érvényesül, hogy közben a szabályozás területi differenciáltsága, az elért szakmai eredmények megőrizhetőek maradnak.
Így a többi között a Balaton-törvény:
Az új szabályozási előírások között fokozott jelentősége van az üdülőkörzet tájképi megjelenésének, ökológiai adottságainak, építészeti hagyományok megőrzését szabályzó előírásoknak.
Az új szabályozás igyekszik megőrizni a térség különleges tájképét és panorámáját. Ennek érdekében az M7-es autópálya fejlesztési lehetőségei csak üdülési és idegenforgalmi fejlesztésekre használhatók. A Balaton-törvény ugyanis nem engedélyezi az ipari és raktározási létesítmények építését - az autópálya és a Balaton-part között húzódó- a páratlan tájképi és ökológiai adottságú területeken.
A Balaton-törvény számos környezetvédelmi garanciát is tartalmaz. A felülvizsgálat során hangsúlyos elem volt a környezeti szempontból kedvezőtlennek ítélt folyamatok (a beépítésre szánt területek túlnövekedése, az értékes táji elemek eltűnése, a védelmi szint csökkenése) átfogó elemzése.
A stratégiai környezeti vizsgálat környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontbólkedvezőnek ítélte meg az új Balaton-törvény célkitűzéseit, a szabályozás részletezettségét és differenciáltságát. Különösen kedvezőnek ítélte, hogy a törvényjavaslat nem változtat a szabályozási elveken, megtartja a törvény eredeti céljait, valamint a fenntarthatósági szempontból nem kielégítő fejlesztéseket korlátozza. A törvény számára fenntarthatósági értékrendet és a törvény környezeti hatásainak későbbi értékeléséhez indikátorokat határozott meg.
A felülvizsgált Balaton-törvény tervezetét 9 szöveges és 17 térképi (a térségi szerkezeti tervet és a 27 kiemelt térségi övezet lehatárolását tartalmazó) melléklettel egészítette ki.
forrás: www.gkm.gov.hu