Az UIA Architecture and Children munkacsoportja 4. alkalommal rendezte meg az épített környezeti neveléssel foglalkozók nemzetközi versenyét. Négy kategóriában 29 ország részvételével, Jan Gehl építész, urbanista vezetésével zajlott a zsűrizés. Az Írott és nyomtatott média kategóriát a kultúrAktív Urbanity társasjátéka nyerte.
Az Építészek Világszövetségének (UIA) gyerekekkel foglalkozó munkacsoportja azért alapította a díjat, hogy elismerje azoknak a szakembereknek a munkáját, akiknek célja, hogy a felnövekvő generáció tudását, élményét és felelősségérzetét javítsa az épített környezettel és magával az építészeti térformálással kapcsolatban.
A Golden Cubes Awards kétfordulós pályázat, amelyen háromévente pályázhatnak iskolák, civil szervezetek és magánszemélyek megvalósult és módszeresen dokumentált munkáikkal. Négy különböző témában lehet benyújtani a pályázatot elsőként nemzeti szinten. A kategória győztesei nevezhetők a nemzetközi megmérettetésre: országonként és kategóriánként egy-egy alkotás juthat tovább.
Magyarország 2019-ben csatlakozott a nemzetközi felvetéshez, első alkalommal vesz részt a pályázati lehetőségben. A pályázat első fordulóját az UIA magyar tagszervezete a Magyar Építőművészek Szövetsége rendezte meg 2020 februárjában, a díjátadóra 2020. március 2-án került sor. A nagy sikerrel lezajlott hazai megmérettetésen mind a négy nevezési kategóriában – az intézmények, az iskolák, az írott/nyomtatott média és az audiovizuális média – sikerült nyertest hirdetni, akiket beneveztünk a nemzetközi megmérettetésre.
„Büszkék vagyunk a magyar pályázó nemzetközi sikerére. Örülünk, hogy a MÉSZ támogatásával nagy nemzetközi figyelmet kaphatott a magyar épített környezeti nevelés és a legsikeresebb magyar példákat megismerték a külföldi szakemberek is. A győztesnek szeretettel gratulálunk." – fogalmazta meg Krizsán András, a MÉSZ elnöke.
A Golden Cubes Awards 2. fordulóra 2021 áprilisában gyűlt össze a nemzetközi zsűri.
A zsűri elnöki posztját a neves dán szaktekintély, Jan Gehl építész urbanista, a Gehl Architects alapítója vállalta.
A bírálóbizottság tagjai Saria Sidky pedagógus, az Amesea szervezet elnöke (Africa and Middle East Society for Education through Art), Stan Neumann író, rendező, média szakértő, Mia Roth- Čerina építész, és Carolina Pizarro építész, Mina Sava építész az UIA Architecture and Children munkacsoportjának tagjai, Suzanne de Laval építész, a csoport codirektora voltak.
„Az Urbanity egy párbeszéd alapú társasjáték, amelyben a játékosok különböző városi jelenségekről alkotnak véleményt. Az önkéntes tervezőcsapattal hatalmas lelkesedéssel vágtunk bele a játékfejlesztésbe, hogy a 2015-ös OFF-Biennálén kibeszélhessük az akkori budapesti városi életet. Az utcákon, tereken és parkokban baráti vitát folytattunk a járókelőkkel arról, hogy tetszenek-e nekünk az új, együléses metróülések, megengednénk-e a szökőkútban fürdést, megkóstolnánk-e a lejárt élelmiszerekből készített ételt, támogatjuk-e az egész várost lezáró futóversenyeket? A játék izgalmát a különböző vélemények találkozása és a véleményalkotás lehetősége adta. Ezt az élményt szerettük volna a fiatalabb korosztályokhoz is eljuttatni, amikor egy újabb önkéntes csapattal belevágtunk az iskolai Urbanity fejlesztésébe. Az új játékban a fiatalok saját környezetalakítási ötleteiket vitatják meg fenntarthatósági, közösségi, kulturális és működési szempontból. Mi történik, ha a kedvenc bandázóhelyükre pingpongasztal kerül? Ha kiadnák a tornatermet koncertekre? Ha gyorsétterem nyílna az utcájukban? A játék biztonságos keretet ad a sokszempontú vitára, ami az együttélés minden területén fontos lehet. Így alakultak ki tematikus verzióink, amelyek segítenek a minimalista életmód kialakításában, a város zöldítésében és az örökségvédelemben. A Golden Cubes Awardson elért siker nemzetközi visszajelzés arról, hogy a környezetünkkel kapcsolatos sokoldalú gondolkodás mennyire fontos. Ez újabb lökést ad csapatunknak ahhoz, hogy továbbgondoljuk a játék közösségekben betöltött szerepét. A jövőben szeretnénk a játékot közösségi tervezésben bevetni, támogatva ezzel a helyi közösségeket - fiatalokat és felnőtteket, tervezőket és városvezetőket - a város alakításával kapcsolatos döntések megalapozásában" – mondta el Szilágyi Nagy Anna, a kultúrAktív Egyesület elnöke, a játékfejlesztő csapat vezetője.
