Épülettervek/Tervpályázat

Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezi az új Duna-hídat

2018.04.20. 16:18

Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve alapján épülhet meg a Dél-Budát és Csepelt összekötő új híd Budapesten. Kihírdették az új Duna-híd nemzetközi tervpályázatának eredményét.

A tervpályázatra 17 pályamű érkezett, és az első díjat a rotterdami Erasmus-hidat is megálmodó UNStudió és a Buro Happold Engineering alkotta konzorcium terve nyerte el. 

A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb.

"Időnként voltak heves viták, de ez természetes. Amikor valaki egy nagyon karakteres, különleges megoldást javasol, az szükségképpen megosztó. A hármas pályamű kétségkívül jellegzetes, meg is osztotta a komoly emberekből álló zsűrit. A gondolata erős: egygesztusú híd, a hullámzásra, a kacsázó kőre utaló elegáns, könnyed dizájnnal. Nagyon alapos munkát végeztünk a két nap alatt, kellően mélyek voltak a viták, ám egyáltalán nem személyeskedőek. Elmentünk a falig, de nem léptük át egy határt. A zsűri jó szájízzel zárta le a munkát, a döntést meghozta és bátran, jó lelkiismerettel, büszkén vállalja azt." - nyilatkozta Dr. Fürjes Balázs kormánybiztos a tervpályázatról.

"Gyönyörű híd lesz, nagyon színvonalas, urbanisztikailag is alaposan végiggondolt pályaművet adtak be a tervezők. Jó hír, hogy villamos is lehet rajta." - említi Vitézy Dávid, aki a zsűri mellett működő közlekedési-urbanisztikai szakértői munkacsoport vezetője volt.

A tervezett Új Duna-híd szükségességét a ´80-as évek óta szakmai konszenzus övezi, 1994-ben a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a híd építéséről szóló döntést, ám pénzhiány miatt ez meghiusult. Egészen mostanáig. A beruházással nemcsak a helyiek, hanem valamennyi budapesti lakos nyerni fog. Az új híd közelebb lesz a városközponthoz, ezáltal jobban tehermentesítheti a belvárosi hidakat, várhatóan napi 42 ezer autóval. Az új híd révén felgyorsulhat a belvárostól délre eső, eddig alulhasznosított, rozsdazónának számító egykori ipari területek fejlődése, lendületet kaphat a városfejlesztés.

I. díj:

  • UNStudio és Buro Happold Engineering konzorciuma

megosztott II. díj:

  • Zaha Hadid Architects
  • Lavigne & Chéron Architectes