Díjazatlan 15. bírálati sorszámú pályamű
szerzője: Csontos Csaba, Szabó Márton - Gerő-Szabó Kft
Szakági tervezők:
Zöldfelületek: Almási Balázs
Közlekedés: Boda Ilona
Épületgépészet: Móré Mihály
Hőtechnikai számítások: Nagy Gyula - Piraton Komplex
Épületvillamosság: Ivanits Zoltán
Szakági konzulens:
Tartószerkezet: Puskás Balázs
Látványterv: Kerényi Róbert
Cad: Kiss Benedek, Metka Márton - ARC Studió Kft.
Modell: Zsiray László
A pályamű nem tekinthető kortárs építészeti alkotásnak. Túl nagy tér köré rendez sok kicsi építészeti elemet. Nem emelkedik a sziluett fölé az építészeti hangsúly, városháza-torony. Nem a történeti városszerkezet tömegképző eszközeit használja a formálásra. A létrejövő beépített volumen nem alkalmas a program elvárásainak teljesítésére. Nem állítja helyre a körút térfalának hiányait. Végig elemezve a részlet-megoldásokat, nem található figyelembe vehető részmegoldás sem.
A hivatali elhelyezés okán ellentétes a kiírással. Aggályos az új épületek magassága, valamint a BUVÁTI-szárny bontása. A kialakított irodablokkok túl sematizáltak és funkcionálisan nem felelnek meg a hivatali igényeknek. Jó javaslat a műemléki oldalszárnyakba tervezett üzletfunkció, a középszárnyba helyezett étterem és a pincesöröző. Szép a városfal fölé tervezett üvegfödém, ugyanakkor az óratorony a tervezett formájában – városképi szempontból – nem kifogástalan. A Fórum – kedvezőtlenül – egy lekeskenyített területre korlátozódik a Károly körútra merőleges épületek miatt.
A BUVÁTI-szárnyban, a Károly körút felé nyílóan elhelyezett Ügyfélszolgálat méretezése nem megfelelő, bár helyzete révén illeszkedik a „nyitott városháza” elképzelésbe.
Az összképében bárhol elhelyezhető létesítmény nem ad környezeti értékében semmit a városnak, környezetét sem kezeli méltó módon. Bárhol lehetne, leginkább lakótelepekhez hasonló környezetben.
A területen álló műemléki részletekkel többé-kevésbé korrektül foglalkozik, de a terv maga részleteiben és egészében kulturális örökségvédelem szempontjából nem kedvező.
A pályázatban kiírt terület és funkcionális igényeknek a pályamű nem felel meg. A pályázat alapvetően jó arányokkal kezeli ugyan a meglévő Városháza átépítését, bár itt is a köz-és kulturális funkciókat helyezi előtérbe. Az egyértelmű aránytévesztés azonban az új fejlesztésben következik be, ahol egy olyan mértékű és arányú „egyéb, kulturális” funkciót javasol (mintegy 41,000 m2), amely teljes mértékben tönkreteszi a projekt egészének arányait és tervet üzleti alapon nem teszi megvalósíthatóvá, valamint összbeépítésben a pályázatban előírtnál majdnem kétszer nagyobb volument eredményez.
Szellemiségében nem illeszkedik a Budapest Szíve Program egyes projektjeihez.
A Károly körúton tervezett 2x2 forgalmi sáv mellett a felszínen helyet biztosít a turistabuszok megállásához, továbbá a taxik számára is. A villamospályát középen megtartja a pályázó. A jelenlegi közlekedési kapcsolatokon lényegében nem változtat. A térség további közlekedési kapcsolatát biztosító utcákban (Semmelweis utca, Városház utca) parkolásgátlónak jelzett sorompóval kívánja a forgalomcsillapítást megvalósítani. A kerékpáros közlekedés számára a térburkolaton jelöl átvezetést. A teherforgalom kedvező kiszolgálása érdekében a garázs -1 szintjén biztosít lehetőséget. A garázs mindkét bejáratát és kijáratát a Károly körútra tervezi, sajnos kedvezőtlen forgalmi megoldással. További hátrány a parkoló spirális bejárata. Az 1130 férőhelyes földalatti parkoló felosztása viszont átlátható, világos.
Színvonalas megoldást ad a Gödör Deák téri – Károly körút – Fórum gyalogos kapcsolatának fejlesztésére. A Károly körút – fórum közötti átjárhatóságot csaknem zavartalanul teremti meg földszinten átjárható épületével.
Kiemelkedően jó javaslatot ad a Gödör keleti szélét kísérő zöldsáv átalakítására, valamint a Deák tér átépítésére. A Szervita templom kiszabadítására tett javaslata környezetrendezési szempontból is támogatható.