A nyertesek:
INTÉZMÉNYEK kategória Golden Cubes Awards nyertese:
23-as pályamű, Svédország „An Expanding city"
pályázó: Järfälla község önkormányzata
A zsűri véleménye: „Az expandáló város" olyan ambiciózus projekt, amely egy gyorsan fejlődő külvárosi részben köti össze az iskolásokat, az építészeket, a várostervezőket és a döntéshozókat. Praktikus, interaktív feladatokon keresztül érik el, hogy a gyerekek lehetőséget kapjanak arra, hogy megértsék a tervezett téri beavatkozásokat és részt vehessenek a környék átalakulásában, a városrész fejlődésében. A polgármesteri hivatalnak köszönhetően a projekt iskolai és a szabadidős programként is megvalósul."
Dicséretben részesültek:
16-os pályamű, Mexikó, : „Taktilis modellek vak és gyengénlátó gyermekek számára"
pályázó: Re Genera Espacio
A zsűri véleménye: „Érzékeny projekt, amelynek célja a vak és gyengénlátó gyermekek bevonása taktilis modellek és hang kísérletek segítségével, annak érdekében, hogy fejlődjön az őket körülvevő építészet, tehát a környezetük érzékelése."
25-ös pályamű, Egyesült Királyság: „BUILD"
pályázó: MATT+FIONA
A zsűri véleménye: „Különböző tématerületeken, különböző léptékben megvalósuló tervezési és építési projekteket mutatott meg a pályázó, amely során a gyerekek kerülnek különböző döntési, tervezési, majd építési helyzetbe, ezáltal megértik a folyamatokat, a kapcsolódó felelősséget, és részt vesznek valóságos, hosszú távra megfogalmazott építészeti elképzelések megvalósításában."
ISKOLÁK kategória Golden Cubes Awards nyertese:
31-es pályamű, Egyiptom: „Interaktív iskola"
pályázó: Benaa-Habitat Community School
A zsűri véleménye: „Ez egy konkrét, megvalósult projekt, amelynek alapja az iskolaközösség participációja. Nehéz sorsú és sérülékeny közösségekben a projekt támogatja a környezet minőségének a megemelését, különös tekintettel az oktatásból való kihullás megakadályozása fontos cél. A gyerekek részt vesznek saját iskolájuk megújításában, amely során a helyben elérhető és újrahasznosított anyagokból építkeznek, ezzel is erősítve kötődésüket az iskolához, tehát azt az érzést kívánja előhívni a projekt, hogy a gyerekek az iskolájukhoz tartoznak, az iskola hozzájuk tartozik."
Dicséretben részesült:
40-es pályamű, Peru: „Comunidad Flotante / Floating Community"
pályázó: Colegio Áleph
A zsűri véleménye: „Élményszerű projekt-alapú tanulási szemléletmód, amely holisztikus szemlélettel, különböző technikai és elméleti megközelítés ötvözésével fejleszti a kreativitást és alakítja ki azt a tudást, hogy az építészet multidiszciplináris jellegű."
Írott/nyomtatott média kategória Golden Cubes Awards nyertese:
51-es pályamű, Magyarország: „Urbanity" játék
pályázó: kultúrAktív Egyesület
A zsűri véleménye: „Nagy léptékű, csoport aktivitásra alapozó játék, amelyet elsőként a kamasz korosztály számára hoztak létre. A dialóguson alapuló, városi térben és osztályteremben is játszható táblás játék a városi jelenségek megértését segíti elő. A játék nagyon sokféle módon játszható, egészen különböző urbanisztikai kérdéseket tematizál annak érdekében, hogy érzékeltesse a várostervezés, az építészet és a civil közösségek nagyon sokféle érvényesülő szempontrendszerét."
