Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.03.29. 11:06

II. díjas pályamű,
szerzői: Kapitány József, Kerekes György vezető tervezők és munkatársaik

20. sorszámú pályamű

vezető tervezők: Kapitány József, Kerekes György
társtervezők: Benke László, Magyar Gergely, Kertész Bence
szakági tervező: Rhorer Ádám
egyéb munkatársak: Lórándné Karácsony Sára, Mészáros Judit, Korényi Balázs




Részletes bírálat:  

A pályamű átveszi a Belváros szabályozási tervének szerkezeti rendszerét, a gyalogos-gépjárműközlekedést jól differenciálja. Gyalogosrendszerében ugyanakkor ellentmondás, hogy a tisztán gyalogos lejutást a Duna-partra nem a gyalogosított szakaszon (a nemzetközi hajóállomásnál) biztosítja, hanem a Belváros északi részén, ahol pedig meghagyja a felszíni gépjármű-közlekedést.

A Kossuth Lajos utcán a felszínen meghagyott 2x2 sávon keresztül továbbra sem biztosított a jelenleg a forgalom által elvágott északi és déli belváros összekötése.

A nagyméretű garázsok és parkolók helyett a lakóépületek pinceszintjeinek mélygarázzsá való átalakítása a jelenlegi tulajdonviszonyok mellett nem reális javaslat.

A Szervita téren a parkolóház és a telefonközpont épületének lebontásával kialakuló új gyalogos tér gondolata támogatható, azonban a bíráló bizottság csak az épület részleges bontását javasolja.

A Károly körút kialakítása során a villamos középen hagyásával és a széles, a két forgalmi irány között kialakított zöldsávval helytelenül lecsökkenti az igazán jól használható, a Városházához csatlakozó gyalogosfelület nagyságát, így a beszorított Károly körúti gyalogosforgalom nem kap kellő teret.

A pályaműnek a Városháza területére adott beépítési javaslata lehet az egyik járható út, hiszen az egy ütemben való átépítés szinte elképzelhetetlen. A javaslat több ütemű folyamatos építést és rekonstrukciót tesz lehetővé; belső szárnyak elbontása, a keresztszárny új, átértelmezett formában történő megépítése átfordítja a városháza funkciókat. A városfalon belül, szint alatti parkoló és a Merlin átépítése mind-mind külön ütem. Ezzel egy időben, de függetlenül épülhet a Károly körúttal párhuzamos, befejező traktus. Ezáltal a folyamatos építés is állandó, befejezett térstruktúrákat adhat.

A Városháza téralakítása során a Károly körúti térfalat „építi tovább”, a Gerlóczy utcánál a sarkot „megfogva”, a Deák tér felé visszalépve, az evangélikus templomot kiszabadítva: jó kapcsolatot hoz létre a tömegközlekedési csomóponttal, de a kialakult térfalak rendszere nem elég meggyőző. A viszonylag nagyméretű belső teret a Merlin épületének és a meglévő növényállománynak a megtartásával, valamint a városfal egy szakaszának bemutatásával gazdagítja.

Építészeti szempontból meggyőző a keresztszárny védett részeinek meghagyása ház-a-házban rendszerrel. Ez talán a pályamű legszebb része. A két- és többszintes belső elosztóterek igen elegáns fogadóhelyei a külső térből érkezőknek.

A pályamű összességében adott jó javaslatai alapján rangsorolás nélküli 7,0 MFt-os II. DÍJBAN részesült.