Közélet, hírek

Borosnyay Pál okleveles építészmérnök a Kotsis-érem kitüntetettje 2000-ben

2000.12.15. 22:58

Az építész szakma fair-play díját 2000-ben Borosnyay Pál építész, címzetes egyetemi docens nyerte el.

2000. december 15-én az Építészek Házában rendezett ünnepségen vehette át a Kotsis Iván Emlékérmet, az építész szakma fair-play díját Borosnyay Pál építész, címzetes egyetemi docens.

 


Borosnyay Pál Diósgyőrött született 1922-ben és 1945-ben szerzett építészmérnöki oklevelet a BME Építészmérnöki Karán. Még szigorló építész korában Scultéty Jánossal díjat nyert a X. kerületi Egészségház pályázatán, majd együtt dolgozott az épület tervein Németh Pállal. A Középülettervezési Tanszéken lett tanársegéd (1947-1950), majd másokkal együtt Dávid Károly munkatársa volt a Népstadion tervezésében, de továbbra is óraadó tanár maradt a tanszéken. Előbb a Középülettervező Vállalat, a KÖZTI tervező építésze (1950-1960), majd az Általános Épülettervező Vállalathoz, az ÁÉTI-hez került (1960-1974), később a Budapesti Városépítési Tervezővállalatnál (BVTV) dolgozott.

1960-1961-ben Gádoros Lajos munkatársa a pécsi 400 ágyas klinikai tömb tervezésénél, majd a Pécsi Orvostudományi Egyetem ún. elméleti tömbjének terveit készítette (1961-1970). Nívódíjat kapott a Nyíregyháza-Sóstói Strand tervezéséért, és 1971-ben a ”nagy középületek tervezésében sok éven át kifejtett színvonalas tevékenységéért” Ybl-díjjal tüntették ki.

A KÖZTI-ben végzett jelentősebb tervezései: Hódmezővásárhelyi Kórház (1955); Galgahévíz, iskola (1955); Csepel, 74 fh. óvoda és 40 fh. bölcsőde (1956). 1969-ben tervezte az MTI budapesti nagyteres bel- és külpolitikai szerkesztőségét.

A továbbiakban érdeklődése a műemlékek felé fordult, a városligeti Széchenyi Fürdő rekonstrukciója mellett tanulmánytervet készített a Gresham-palota és a New York-palota rekonstrukciójára. 1974 óta foglalkozik a Szent István Bazilika felújításával, pincéjében altemplom létesítésével.


”Ha elfogadjuk azt az elvet, hogy az építészet mint lényegbeli térművészet csak akkor töltheti be feladatát, ha a tervezés alkotta tér azt a hatást gyakorolja a térbe belépőre, amit a tervező akar - belátjuk, hogy az eltérő funkciók azonos térben való kielégítése milyen megoldhatatlan, öszvér jellegű téralakításokra vezet. Ne akarjunk egy füst alatt egy beruházással három eltérő funkciót és a gyermekek léptékén túl felnőtt igényeket is teljes értékű módon kielégíteni, mert így vagy egyik, vagy másik generáció fogja magáénak érezni a megoldást, vagy egyik sem. Legyen az épületnek otthonias jellege!” - idézet Borosnyay Páltól (Iskolatervezésünkről - az általános iskola 1972. évi tervpályázatához írt hozzászólás részlete, eredetileg MÉ 1973/3, idézi az Évek, művek, alkotók c. kötet.)