Dicséretben részesült:
47-es pályamű, Egyiptom: „An Architect"s Monopoly"
pályázó: Hand Over Projects
A zsűri véleménye: „Stratégiai tábla játék, amely innovatív módon hoz be különböző építészeti szempontokat, így gyerekek számára megfogalmazza az ENSZ17 Fenntartható Fejlődési Célok felvetéseit. A játék az épített örökség irányába is érzékenyít."
Az audio-vizuális média kategória Golden Cubes Awards nyertese:
61-es pályamű, Dánia: „A városom hangjai"
pályázó: Frederiksberg Library, ATT. Astrid Myrup
A zsűri véleménye: „Eredeti és inspiráló installáció, amely megsimerteti a gyerekeket a várossal és annak építészetével a terekben érzékelhető hangi környezet érzékeltetésén keresztül. A projekt nagy hangsúlyt fektet a belső és külső terek közötti terek különbözőségének megtapasztalására és arra invitál, hogy a hallgató felfedezze a város helyeit, identitásait és hangtérképeit."
Dicséretben részesült:
71-es pályamű, Egyesült Királyság: „Home-made Architecture"
pályázó: Emelie Queney
A zsűri véleménye: „10 rövid inspiráló do-it-yourself film, amely játékos módon bevezet az építészet és a fenntarthatóság világába."
„Magyarország elsőként vett részt ebben a megmérettetésben. Felhívásunkra 18 igen magas színvonalú pályamű érkezett be 2019 őszén. Nagy öröm volt látni, hogy nem csak ötletesek, szellemesek és inspirálók voltak a beadott elképzelések, hanem az okosan felépített, pontosan megfogalmazott tematikáknak köszönhetően mérhető is volt, hogy milyen célokat, milyen eszközökkel és milyen eredménnyel valósítanak meg a különböző projektek.
A nemzetközi versenyre továbbjutott négy felvetés mindegyike kiváló volt – a magyar szűrizés folyamata azzal a megnyugtató eredménnyel zárult, hogy az épített környezeti nevelést világszínvonalúnak érzékeltük. Ismerve a nemzetközi mezőnyt nagy izgalommal vártam, hogy a zsűri hogyan látja majd a munkáinkat. Nehéz volt ilyen hosszan várni a döntésre, de most nagyon boldog vagyok, hogy az egyik fődíjat egy magyar projekt kapta.
A kultúrAktív a magyar épített környezeti nevelés meghatározó platformja, szervezője és alakítója. A nyertes társasjáték és a pályázó személye is azt igazolja vissza, hogy a zsűri figyelmét nem kerülték el a legkiválóbb felvetések. Örömmel gratulálok a nyertes csapatnak. Egyben a MÉSZ nevében is köszönöm mindenkinek, aki pályázóként, szervezőként, zsűritagként támogatta a Golden Cubes Awards magyarországi megrendezését. Ebben a kiemelkedő sikerben évtizedek munkája van benne, hiszen az épített környezeti nevelés elmélete és gyakorlata szép múltra tekint nálunk vissza. Bízom abban, hogy ez a siker újabb lendületet ad mindenki munkájának." – összegezte a Golden Cubes Awards sikerét Somogyi Krisztina építészet kritikus, vizuáliskörnyezet-kutató, az UIA Architecture and Children munkacsoportjának magyar képviselője, a MÉSZ delegáltja.
A díjazottak és a dicséretben részesültek hivatalos bejelentésére és a díjátadóra a XXVII. UIA Építészeti Világkongresszuson kerül sor 2021 júliusában. A nyertesek mellett az országok által nominált projektek kiállítása virtuális térben valósul majd meg a világkongresszus ideje alatt. Reméljük, hogy az eseményre széles közönség lesz kíváncsi, a digitális publikációnak köszönhetően nagyon tág érdeklődési körre számítunk.
Az UIA Architecture and Children munkacsoportja szeretettel meghívja ezúton is az érdeklődőket a Világkongresszus ideje alatt tartott webinar előadására, amelyek címe: Épített környezeti nevelés: közös tapasztalatok
A webinar elérhető lesz mind az UIA, az UIA Architecture and Children munkacsoport és a nemzetközi kongresszus hivatalos oldalán, illetve a Magyar Építőművészek Szövetségének felületén is.
További információ: a MÉSZ felületén http://www.meszorg.hu/index.php?t=fooldal&nyelv=hu és a titkar@meszorg.hu címen