Épülettervek/Középület

Beton Hala Waterfront Centre - bemutatjuk az ARCVS megosztott 1. díjas pályaművét

2011.08.29. 13:10

A Belgrád Száva-parti zónájának fejlesztésére kiírt „Beton Hala Waterfront Centre” nemzetközi építészeti tervpályázat megosztott első díját a helyi ARCVS iroda kapta. A Branislav Redžić vezette csapat egyszerű, nagyvonalú gesztusokkal új, sokféle módon használható, kortárs városi tereket teremtett a nándorfehérvári várhegy alatt, új kapcsolatokat hozva létre a történelmi városközpont és a vízpart között.

2011 tavaszán Belgrád városa egyfordulós nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdetett a Száva-parti területek komplex fejlesztésére Beton Hala Waterfront Centre címmel. A cél a szerb főváros vízparti kapcsolatainak újraértelmezése, javítása és egy új fogadópont kialakítása volt egy kortárs építészeti jel „lehorgonyzása” révén, a történelmi központ közelében elhelyezkedő, élénk gyalogosforgalmú területen. A megosztott első díj egyikét a helyi ARCVS iroda kapta.

 

 

 

A pályamű méltatása
A terv egyszerű, de kifinomult összetettségével kiemelkedik a mezőnyből. A tervezett új terek Új-Belgrád és a híd felől nézve elegánsan hangsúlyozzák Kalemegdan történelmi erődjét anélkül, hogy versenyre kelnének annak sziluettjével. A tető színes, virágszőnyeget idéző kezelése valódi ötödik homlokzattá avatja ezt a területet, amely a dombtetőről nézve gazdagítja a látványt és különféle városi funkciókra alkalmas teret hoz létre. A projekt építészeti vázát két ügyesen kombinált, eltérő rendeltetésű fő tömeg alkotja, amely Belgrád mindennapi életének benyomásaira reflektál, nagyfokú rugalmasságot biztosítva a fejlődésnek és a városszövet egészséges átalakulásának.  

A projekt bemutatása
A koncepció szervesen bekapcsolja a dombtetőn álló ősi, Kalemegdan nevű erőd (az egykori nándorfehérvári vár) közlekedési rendszerét a város és a vízpart vérkeringésébe. A gyalogos tengely és a tervezett együttes minden pontjáról jól láthatóak a Száva hídjai, a Kortárs Művészeti Múzeum és Ivan Mestorvic 1928-ban felavatott Győzelmi emlékműve. Ugyanazon terület látványa - különféle helyzetekből nézve - más és más módon tárul fel.

 

 

 

Funkciók - a „három kikötőbak” koncepciója

  1. A nemzetközi folyami hajózás kikötője
    A „város kapuja”, a kikötő tere (piazza) adja az első fizikai kapcsolatot, amit a Belgrádba érkezők a hivatalos vámvizsgálat után megpillantanak.
  2. A 2. számú városi villamos-körjárat megállóhelye
    A villamos és útvonala a város hagyományainak, működésének értékes része. Az átlósan elhelyezkedő pavilon adja a megállóhely lefedését. A függőleges közlekedő magnak köszönhetően a megálló a pavilon mindkét szintjével  - a zárt, légkondicionált térrel és a nyitott „deck”-kel - kapcsolatban van.
  3. Park - az „alsó terasz” platója
    Az ún. „alsó terasz” az 1928-ban kialakított Nagy Kalemegdan Lépcső alatt helyezkedik el, amely hatásos felvezetést ad a vízpart felől. A felsorolt három „poszt” vagy „horgonypont” két párhuzamosan futó gyalogos útvonal összekapcsolását is biztosítja.

Program
Kereskedelmi funkciók
A gyalogos tengely fő funkciója egyrészt a Balkanska utca jellegzetes arculatából adódik, amely hagyományosan üzleteknek és kézműves-vásároknak ad helyet. A terület jellegének másik fő meghatározója a Skadarska utca, amely a turisták által látogatott egyik fő vendéglátó helynek számít.

 

 

 

Kulturális funkciók
A tervezett  „Beton Hala Waterfront Centre” másik fő profilja, „gerince” a kiállítóterek sorozata, amely szorosan együttműködik a kereskedelmi funkciókkal.

Közlekedés
A földalatti garázs be-, és kijárata a villamossínek kanyarulatához igazodik. A tervben összesen 803 gépkocsi és 15 busz parkolása oldható meg.

Területfelhasználás
A számítások szerint a vízparti együttes teljes hasznos alapterülete 18.000 m2 körül mozog. A  „ferde” (rámpa-, vagy kiállító-) pavilon mintegy 10275 m2-t tesz ki. A vízszintes pavilon funkciója nyitott, területe az adott igényekhez igazítható, amely 3000-től 9000 m2-ig terjedhet.


BETON HALA Waterfront Center Competition - megosztott 1. díjban részesült pályamű

vezető tervező: Branislav Redžić
építészek: Dragan Ivanović, Zoran Milovanović, Zoran Đorović, Vesna Milojević, Boris Husanović, Marko Todorović, Predrag Stefanović
tartószerkezetek: Sreto Kuzmanović
generáltervező: ARCVS

tervezés éve: 2011
bruttó szintterület: cca. 18.000 m2

 

Kapcsolódó oldalak:
Dejan Miljković csapatának megosztott 3. díjas pályaműve
MX_SI megosztott 3. díjas pályaműve