A 15. századi asztronómiai óratorony "komoly" felújításon esett át, amelynek elkészültét 2018-ban nagyszabású átadással ünnepelték. Négy év telt el azóta, és most derült ki, hogy a naptár festményén a pár éve nagy port kavaró "Moncsicsi vagy Bundás Jézus" restaurátori fiaskójához hasonló átalakítások történtek.
A botrányról a Guardian írt: a cikk szerint a festő tulajdonképpen az általa nagyrabecsült személyeket, barátokat örökítette meg furfangos módon.
A több száz éves torony ikonikus órája egy bábjátékos részből, egy szférakörből és egy naptárból áll. A torony tulajdonképpen három időt mutat – a régi cseh időt arab számokkal, a mai időt római számokkal, és a babiloni rendszer szerint tizenkét időszakra felosztott nappali időt. Minden egész órában kinyílik két ablak az óra felső részén, és sorban megjelenik benne a tizenkét apostol. A remekmű része Josef Mánes 1866-os naptárfestménye is, melyen az idő attribútumai és a csillagjegyek megszemélyesítői láthatóak. Az eredeti lapot elszállították már a Prágai Városi Múzeumba, helyére új rekonstrukció került Stanislav Jirčík által azon felújítás során, amely 2018-ban nagy fanfar-ral ért véget.
Csakhogy nyilvánosságra került, hogy közelebbről megnézve nem igazán a konzervatív műemlékvédelmi attitűd mintaképét figyelhetjük meg az újrafestett naptári lapon. A The Old Prague Club tett feljelentést a kulturális minisztériumnál azon okból, hogy a restaurálással az egyik legfontosabb cseh műemlék autenticitása sérült, az alakokat ugyanis az alkotó szinte teljesen megváltoztatta és új arcokat rejtett a régi képmások helyére.
A feljelentők szerint ez a viselkedés "a Károly hídon turista portrékat árusító amatőr művészeket is professzionálisabb szintre emeli": Jirčík állítólag még a nemeket is megváltoztatta némely esetben, de még a komplett tematikát is, például a Vízöntő dús hajoronájú női alakja egy rövid hajú férfi lett, de
Állítólag célzott változtatásról volt szó, a művész az általa nagyrabecsült alkotó barátait rejtette a portrékba, köztük Katerina Tuckova neves cseh író arcát is, aki egy Facebook posztban állt ki barátja mellett szerényen: szerinte ugyanis a restaurátor dolga nem a másolás, és minden elismerése, hogy Jirčík-nek ilyen kifinomult ízlése van a kortárs irodalom terén, üzenetet hagyva az utókor számára a legjelentősebb kortárs cseh alkotókról.
Adam Scheinherr, a prágai városi tanács örökségi ügyekért felelős vezetője már bejelentette, hogy már haladnak a vizsgálatok, legközelebb pedig magát a művészt fogják meghallgatni saját szempontjairól. Az alkotó még nem szólalt meg, de a tanács már előirányozta a festmény cseréjét, hiszen egy hű rekonstrukció teljességgel kivitelezhető, Mánes-nek még az eredeti vázlatai is fennmaradtak.